Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Et par spørsmål om ekstralys

Anbefalte innlegg

Skulle akkurat til å poste linken til Bilradiospess sin facebook side :wee: Da ser det ut som at man må ha 2 av LED bars også, men vent på svar først. Hvis det er tilfelle, så er, som du sier, combo-lys den beste løsninga for deg. Ha en separat spot, og en flood bar er nok ikke lov. Lysbildet er jo ikke akkurat likt. Det jeg tror han mener med tilnærmet like, er at du kan blande ulike produsenter. Så lenge de har like egenskaper. Flood og spot er langt fra likt dessverre, hvertfall når det kommer til "tilnærmet like fotometriske egenskaper" :/

Man blir nesten gæern av alle slike småting, og som du sier så er det ikke lett å finne info...for å gjøre det litt mer morsomt. Hva om man monterer xenon eller hid, som ekstralys? De gir jo ut en blå farge. Er da loven ikke gjeldende, siden det står hvit eller gult lys? :blink:

Nei, lett skal det absolutt ikke være. Det jeg ikke skjønner, er hvorfor det skal være så nøye med hva man bruker som fjernlys, og hvor mye. Fjernlys skal jo ikke brukes mot motgående trafikk uansett. Alt slikt pleier som oftest å lande på sikkerhet, men er det ikke absolutt mer sikkert hvis man lyser opp så mye som mulig, så man faktisk ser et motgående dyr eller folk som har aldri hørt om refleks? :ninja:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk et ganske klønete svar fra Bilradiospesialisten...

Her ble det gitt ut noe feil informasjon fra en av oss. Det er riktig det at for å få det godkjent skal ekstralys monteres parvis.
Reglene er ganske klare på dette, og reglene står også nevnt i produktinformasjonen på våre ekstralys i nettbutikken.
All montering (både av oss og andre) som avviker fra dette vil være for førers ansvar.

Som nevnt her kommer Hella med LED-bjelke snart med lavere referansetall, som gjør det lettere å ha to godkjente LED-bjelker.
Dette kommer også fra Rigid snart

Håper dette ga klarhet

Jeg svarte selv:

Så eieren av bilen selv ønsket å ha en LED bar? Slik jeg har fått beskjed av andre verksteder så nekter de å installere ekstralys ulovlig (for eksempel med ekstra parklys) for eieren kan sende bot/regning til bedriften som monterte lykten. Jeg håper dere har en skriftlig signatur på at eieren selv tar ansvar for lykten, hvis ikke kan dere få en smell i fremtiden

Håper for demmes egen del at de ikke går på en smell der.

Skulle akkurat til å poste linken til Bilradiospess sin facebook side :wee: Da ser det ut som at man må ha 2 av LED bars også, men vent på svar først. Hvis det er tilfelle, så er, som du sier, combo-lys den beste løsninga for deg. Ha en separat spot, og en flood bar er nok ikke lov. Lysbildet er jo ikke akkurat likt. Det jeg tror han mener med tilnærmet like, er at du kan blande ulike produsenter. Så lenge de har like egenskaper. Flood og spot er langt fra likt dessverre, hvertfall når det kommer til "tilnærmet like fotometriske egenskaper" :/

Hva som defineres av "tilnærmet" kan være vanskelig å si men du har nok helt rett. Det blir spennende å se hva vegvesenet svarer med om LED baren!

Man blir nesten gæern av alle slike småting, og som du sier så er det ikke lett å finne info...for å gjøre det litt mer morsomt. Hva om man monterer xenon eller hid, som ekstralys? De gir jo ut en blå farge. Er da loven ikke gjeldende, siden det står hvit eller gult lys? :blink:

Huff ja! det er nesten umulig å lese forskriftene uten å bli forvirret.

Jeg tror du kan ettermontere xenon og HID i i egen lykt/reflektor for fjernlys. Har en kammerat som har gjort det og har fått bilen igjennom EU med dem. Han har forsåvidt ikke noen ekstralys montert, bare avskilte kjørelys og fjernlys reflektorer i original lampen. Han sier at det ikke er noen regler på justerbare xenon fjernlys (du får jo ekstralykter fra Hella med xenon som ikke er justerbare) men det er noe jeg selv ikke har satt meg inn i.

Blåfargen er ikke helt blå. Den ser veldig blå ut sammenlignet med vanlige glødepærer men om du sammenligner den med blåfargen på utryknings kjøretøy så ser den mer hvit ut :)

Her ser du et godt eksempel på fargene:

CZ8jXF4.jpg

Nei, lett skal det absolutt ikke være. Det jeg ikke skjønner, er hvorfor det skal være så nøye med hva man bruker som fjernlys, og hvor mye. Fjernlys skal jo ikke brukes mot motgående trafikk uansett. Alt slikt pleier som oftest å lande på sikkerhet, men er det ikke absolutt mer sikkert hvis man lyser opp så mye som mulig, så man faktisk ser et motgående dyr eller folk som har aldri hørt om refleks? :ninja:

Bil er aldri lett, spesielt ikke når man skal prøve å finne ut hva som er lov og ikke :wallbash:

Det er vel fra gamle regler som burde ha vert endret på i dag. Jeg kan forstå at å ha for mye lys kan lett gjøre en mot kommende sjåfør blind om du ikke skrur dem av raskt nok. Bare vanlige fjernlys gjør det vanskelig å se hva som er bak eller ut til sidene av bilen som kommer imot.

Vi kan jo foreslå at alle dyr som løper over veien må ha refleks om de ikke øker lux verdien :rofl:

Lenke til kommentar

Her kommer en STOR nyhet!

Takk for din henvendelse til Statens vegvesen

Vi forstår at du ønsker veiledning angående:

• Fjernlys Rigid SR20 LED

Beklager jeg kan ikke svare deg på dette spørsmålet ennå.

En tilsvarende sak skal opp i vårt nasjonale nettverksmøte til uka.

Så går det antagelig noen uker før referatet er klart.

Mulig en stor LED bar kan bli lovlig i nærmeste fremtid?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her kommer en STOR nyhet!

Takk for din henvendelse til Statens vegvesen

Vi forstår at du ønsker veiledning angående:

• Fjernlys Rigid SR20 LED

Beklager jeg kan ikke svare deg på dette spørsmålet ennå.

En tilsvarende sak skal opp i vårt nasjonale nettverksmøte til uka.

Så går det antagelig noen uker før referatet er klart.

Mulig en stor LED bar kan bli lovlig i nærmeste fremtid?

Se der ja, om han ikke kan gi deg svar nå, så betyr det at LED bar IKKE går under ekstralys loven. Dermed kan du ikke bli straffet, da det ikke finnes noe hjemmel for det. Eller kommer an på hva spørsmålet ditt var da hehe :) Som du sier er loven utdatert, så det er bra de skal ta det opp. For som sagt kreve at man har 2 stk led bars, er unødvendig og ikke minst svææært upraktisk med tanke på montering.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Se der ja, om han ikke kan gi deg svar nå, så betyr det at LED bar IKKE går under ekstralys loven. Dermed kan du ikke bli straffet, da det ikke finnes noe hjemmel for det. Eller kommer an på hva spørsmålet ditt var da hehe :) Som du sier er loven utdatert, så det er bra de skal ta det opp. For som sagt kreve at man har 2 stk led bars, er unødvendig og ikke minst svææært upraktisk med tanke på montering.

Mulig det! Det er nok en stor gråsone der akkurat nå men jeg skal ikke handle før snøen forsvinner. Har ikke budsjett eller garasje til å bytte ut Hella lyktene jeg har nå så det blir spennende å se hva reglene sier om et par måneder :thumbup:

Dette er hva jeg sendte til dem:

Tusen takk for svar.

Det har vert meget nyttig i jakten på ekstra fjernlys til min bil men jeg har noen nye spørsmål.

Jeg ser at noen butikker selger LED barer som er E-merket og de ser ganske fristene ut men de er laget for å montere kun en lykt.

Finnes det noen regler som lar meg montere en slik bred lykt? Om det er det, noen av eksmepel bildene har lykten montert nede under bilskiltet. Er det noen regler som bestemmer hvor man kan og ikke kan montere hjelpefjernlys?

Lenke til kommentar

DOG_50, her er vel stillingen at det kun er tillatt med de lys som er påbudt eller tillatt..

Det betyr at det som ikke er eksplisitt tillatt i forskrift faktisk er forbudt..

Man kan i teorien komme unna dette ved å montere dem som arbeidslys og ikke hjelpefjernlys. Arbeidslys må ikke være godkjente og det er ikke noen begrensning på antall. Om man blir tatt for å bruke dem som hjelpefjernlys så får man nok en ikke så hyggelig prat med onkel politi :)

Lenke til kommentar

Jeg har ett sett med Hella Comet 200 xenon som jeg har brukt i 2 år. Ingenting å si på kvaliteten der.

Kan trygt anbefale de, lyser som dagslys. I tilegg er de små så de dekker ikke halve fronten.

Som jeg nevnte i en tidligere post så ønsker jeg å gå så langt vekk fra Hella som mulig. Har ikke hatt noen gode opplevelser med dem. Supporten de har er helt elendig og absolutt uprofesjonell og FF1000 lyktene om jeg ble anbefalt noen år tilbake har verdens dårligste kvalitet. De lyser godt men kan bare gi Phillips god karakter for gode pærer og ikke noe til Hella.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

I dag fikk jeg endelig svar fra vegvesenet. Historikken i e-posten viser at det har vert mye uklarhet om LED lykter men det siste svaret er at så lenge de er godkjente og E-merket som fjernlys så kan de brukes men må monteres i par.

Denne saken har vært oppe i nasjonalt nettverk. Konklusjon er at LED lykter med fullgod merking som fjernlys kan monters parvis som beskrevet i direktivene. VD skulle se på saken og vurdere om disse lyktene kunne monters enkeltvis, men pr i dag gjelder parvis montering. Det er også viktig sjekke nøye ut det med merking. Mange er e-merket, men ikke e-merket som fjernlys. De med OK merking skal vis være vesentlig dyrere etter hva jeg er blitt fortalt.

Som dere ser så skal det vurderes om man kan montere en slik lykt enkeltvis så vi får håpe at det blir lovlig snart.

Endret av SelfDestructor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...