molly123 Skrevet 23. januar 2015 Del Skrevet 23. januar 2015 Jeg lurer på hva den kjemiske formelen for sølv er, altså atomene som det inneholder. setter veldig pris på om du vet hva svaret er, og forteller meg det! Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 23. januar 2015 Del Skrevet 23. januar 2015 (endret) Ag Sølv er et grunnstoff, og har dermed bare ett atom. Dette finner du i periodesystemet, litt ute på høyre side mener jeg å huske. Endret 23. januar 2015 av mongojarle 1 Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 23. januar 2015 Del Skrevet 23. januar 2015 (endret) Lol... Nr. 47. Det er et grunnstoff finnes ikke noe formel for det. Endret 23. januar 2015 av Heradon Lenke til kommentar
molly123 Skrevet 23. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2015 vet at det er nr 47 og et grunnstoff, men lurer på hvilke atomer det består av Lenke til kommentar
molly123 Skrevet 23. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2015 Ag Sølv er et grunnstoff, og har dermed bare ett atom. Dette finner du i periodesystemet, litt ute på høyre side mener jeg å huske. takk Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 23. januar 2015 Del Skrevet 23. januar 2015 Et grunnstoff består bare at ett atom. Det er den minste* byggestenen av alt som finnes. Et annet stoff, som f.eks vann er et molekyl. Molekyler er satt sammen av flere grunnstoffer, eller atomer om du vil. Vann er satt sammen av 2 Hydrogen-atomer, og 1 Oksygen-atom. Dermed har vann den kjemiske formelen H2O. Både Hydrogen og Oksygen er grunnstoffer, og ikke satt sammen av noe. * Et atom består igjen av mindre deler da, men tror det er litt lengre frem i kjemien enn det du er nå 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. januar 2015 Del Skrevet 23. januar 2015 Sølv består av sølvatomer (Ag). Ett eller mange. Siden det er et metall så skrives det ikke med molekylær formel (som for eksempel hydrogengass som skrives H2 fordi det er toatomige molekyler, der begge atomene er hydrogen). Sølv skrives bare Ag selv om det er mange av de. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 23. januar 2015 Del Skrevet 23. januar 2015 (endret) Et grunnstoff består bare at ett atom. Det er den minste* byggestenen av alt som finnes. Et annet stoff, som f.eks vann er et molekyl. Molekyler er satt sammen av flere grunnstoffer, eller atomer om du vil. Vann er satt sammen av 2 Hydrogen-atomer, og 1 Oksygen-atom. Dermed har vann den kjemiske formelen H2O. Både Hydrogen og Oksygen er grunnstoffer, og ikke satt sammen av noe. * Et atom består igjen av mindre deler da, men tror det er litt lengre frem i kjemien enn det du er nå Viktig å legge vekt på det "stjernevedhenget", som gir forklaringen din nederst. For at du ikke skal holde på med vranglære.. Nå vet jeg ikke utdanningsnivå til TS, men kan hende det er en ungdomskoleelev.. Husk at senere allerede i videregående (2FY), så vil du lære om noe som heter kvarker. Disse er en enda mindre byggesten. Men svaret skal være AG, som betegnelse for sølvatomet. Kvarkene er noen ytterst små partikler, som har enormt sterke krefter seg i mellom, når de danner større partikler, som er byggestener som vi blant annet finner i atomet (nøytroner, protoner..) http://en.wikipedia.org/wiki/Particle http://en.wikipedia.org/wiki/Quark Også sier elektromagnetisk stråling en del om disse størrelsene også: Endret 23. januar 2015 av G 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå