Gå til innhold

Oppdatere fra hspro til HS3pro

Anbefalte innlegg

Nå er det lenge siden jeg oppdatere, men jeg var absolutt ikke blant de første. Men den gangen så ble kun noen Event-skall importert (dvs du måtte legge til triggers og actions etterpå), og ingen devicer ble oppdatert. Dette fordi det er egentlig ingen sammenheng mellom en device i HS2 og en i HS3. IDen er random generert, og CAPI (som HS3 (heldigvis) bygger på) var nærmest ikke-eksisterende.

Det er med andre ord for mange endringer i både Devicer og Eventer til at en hel-automatisk oppdatering er mulig. Som jeg diskuterer med Fermate i linken min over, så er ikke engang nodenummer lett tilgjengelig fra databasen i HS2, så derfor må jeg veien om en tekstfil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff, ser at det er mange som sliter med dette på hs-forumet også. De er ikke akkurat så blide, noe som

Jeg kan forstå. Er ikke alle som har tid til å bygge opp et helt nytt system. Bare se på meg selv, med tre små unger, hund og en kone....har man ikke muligheten til å sitte timevis med dette....uff, nå høres jeg fryktelig negativ ut. Skal nok komme meg gjennom dette også mulig det ikke blir så ille når man kommer litt igang.

Men, hva med rfxcom devicene mine, er det en prosedyre jeg kan gjøre der?

slik Som alle devicene til cumulus, current cost, diverse andre plugin må vel lastes inn på nytt, siden jeg må kjøpe alle plugin'ene på nytt.

Lenke til kommentar

RFXCOM-prosedyren er beskrevet i detalj i dokumentasjonen, den ligger i /Docs. :)

Ja, det har vært mye (forståelig) sutring om oppgraderingen fra HS2 til HS3. Og det tar nok litt tid, uansett, men for å spare tid skrev jeg scriptet mitt. Heldigvis skal man bare gjøre det én gang...

Lenke til kommentar

Tenker litt på scriptet ditt. Hva gjør det eksakt? Overfører de navn på devicene fra hs2 til hs3, det må vel kun z-wave devicene det er snakk om. Alle devicene fra forskjellige plugins må vel lages på nytt igjen når man installerer dem, så da er det vel ikke noe poeng å ta med disse.

Når det gjelder events, er det kun navn du får...innholdet må jo forandres på uansett.

Rfxcom har jeg ikke fått lest så mye om enda.

Har jeg forstått det riktig eller er jeg på villspor

Lenke til kommentar

Helt til neste versjon

Nåja. HS2 rakk å bli 8 år gammelt.

... og at de ikke fikk til å oppgradere "smooth" fra HS2 til 3, betyr ikke at det samme skjer fra 3 til 4.

Tenker litt på scriptet ditt. Hva gjør det eksakt? Overfører de navn på devicene fra hs2 til hs3, det må vel kun z-wave devicene det er snakk om. Alle devicene fra forskjellige plugins må vel lages på nytt igjen når man installerer dem, så da er det vel ikke noe poeng å ta med disse.

Når det gjelder events, er det kun navn du får...innholdet må jo forandres på uansett.

Rfxcom har jeg ikke fått lest så mye om enda.

Har jeg forstått det riktig eller er jeg på villspor

Det tar kun utgangspunkt i Z-wave devicer, dette fordi andre plugins har ikke en ID som vil være identisk fra 2 til 3 (men nodenummeret er konstant), så andre plugins (utenom RFXCOM) har jeg satt opp manuelt.

Scriptet tar som sagt utgangspunkt i en tekstfil som kort fortalt kobler et nodenummer med et navn. F.eks.

10    1. etg    Stue     Bevegelsessensor
12    2. etg    Gang     Taklys

I HS2 er nodenummeret 10, og det er en bevegelsessensor. Scriptet mitt finner tilsvarende master/root-enhet i HS3, og tilhørende child-devicer og navngir de fortløpende.

Så hvis node 10 er en AeoTech multisensor, så vil navn bli på root og child devices bli:

1. etg     Stue    Bevegelsessensor, Root
1. etg     Stue    Bevegelsessensor, Switch binary (dette er selve bevegelsessensoren)
1. etg     Stue    Bevegelsessensor, Temperature
1. etg     Stue    Bevegelsessensor, Luminance
1. etg     Stue    Bevegelsessensor, RH
Lenke til kommentar

Hvis man ikke har tid er det jo ingenting som sier at du må oppgradere.

Hvis man liker å ha en hobby, så er dette en kosejobb.

Man behøver ikke lese manualen heller... Det er alltid noen her inne som har gjort det. :eek:

Jo, det må man...oppdateringer på plugins fra hs2 blir ikke oppdatert mer og skal man bygge ut

Anlegget må man før eller siden oppgradere til hs3. Har selv flere problemer som ikke lar seg løse før

Jeg installere hs3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...