Gå til innhold

Rekrutterer det offentlige året rundt?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg planlegger å være ferdig med studiene mine nå til våren, og kommer mest sannsynlig til å ende opp i offentlig sektor. Eller; det er nok her jeg har mest lyst til å ende opp også!

Men jeg lurer på; hvor tidlig bør jeg begynne å søke?
Altså kan jeg vente med å søke til sånn slutten av april/mai? Min største bekymring er hvorvidt det offentlige rekrutterer på sommeren eller ikke (ferie)...

Gjør dem det, eller tar de også "ferie"? På den annen side: folk slutter jo i jobbene sine på sommeren også - så det er vel noe som er ledig?

Jeg ønsker å vente så tett opp mot vitnemålsutdeling som overhode mulig, ettersom jeg venter å ta opp noen fag dette semesteret og få forbedret karakterer i disse; det er da disse jeg ønsker å søke med.

På den annen side vil jeg ikke bli sittende igjen veldig lenge uten jobb...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I fellesferien går ting litt roligare, men litt avhengig av bransje så er det skjeldan alle tar ferie samtidig.

Med unntak av skular og liknande så vil dei fleste virksomheiter søke etter folk heile året alt etter når folk slutter. Om det er naturlig avgang (pensjon) så slutter jo folk måneden etter dei oppnår pensjonsalder.

Så lenge du oppgir når du (forhåpentligvis) blir ferdig utdanna så er det eigentleg berre å starte å søke.

Avhengig av bransje så er det ikkje gitt at muligheita til å søke på bestemte stillingar kjem så ofte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Der rekrutterer de hele året så det er 0 stress. Det er jo litt mindre ansettelser på sommeren, men du kan vel kanskje supplere det med en sommerjobb innenfor fagfeltet i kommunen, alle tar jo ferie.

Lenke til kommentar

Selv om de rekrutterer hele året står det ganske stille fra slutten av mai/begynnelsen av juni av og kanskje så lenge som til siste halvdel av august. Jeg drister meg til å påstå dette gjelder hele arbeidsmarkedet i Norge. Vil du ha jobb innen sommeren bør du gjøre en innsats i april og begynnelsen av mai for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...