Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows registrerer ikke TV-en

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettopp satt sammen en maskin bestående av ulike komponenter jeg har fått/kjøpt billig, og installerte Windows på den i går. Når jeg installerte Windows, brukte jeg TV-en som monitor, tilkoblet med HDMI, noe som fungerte utmerket. Etter å ha installert nødvendige drivere og ulike programmer, koblet jeg til en gammel 19" med DVI for å spille CS:GO. Prøvde først å duplisere skjermene, noe som fungerte, men bildet på TV-en så ikke særlig bra ut i lav oppløsning (19" kjører maks 1280x1024), så jeg bestemte meg heller for å ta ut HDMI-kontakten fra skjermkortet og kun kjøre bilde på 19". Når jeg slo på PC-en igjen i dag tidlig og prøvde å koble til TV-en med HDMI igjen, fungerte det derimot ikke. Windows registrerer ikke at jeg har koblet til TV-en med HDMI, det skjer altså ingenting når jeg plugger i HDMI-kabelen. Den karakteristiske Windows-lyden for ny tilkoblet enhet kommer ikke, og TV-en dukker ikke opp i listen over tilkoblede skjermer (høyreklikk desktop->Screen resolution). Den dukker heller ikke opp i "set up multiple displays" i Nvidias kontrollpanel, og når jeg trykker på "My display is not shown", fungerer det ikke å legge til en TV manuelt slik det henvises til i påfølgende meny. Feilmeldinger på TV-en varierer mellom følgende tre feilmeldinger: "No signal", "Mode not supported", "Check signal cable". Til opplysning viser heller ikke TV-en bilde i BIOS. Det kommer derimot bilde på 19" som er tilkoblet DVI, den viser bilde uten noen problemer. Etter å ha googlet i flere timer uten å finne en løsning som fungerte, tenkte jeg derfor jeg skulle spørre dere om hjelp.

Hva jeg har prøvd for å finne en løsning på problemet, uten at noen av de har fungert:

- Testet tre ulike HDMI-kabler, ingen av de fører til at TV-en blir oppdaget. Har også dobbeltsjekket at disse kablene fungerer, ved å koble de til ulike enheter på en annen TV, noe de gjorde alle sammen.
- Sjekket også at TV-en faktisk fungerer ved å koble til min bærbare gjennom HDMI, noe den gjorde.
- For ordens skyld koblet jeg til en annen TV for å se om den ble oppdaget, noe den ikke ble.
- Har avinstallert og installert skjermkortdriveren på nytt to ganger, med nyeste driver fra nvidia.com.
- Har brukt system restore og gjenopprettet til punktet hvor det faktisk fungerte å ha to skjermer.
- Fant en forumpost her på diskusjon.no med et lignende problem, hvor løsningen var å rengjøre maskinen og kontrollere at skjermkortet satt skikkelig i PCI-e-porten, og prøvde derfor dette.
- Prøvd å trykke "Detect" i Screen resolution menyen (høyreklikk desktop->Screen resolution).
- Endret oppløsningen og oppdateringsfrekvensen til noe jeg antok TV-en skal støtte (ulike oppløsninger@60Hz).
- Restartet maskinen med ulike skjermtilkoblinger (med begge skjermene tilkoblet/kun 19" og koblet til TV-en i Windows/kun TV).
- Gjennomførte Windows update (man vet jo aldri).
- Koblet TV-en til DVI-inngangen som fungerte på 19", ved bruk av en HDMI-til-DVI-overgang. Dette ga ikke bilde på TV-en.
- Har helt sikkert gjort flere ting som jeg ikke kommer på i farten.

Relevant informasjon:
Hovedkort: Asus P6T Deluxe V2
CPU: Intel Core i7 920
RAM: Kingston HyperX Fury DDR3 1600 MHz 8 GB
SSD: Samsung 850 Pro 256GB
Skjermkort: Gigabyte Geforce GTX 670 2 GB Windforce 3X
PSU: Corsair TX 750W
PC-Skjerm: BenQ FP937s+, 1280x1024 Native
TV: Samsung LE46A856S1M

Dersom det er noe mer informasjon dere trenger, er det selvsagt bare å si ifra, så skal jeg supplere med dette! Setter stor pris på all hjelp jeg kan få!

Endret av XII
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, TV-en står alltid på HDMI2-utgangen. For ordens skyld har jeg også testet de andre HDMI-utgangene på TV-en. Jeg har ikke testet eldre drivere, men jeg har sjekket at driveren faktisk støtter skjermkortet mitt, noe den gjør. I dag kom det i tillegg ut en ny driver fra Nvidia, og etter å ha oppdatert driveren, var det fremdeles ikke mulig å få bilde på TV-en.

En liten oppdatering er at jeg i dag testet et annet (og eldre) skjermkort jeg hadde liggende, og på det kortet fungerer det å vise bilde gjennom HDMI på TV-en, noe som isolerer problemet til GTX 670 skjermkortet mitt. Uten at jeg på noen som helst måte skjønner hvorfor det ikke går an å få bilde på TV-en ved å bruke HDMI-til-DVI-overgang når DVI-porten fungerer med 19", og ikke skjønner hvordan dette i det hele tatt kunne skjedd, så er det vel da ingen annen konklusjon å trekke enn at HDMI-utgangen på skjermkortet er defekt?

Endret av XII
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...