Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er fundamentalisme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen fortalte meg engang at det finnes noe man kaller "oppslagsverk" og "bøker" ...

Med den logikken hadde vi ikke trengt noen "skole og leksehjelp" -rubrikk i det hele tatt.

Forøvrig kan fundamentalisme være en del ting. Mest vanlig forbinder man det med religion og den opprinnelige protestantiske tro, men det er også en del andre begreper forbundet i fundamentalisme.

http://no.wikipedia.org/wiki/Fundamentalisme

Lenke til kommentar

Med den logikken hadde vi ikke trengt noen "skole og leksehjelp" -rubrikk i det hele tatt.

Tull. Det er stor forskjell på typen spørsmål som stilles. Mange er av typen direkte oppslag, og ugleses med rette, mens mange andre egner seg helt fint for et forum. Gjerne ting som krever noe mer utbrodering enn ... nettopp, direkte oppslag.

/offtopic

Lenke til kommentar

Vi har nettopp hatt om fundamentalismen i middelalderen, og det kan jeg forklare.

Det er et slags prinsipp som bygger på at det er en konge øverst. Kongen har kronvasaller. Det vil si at han gir dem len (jord) mot at de stiller opp for ham med ryttere osv dersom det skulle bli krig. De må gi eid, altså love å hjelpe. Kronvasallene kan også ha undervasaller som skal være trofaste mot dem.

Dette kan fungere veldig godt, men titlene går ofte i arv, og folk etter noen generasjoner vil de ikke føle den samme tilknytningen til kongen, og ikke stille opp på samme måte. Dette er noe for eksempel vikingene merket at skjedde ute i Europa, og det var derfor det var mulig for dem å plundre som de gjorde.

Senere, etter vikingetiden har vi også sett liknende i Norge. Kongene hadde en hird, en gjeng med våpen rundt seg, men det var ingen "undervasaller" og det kan derfor ikke helt regnes som fundamentalisme.

Okei, kort sagt: En pyramide med kongen på toppen, så vasaller, så undervasaller,

Vet ikke hvor mye dette hjalp mtp at jeg bare har lært om dette i middelalderen, men prinsippet tror jeg skal være det samme uansett :) Du kan også få pluss for å trekke linjer til andre steder i historien..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...