FB.307660326 Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Oda Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Jan Høydal Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Vil først begynne med at jeg har sett veldig bra utførte portretter av deg tidligere. Dette bryter rekken litt i så henseende etter min smak vel og merke. Nå er jeg ingen ekspert på dette, men er i lærefasen - og synes dette med portrett foto er ganske utfordrende og vanskelig. Skal prøve å være konstruktiv etter det jeg ser; - Bra at du har satt opp bakbelysning som i tillegg lager en "rim" på håret. - Bakgrunnen er komplementær i fargen mot hudtonene. - Bildet er lagt inn i litt lav oppløsning, så jeg ser ikke hvor du har satt fokus, som bør være på øynene. -Modellen blir overeksponert i visse partier. Ved å gå over modellen med en lysmåler i de kritiske partiene vil hjelpe deg her. Som et eksempel viser jeg til Tove sitt bilde i dag. Vet ikke om hun bruker lysmåler eller om hun er så øvd at hun ikke bruker den. Matt sminke vil hjelpe. - Catch lyset i venstre pupille kunne vært mer inne. Spør modellen om hun ser senter av lyskilden i synspereferien, da vil catch lyset falle i det sorte. - Veldig mye kunne blitt bedre ved hard etterbehandling, men jeg aner at dette er ut av kamera? Nevner stray hair, skygge,etterbelysning og generell re-touch. mvh Jan Lenke til kommentar
FB.307660326 Skrevet 22. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2015 Vil først begynne med at jeg har sett veldig bra utførte portretter av deg tidligere. Dette bryter rekken litt i så henseende etter min smak vel og merke. Nå er jeg ingen ekspert på dette, men er i lærefasen - og synes dette med portrett foto er ganske utfordrende og vanskelig. Skal prøve å være konstruktiv etter det jeg ser; - Bra at du har satt opp bakbelysning som i tillegg lager en "rim" på håret. - Bakgrunnen er komplementær i fargen mot hudtonene. - Bildet er lagt inn i litt lav oppløsning, så jeg ser ikke hvor du har satt fokus, som bør være på øynene. -Modellen blir overeksponert i visse partier. Ved å gå over modellen med en lysmåler i de kritiske partiene vil hjelpe deg her. Som et eksempel viser jeg til Tove sitt bilde i dag. Vet ikke om hun bruker lysmåler eller om hun er så øvd at hun ikke bruker den. Matt sminke vil hjelpe. - Catch lyset i venstre pupille kunne vært mer inne. Spør modellen om hun ser senter av lyskilden i synspereferien, da vil catch lyset falle i det sorte. - Veldig mye kunne blitt bedre ved hard etterbehandling, men jeg aner at dette er ut av kamera? Nevner stray hair, skygge,etterbelysning og generell re-touch. mvh Jan Tack Jan för att du tar dig tid att ge mig kritik på bilderna är väldigt tacksam för detta då jag lär mig väldigt mycket av detta. Upplösningen försökte jag ladda upp i 2400px långa sidan men detta gick inte!? så jag fick ta bilden från facebook och lägga upp, därav dem dåliga upplösningen. Vet inte vad som är maxupplösning för att ladda upp bilder här. Mvh Thomas Lenke til kommentar
Jan Høydal Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Vil først begynne med at jeg har sett veldig bra utførte portretter av deg tidligere. Dette bryter rekken litt i så henseende etter min smak vel og merke. Nå er jeg ingen ekspert på dette, men er i lærefasen - og synes dette med portrett foto er ganske utfordrende og vanskelig. Skal prøve å være konstruktiv etter det jeg ser; - Bra at du har satt opp bakbelysning som i tillegg lager en "rim" på håret. - Bakgrunnen er komplementær i fargen mot hudtonene. - Bildet er lagt inn i litt lav oppløsning, så jeg ser ikke hvor du har satt fokus, som bør være på øynene. -Modellen blir overeksponert i visse partier. Ved å gå over modellen med en lysmåler i de kritiske partiene vil hjelpe deg her. Som et eksempel viser jeg til Tove sitt bilde i dag. Vet ikke om hun bruker lysmåler eller om hun er så øvd at hun ikke bruker den. Matt sminke vil hjelpe. - Catch lyset i venstre pupille kunne vært mer inne. Spør modellen om hun ser senter av lyskilden i synspereferien, da vil catch lyset falle i det sorte. - Veldig mye kunne blitt bedre ved hard etterbehandling, men jeg aner at dette er ut av kamera? Nevner stray hair, skygge,etterbelysning og generell re-touch. mvh Jan Tack Jan för att du tar dig tid att ge mig kritik på bilderna är väldigt tacksam för detta då jag lär mig väldigt mycket av detta. Upplösningen försökte jag ladda upp i 2400px långa sidan men detta gick inte!? så jag fick ta bilden från facebook och lägga upp, därav dem dåliga upplösningen. Vet inte vad som är maxupplösning för att ladda upp bilder här. Mvh Thomas Hei Thomas, Jeg mener grensen ligger på ca 5 Mb. Vet ikke hvilket program du bruker for å eksportere ut bildenen. Men selv bruker jeg å la filene ha en størrelse på 1-3 Mb. Det kan man sette en begrensning på f.eks i Lightroom. Skjermen klarer vanligvis ikke mer enn 72 dpi. Det viktigste er at du velger sRGB som fargerom siden det er mange web applikasjoner som ikke takler annet for rett fargegjengivelse - f.eks gjelder dette på 500px.com. Men om du velger en oppløsning på f.eks 240 dpi og setter bredden til 1080 px, så burde du være safe og med relativt passe størrelse på filene. Personlig begrenser jeg filene til 20 cm i maks bredde og 240 dpi - da passer det bra for både 500px.com og her på dette forumet. Det er fordi jeg vansligvis eksporterer ut fra Photoshop. Men her er det sikkert andre som kan mye mer enn meg, så gjerne kom med råd. mvh Jan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg