SelfDestructor Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Hallo! Jeg har brukt den siste uken på å finne ut så mye jeg kan om ekstralys på bil og har lært en del men det er noen ting jeg ikke finner noe svar/regler på. Jeg planlegger å kjøpe to E-merkede LED barer men det er to forskjellige modeller. En som er spot og en som er mere spred utover. Jeg ønsket hovedsakelig å bare kjøpe en men siden forskriftene sier det må være 2 eller 4 ekstralys montert på bilen så har jeg valgt meg ut to forskjellige som gir lysbildet jeg ønsker. Jeg har ikke funnet noen regler om montering av forskjellige ekstralys så lenge de ikke overstiger med bilens egen lykter 100 referansepoeng (eller 100%/480 lux). Så til spørsmål nummer to. Jeg vil montere LED barene i front fangeren på bilen men en venn av meg sa at ekstralys må være nær samme høyde som hovedlyktene. Igjen jeg finner ikke noe svar eller noen regler angående dette. Kun at ekstralys ikke må forstyrre føreren. Har jeg gått glipp av noen regler angående plassering og ulike ekstralys? Jeg har en 2004 RAV4 og som du kan se på eksempel bilde under så har fangeren godt med plass helt i bunn. Lenke til kommentar
Noclues Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Har du link til produktene så kan jeg ta en titt? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Ekstralys bør ikke monteres for lavt, siden de da kan blende motgående trafikk (og deg selv). SPESIELT ved regnvåt vei og på snøføre. Lenke til kommentar
SelfDestructor Skrevet 22. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2015 Har du link til produktene så kan jeg ta en titt? http://www.ekstralys.no/products/rigid-sr2-serie-10-e-merket-fjernlys http://www.ekstralys.no/products/rigid-sr-serie-20-e-merket-fjernlys Ekstralys bør ikke monteres for lavt, siden de da kan blende motgående trafikk (og deg selv). SPESIELT ved regnvåt vei og på snøføre. Det er ekstra fjernlys så skal ikke bruke dem når det kommer motgående trafikk og spotten vil være nederst og lyse opp det som er langt fremme så det blir ikke noe problem for min del. Lenke til kommentar
Noclues Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Det er ikke lov med slike lysbarer dessverre. Fikk et skriv om dette, men skal dobbeltsjekke imorgen. Endret 22. januar 2015 av Noclues Lenke til kommentar
SelfDestructor Skrevet 22. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2015 Det er ikke lov med slike lysbarer dessverre. Fikk et skriv om dette, men skal dobbeltsjekke imorgen. De er E-merket og ifølge Ekstralys.no så gjør det dem lovlig å bruke i Norge. Det er de som ikke er E-merket som er ulovelige. Lenke til kommentar
Noclues Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Ikke la deg lure av e merking http://www2.justervesenet.no/Modules/theme.aspx?ObjectType=Article&ElementID=650&Category.ID=823 Jeg er 99,99% sikker på at dette er ulovlige lys. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Det greieste er nok å gjøre det på gamlemåten, og investere i et par Hella-bøtter. Lenke til kommentar
SelfDestructor Skrevet 23. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2015 Ikke la deg lure av e merking http://www2.justervesenet.no/Modules/theme.aspx?ObjectType=Article&ElementID=650&Category.ID=823 Jeg er 99,99% sikker på at dette er ulovlige lys. Jeg ser bare E-merking over og over igjen og de lyktene er E-merket. Det greieste er nok å gjøre det på gamlemåten, og investere i et par Hella-bøtter. Jeg er nå på 3 paret med Hella FF1000 lykter og er dritt lei Hella's kvalitet og kundestøtte så vil helt vekk fra dem. Lenke til kommentar
SelfDestructor Skrevet 23. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2015 Jøss. Lekker de? Plast dekselet bakpå som dekker for strøm kontaktene sprekker opp. Det har skjedd på to par nå. Jeg klarte å få det andre paret på garanti etter 6 måneder med klaging og ønsker bare å bli kvitt dem. Jeg fikk endelig et svar fra vegvesenet og de sa som følger: Ved montering av ekstralys så skal disse monteres parvis. Det er ikke anledning å montere et ekstra fjernlys i kombinasjon med et ekstra kurve-/tåkelys. I henhold til kjøretøyforskriften § 28 som omhandler lys og lysutstyr, så skal lykter som gir fjernlys være E-merket med symbolet R og lykter som gir kurve-/tåkelys være E-merket med symbolet B. Har sendt dem en ny mail om "parvis" betyr to like lykter eller bare to lamper. Lenke til kommentar
DOG_50 Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 (endret) Har du link til produktene så kan jeg ta en titt? http://www.ekstralys.no/products/rigid-sr2-serie-10-e-merket-fjernlys http://www.ekstralys.no/products/rigid-sr-serie-20-e-merket-fjernlys Ekstralys bør ikke monteres for lavt, siden de da kan blende motgående trafikk (og deg selv). SPESIELT ved regnvåt vei og på snøføre. Det er ekstra fjernlys så skal ikke bruke dem når det kommer motgående trafikk og spotten vil være nederst og lyse opp det som er langt fremme så det blir ikke noe problem for min del. Har ikke noe svar på spørsmålet ditt, men er de virkelig verdt en prislapp på 11k? Kan hende du allerede vet det, men man får kjøpt slike led-bars til laaangt rimeligere pris på ebay Vel å merke ikke E merket, men er jo ikke verre enn å ta dem av på EU. Mye å velge i, men her er et eksempel: http://www.ebay.com/itm/20inch-126W-CREE-LED-Spot-Flood-4WD-Work-Light-Bar-Offroad-UTE-Boat-Lamp-4x4-ATV-/261194786994?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item3cd06c28b2&vxp=mtr En del kraftigere enn den du linker til, samt en kombinasjon av flood og spot på samme bar! Denne får du til under 1000 kr inkl. frakt Også 2 års garanti. Disse blir også sendt fra Australia. En kompis har kjøpt et slikt et, kun med flood led da, og han er rimelig fornøyd. Nå er jeg ikke 100 % sikker om Rigid Ind. er et tilfelle, men ganske ofte er slike lys kun en re-brand uansett. Altså et registrert/kjent firma kjøper slike lys rett fra Kina, uten emballasje eller noe dokumentasjon, og bare "setter" på sitt eget merke, samt E merking og alt annet som måtte følge med. Grunnen til at jeg mistenker akkurat dette, er at det står at det følger med et gratis relesett. Dette er svæææært typisk for no-brand bil lys, fra Kina. Uansett ville bare informere om dette før du investerer så pass med penger i bil lys. Så klart, vil du ha det godkjent og slippe alle problemene umerka lys måtte bringe, er det bare å handle! Endret 25. januar 2015 av DOG_50 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 Rigid Industries er kvaltet i fra start til slutt. Disse driver ikke med rebranding, men mange etterligner de så det er lett å få det inntrykket. Disse lysene er svindyre, men verdt hver eneste krone om man vil ha: - mye lys - lavt strømforbruk - kvalitet - lys som tåler juling Eg har selv montert en del av disse både på båt og på ATV. De trekker lite strøm i forhold til lysmengde, og lyset de gir ut er ekstremt bra. I tillegg tåler de som nevnt juling. Har en båt på nærmere 1,5 tonn som har to slike montert fremme under en plattform. Veldig utsatt til både i forhold til saltvann og land, men det tåler de. Vi har vært ute i store bølger som har mer eller mindre druknet lysene gjentatte ganger. Ingen problem. En gang måtte vi legge litt hardt til ett svaberg og da havnet ett av lysene mellom stein og båt. Ingen problem. Litt bøyd feste men det er rettet på. Så dersom man trenger det overnevnte er Rigid Industries lysene absolutt verdt prisen. 2 Lenke til kommentar
SelfDestructor Skrevet 25. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2015 Har ikke noe svar på spørsmålet ditt, men er de virkelig verdt en prislapp på 11k? Kan hende du allerede vet det, men man får kjøpt slike led-bars til laaangt rimeligere pris på ebay Vel å merke ikke E merket, men er jo ikke verre enn å ta dem av på EU. Mye å velge i, men her er et eksempel: http://www.ebay.com/itm/20inch-126W-CREE-LED-Spot-Flood-4WD-Work-Light-Bar-Offroad-UTE-Boat-Lamp-4x4-ATV-/261194786994?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item3cd06c28b2&vxp=mtr En del kraftigere enn den du linker til, samt en kombinasjon av flood og spot på samme bar! Denne får du til under 1000 kr inkl. frakt Også 2 års garanti. Disse blir også sendt fra Australia. En kompis har kjøpt et slikt et, kun med flood led da, og han er rimelig fornøyd. Nå er jeg ikke 100 % sikker om Rigid Ind. er et tilfelle, men ganske ofte er slike lys kun en re-brand uansett. Altså et registrert/kjent firma kjøper slike lys rett fra Kina, uten emballasje eller noe dokumentasjon, og bare "setter" på sitt eget merke, samt E merking og alt annet som måtte følge med. Grunnen til at jeg mistenker akkurat dette, er at det står at det følger med et gratis relesett. Dette er svæææært typisk for no-brand bil lys, fra Kina. Uansett ville bare informere om dette før du investerer så pass med penger i bil lys. Så klart, vil du ha det godkjent og slippe alle problemene umerka lys måtte bringe, er det bare å handle! m er langt fremme så det blir ikke noe problem for min del. Jeg vurderte lenge på om jeg skulle kjøpe eBay lykter men bestemte meg for å kjøpe godkjente lykter og kjøre lovlig. Prisen på Rigid's lykter er ganske rå men personlig syntes jeg det er verdt pengene Om vegvesenet svarer meg med at det ikke er lov med to forskjellige lykter så kommer jeg til å kjøpe to av de mindre (og mye billigere) spottene de har: http://www.ekstralys.no/products/rigid-sr-serie-6-e-merket-fjernlys Rigid Industries er kvaltet i fra start til slutt. Disse driver ikke med rebranding, men mange etterligner de så det er lett å få det inntrykket. Disse lysene er svindyre, men verdt hver eneste krone om man vil ha: - mye lys - lavt strømforbruk - kvalitet - lys som tåler juling Eg har selv montert en del av disse både på båt og på ATV. De trekker lite strøm i forhold til lysmengde, og lyset de gir ut er ekstremt bra. I tillegg tåler de som nevnt juling. Har en båt på nærmere 1,5 tonn som har to slike montert fremme under en plattform. Veldig utsatt til både i forhold til saltvann og land, men det tåler de. Vi har vært ute i store bølger som har mer eller mindre druknet lysene gjentatte ganger. Ingen problem. En gang måtte vi legge litt hardt til ett svaberg og da havnet ett av lysene mellom stein og båt. Ingen problem. Litt bøyd feste men det er rettet på. Så dersom man trenger det overnevnte er Rigid Industries lysene absolutt verdt prisen. Takk for tilbakemeldingen! Det setter jeg stor pris på! Gleder meg veldig til å kjøpe selv! 1 Lenke til kommentar
DOG_50 Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 Rigid Industries er kvaltet i fra start til slutt. Disse driver ikke med rebranding, men mange etterligner de så det er lett å få det inntrykket. Disse lysene er svindyre, men verdt hver eneste krone om man vil ha: - mye lys - lavt strømforbruk - kvalitet - lys som tåler juling Eg har selv montert en del av disse både på båt og på ATV. De trekker lite strøm i forhold til lysmengde, og lyset de gir ut er ekstremt bra. I tillegg tåler de som nevnt juling. Har en båt på nærmere 1,5 tonn som har to slike montert fremme under en plattform. Veldig utsatt til både i forhold til saltvann og land, men det tåler de. Vi har vært ute i store bølger som har mer eller mindre druknet lysene gjentatte ganger. Ingen problem. En gang måtte vi legge litt hardt til ett svaberg og da havnet ett av lysene mellom stein og båt. Ingen problem. Litt bøyd feste men det er rettet på. Så dersom man trenger det overnevnte er Rigid Industries lysene absolutt verdt prisen. Da legger jeg meg flat Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 Om vegvesenet svarer meg med at det ikke er lov med to forskjellige lykter så kommer jeg til å kjøpe to av de mindre (og mye billigere) spottene de har: http://www.ekstralys.no/products/rigid-sr-serie-6-e-merket-fjernlys Ville du kalt to forskjellige sokker for et par? Eller ville du forutsatt at de var like? For å si det sånn, Statens vegvesen forholder seg til at et par i denne sammenheng er to like lys, derfor skriver de at de må monteres parvis. 1 Lenke til kommentar
SelfDestructor Skrevet 26. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2015 Ville du kalt to forskjellige sokker for et par?Eller ville du forutsatt at de var like? For å si det sånn, Statens vegvesen forholder seg til at et par i denne sammenheng er to like lys, derfor skriver de at de må monteres parvis. Jeg pleier å kalle to forskjellige sokker et par med sokker selv om de ikke er like, men det er meg. Jeg er heller ingen norsk ekspert men et par betyr vel bare to. Det er vel en grunn til at man sier "et likt par" om man skal ha to eller flere av samme. Det er ingen tekst på Lovdata.no som sier at fjernlys eller andre ettermonterte lykter må være like. Bare at det må være montert 2 eller 4 og at lyktene må tennes i par, så det er vel en gråsone forsåvidt. Lenke til kommentar
SelfDestructor Skrevet 26. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2015 Jeg fikk et meget interessant svar fra vegvesenet: Lyktene skal da ha samme kolorimetriske egenskaper, og tilnærmet like fotometriske egenskaper. Oppfylles begge disse kravene, er det ikke noe i veien for å montere to forskjellige modeller. Så ser ut som jeg kan kjøre to forskjellige LED barer dersom de har nesten samme lysstyrke/kasteeffekt. Jeg vil tro at man da ikke kan ha en Driving og en Spot bar siden de har så forskjellig lys men mulig en Combo og en Spot/Driving ville gått sammen siden de har tilnærmet samme effekt. Lenke til kommentar
DOG_50 Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Jeg fikk et meget interessant svar fra vegvesenet: Lyktene skal da ha samme kolorimetriske egenskaper, og tilnærmet like fotometriske egenskaper. Oppfylles begge disse kravene, er det ikke noe i veien for å montere to forskjellige modeller. Så ser ut som jeg kan kjøre to forskjellige LED barer dersom de har nesten samme lysstyrke/kasteeffekt. Jeg vil tro at man da ikke kan ha en Driving og en Spot bar siden de har så forskjellig lys men mulig en Combo og en Spot/Driving ville gått sammen siden de har tilnærmet samme effekt. Interessant. Har du sagt til han at du snakker om LED-bar, og ikke generelt ekstralys? Det bare høres rart ut for min del, at du MÅ ha to LED-barer. Skal de da festes opp/under hverandre? Det hele handler jo så vidt jeg vet, om lysbildet for motgående kjøretøy, som blir noe rart hvis to barer festes i høyden. Kan hende jeg er på bær tur her nå hehe Men når du skriver driving led, snakker du da om Day time running led, eller flood led? Flood led er da de som lyser breit, kontra spot som lyser langt, men smalt. Lenke til kommentar
SelfDestructor Skrevet 26. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2015 Interessant. Har du sagt til han at du snakker om LED-bar, og ikke generelt ekstralys? Det bare høres rart ut for min del, at du MÅ ha to LED-barer. Skal de da festes opp/under hverandre? Det hele handler jo så vidt jeg vet, om lysbildet for motgående kjøretøy, som blir noe rart hvis to barer festes i høyden. Kan hende jeg er på bær tur her nå hehe Men når du skriver driving led, snakker du da om Day time running led, eller flood led? Flood led er da de som lyser breit, kontra spot som lyser langt, men smalt. Det har jeg ikke nevnt forsåvidt, men: §28-4 punkt 1 for Fjernlys: Bil skal ha enten to eller fire lykter som gir hvitt eller gult fjernlys. Så å ha kun en LED bar for fjernlys er ikke aktuelt i følge forskriftene Jeg skal sende dem en ny e-post straks og høre hva vegvesenet sier om det. Kan nevne at Ekstralys.no svarte meg for noen dager siden og jeg glemte å legge dette ut: Du har forstått lovverket helt riktig og Rigid SR20 ville vært lovlig mtp referansetall og lovlig lysstyrke, men det er også slik at vi har regel om at lyktene må monteres parvis. Veldig tungvindt, og veldig gammeldags nå som vi har kraftige lykter som lar seg montere stykkvis, så må du altså ha to lykter. Jeg vet ikke om man kan montere ekstralykter (hjelpefjernlys er vist det korrekte ordet for ettermonterte fjernlys) i høyden så skal nevne det i e-posten også Det er flood LED jeg mener Driving er en av lysbildene Rigid har og ser slikt ut: De har også Spot og Combo: En Combo bar hadde vert det aller beste siden du får det beste fra begge men de har en lysstyrke på 30+ referansetall så er ikke veldig aktuelt med mindre du har lykter med 20 referansetall fra før. (20+20) Jeg fikk forsåvidt akkurat en melding fra Bilradiospesialisten på Facebook etter at jeg kritiserte demmes ene 20" LED bar: Disse er lovlige og godkjente. LED-pærene er i partall. De er oppgitt med referansetall (som er et krav), og de er E-merket. Jeg legger ut svaret i en ny post når jeg får det. En annen er enig med meg og kritiserer dem for en lykt også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå