Gå til innhold

Ny CPU-kjøler til nytt PC-oppsett, trenger innspill.


McShortFuse

Anbefalte innlegg

Skal oppgradere PC med disse delene:

MSI Z97 Gaming 7

Intel Core i7 4790k

Fractal Design Define R4

 

Og av de delene jeg bruker i min nåværende PC så er det blant annet RAM-brikkene jeg skal ha med over i det nye oppsettet. De det er snakk om er to stykk av denne typen:

412QlUxoAwL._SX300_.jpg

Men har til gode altså å finne et CPU-kjøler som passer sammen med dette oppsettet.

Har riktignok sett på Noctua NH-U14S, så jeg er relativt sikker på at det er luftkjøling jeg vil gå for i det nye oppsettet.

 

Men vil den kjøleren få plass på hovedkortet uten at den kolliderer med en av RAM-brikkene?

Og er det noen tilsvarende luftkjølere jeg kan ta en titt på, uten at det må et komplett bytte av RAM-brikker for at alt skal få plass?

 

Budsjett ligger på rundt 700 kr.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Crucial Ballistix Elite (ser slik ut) på en Noctua U9F-kjøler. God gammel sak som jeg kjøpte til Intel 775-sokkelen tror jeg.

Noctua er genialt, de gir ut clips så man kan ta med kjøler over til andre plattformer.

 

Men jeg har ingen problemer med minnebrikker og kjøling. Går du til hjemmesiden til Noctua finner du detaljerte snitt-tegninger med mål og toleransegrenser for minnebrikke-høyder. De nye seriene har tatt høyde for store minnebrikker, så eneste du kanskje vil få problemer med er en eventuell push-pull-vifteoppsett

Lenke til kommentar

Har målt lengden i mellom heatspreader (innerste kant på begge målinger) og DIMM_1 (horisontalt), og heatspreader til øverste PCI (vertikalt) på MSI Gaming 7. Der kom jeg fram til at det er ca 9.5 cm horisontalt og ca 11.5 cm vertikalt.

Kan vel si at jeg gjorde det ut av ren nysgjerrighet. :wee:

Interessant nok så lister faktisk Noctua opp godkjent kompatibilitet mellom nevnte hovedkort og kjøler.

 

Men jeg får vel plass til Vengeance RAM-brikkene mine hvis jeg kjører de i DIMM_2 og DIMM_4 istedet for 1 og 3, og dermed unngår et innkjøp av minnebrikker jeg egentlig ikke har medberegnet i budsjettet atm?

 

Og siden jeg har kjørt vannkjøling av CPU i mitt nåværende oppsett helt ifra jeg bygde det 3 år siden, så ville jeg prøve luftkjøling i det neste oppsettet. Dermed utelukker jeg vannkjøling komplett i denne omgang. ;)

Lenke til kommentar

Kort, men viktig, oppdatering.

 

Jeg har brukt en god del tid siden forrige innlegg, en del av tiden har vært en fram-og-tilbake diskusjon med meg selv. Og jeg kom fram til et endelig valg sent igår.

 

Gikk til slutt for Noctua NH-U12S, da jeg fant ut at den passet best ut ifra det jeg var ute etter. I tillegg så sparte jeg 100 kr av budsjettet også, så jeg ble relativt fornøyd med det.

Selv om leveringstid ble 6-10 dager, så bryr jeg meg ikke så stort om det. For det første så ble det gratis frakt, og for det andre så stresser jeg ikke akkurat nevneverdig med å få bygd ferdig den nye PCen. :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...