Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] hvilken atomer er det i vann, oksygen, sukker, bordsalt, sølv og eddik?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vann = H2O

Altså Hydrogen og Oksygen.

Oksygen = O

Bare oksygen. Eller er det luft du snakker om? For den er sammensatt av mye, blant annet nitrogen og karbondioksid.

Sukker = CH... Something-something... Resten finner du selv.

Takk, måtte bare skjønne litt av hva det går ut på.

Lenke til kommentar

Alle sukkermolekyler inneholder de samme grunnstoffene. Universalt for sukker er dette (CH2O)n. Der n er i forhold til hvilket type sukker.

Salt er NaCl, men det finnes også et annet som brukes som bordsalt tror jeg, som visstnok skal være sunnere. Ta med begge, for extra credit ;)

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Alle sukkermolekyler inneholder de samme grunnstoffene. Universalt for sukker er dette (CH2O)n. Der n er i forhold til hvilket type sukker.

Salt er NaCl, men det finnes også et annet som brukes som bordsalt tror jeg, som visstnok skal være sunnere. Ta med begge, for extra credit ;)

TAKK! :)))))))

Lenke til kommentar

Du vet det at oksygen finnes det mest av i gass-form, og da er det alltid to oksygen-atomer som henger sammen. Dette kalles også surstoff. O2

Tok halvveis feil angående salt. Natrium blir ikke helt byttet ut, men noe av det blir erstattet med Kalium eller Magnesiumsulfat.

Løser man opp salt (NaCl) i vann, så får man saltvann :p Da blir saltet delt opp i Na+ og Cl-.

Natrium mister altså ett elektron til klor. Ett elektron er som du vet negativt ladet.

Hadde tenkt å svare på sølv og eddik også, men ser maya86 var før meg.

Eddik skrives CH3COOH. Dette er egentlig eddiksyre. Den eddiken man kjøper i butikken inneholder veldig lite eddiksyre (rundt 5%). Resten er vann (H2O).

Lenke til kommentar

Du vet det at oksygen finnes det mest av i gass-form, og da er det alltid to oksygen-atomer som henger sammen. Dette kalles også surstoff. O2

Tok halvveis feil angående salt. Natrium blir ikke helt byttet ut, men noe av det blir erstattet med Kalium eller Magnesiumsulfat.

Løser man opp salt (NaCl) i vann, så får man saltvann :p Da blir saltet delt opp i Na+ og Cl-.

Natrium mister altså ett elektron til klor. Ett elektron er som du vet negativt ladet.

Hadde tenkt å svare på sølv og eddik også, men ser maya86 var før meg.

Eddik skrives CH3COOH. Dette er egentlig eddiksyre. Den eddiken man kjøper i butikken inneholder veldig lite eddiksyre (rundt 5%). Resten er vann (H2O).

Finnes det ikke mange type sukker da? Sakkarider er jo sukker, og alt som ender på ose?

Glukose, fruktose, galaktose.

Men alle har samme kjemisk formel C6H1206, men forskjellig struktur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...