XII Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Hei! Jeg har nettopp satt sammen en maskin bestående av ulike komponenter jeg har fått/kjøpt billig, og installerte Windows på den i går. Når jeg installerte Windows, brukte jeg TV-en som monitor, tilkoblet med HDMI, noe som fungerte utmerket. Etter å ha installert nødvendige drivere og ulike programmer, koblet jeg til en gammel 19" med DVI for å spille CS:GO. Prøvde først å duplisere skjermene, noe som fungerte, men bildet på TV-en så ikke særlig bra ut i lav oppløsning (19" kjører maks 1280x1024), så jeg bestemte meg heller for å ta ut HDMI-kontakten fra skjermkortet og kun kjøre bilde på 19". Når jeg slo på PC-en igjen i dag tidlig og prøvde å koble til TV-en med HDMI igjen, fungerte det derimot ikke. Windows registrerer ikke at jeg har koblet til TV-en med HDMI, det skjer altså ingenting når jeg plugger i HDMI-kabelen. Den karakteristiske Windows-lyden for ny tilkoblet enhet kommer ikke, og TV-en dukker ikke opp i listen over tilkoblede skjermer (høyreklikk desktop->Screen resolution). Den dukker heller ikke opp i "set up multiple displays" i Nvidias kontrollpanel, og når jeg trykker på "My display is not shown", fungerer det ikke å legge til en TV manuelt slik det henvises til i påfølgende meny. Feilmeldinger på TV-en varierer mellom følgende tre feilmeldinger: "No signal", "Mode not supported", "Check signal cable". Til opplysning viser heller ikke TV-en bilde i BIOS. Det kommer derimot bilde på 19" som er tilkoblet DVI, den viser bilde uten noen problemer. Etter å ha googlet i flere timer uten å finne en løsning som fungerte, tenkte jeg derfor jeg skulle spørre dere om hjelp. Hva jeg har prøvd for å finne en løsning på problemet, uten at noen av de har fungert: - Testet tre ulike HDMI-kabler, ingen av de fører til at TV-en blir oppdaget. Har også dobbeltsjekket at disse kablene fungerer, ved å koble de til ulike enheter på en annen TV, noe de gjorde alle sammen.- Sjekket også at TV-en faktisk fungerer ved å koble til min bærbare gjennom HDMI, noe den gjorde.- For ordens skyld koblet jeg til en annen TV for å se om den ble oppdaget, noe den ikke ble.- Har avinstallert og installert skjermkortdriveren på nytt to ganger, med nyeste driver fra nvidia.com.- Har brukt system restore og gjenopprettet til punktet hvor det faktisk fungerte å ha to skjermer.- Fant en forumpost her på diskusjon.no med et lignende problem, hvor løsningen var å rengjøre maskinen og kontrollere at skjermkortet satt skikkelig i PCI-e-porten, og prøvde derfor dette.- Prøvd å trykke "Detect" i Screen resolution menyen (høyreklikk desktop->Screen resolution).- Endret oppløsningen og oppdateringsfrekvensen til noe jeg antok TV-en skal støtte (ulike oppløsninger@60Hz).- Restartet maskinen med ulike skjermtilkoblinger (med begge skjermene tilkoblet/kun 19" og koblet til TV-en i Windows/kun TV).- Gjennomførte Windows update (man vet jo aldri).- Koblet TV-en til DVI-inngangen som fungerte på 19", ved bruk av en HDMI-til-DVI-overgang. Dette ga ikke bilde på TV-en.- Har helt sikkert gjort flere ting som jeg ikke kommer på i farten.Relevant informasjon:OS: Windows 7 Professional 64 bitHovedkort: Asus P6T Deluxe V2CPU: Intel Core i7 920RAM: Kingston HyperX Fury DDR3 1600 MHz 8 GBSSD: Samsung 850 Pro 256GBSkjermkort: Gigabyte Geforce GTX 670 2 GB Windforce 3XPSU: Corsair TX 750WPC-Skjerm: BenQ FP937s+, 1280x1024 NativeTV: Samsung LE46A856S1MDersom det er noe mer informasjon dere trenger, er det selvsagt bare å si ifra, så skal jeg supplere med dette! Setter stor pris på all hjelp jeg kan få! Endret 22. januar 2015 av XII Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 23. januar 2015 Del Skrevet 23. januar 2015 Valgt rett HDMI-inngang på tv? Kjørt eldre skjermkortdriver? Lenke til kommentar
XII Skrevet 23. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2015 (endret) Ja, TV-en står alltid på HDMI2-utgangen. For ordens skyld har jeg også testet de andre HDMI-utgangene på TV-en. Jeg har ikke testet eldre drivere, men jeg har sjekket at driveren faktisk støtter skjermkortet mitt, noe den gjør. I dag kom det i tillegg ut en ny driver fra Nvidia, og etter å ha oppdatert driveren, var det fremdeles ikke mulig å få bilde på TV-en.En liten oppdatering er at jeg i dag testet et annet (og eldre) skjermkort jeg hadde liggende, og på det kortet fungerer det å vise bilde gjennom HDMI på TV-en, noe som isolerer problemet til GTX 670 skjermkortet mitt. Uten at jeg på noen som helst måte skjønner hvorfor det ikke går an å få bilde på TV-en ved å bruke HDMI-til-DVI-overgang når DVI-porten fungerer med 19", og ikke skjønner hvordan dette i det hele tatt kunne skjedd, så er det vel da ingen annen konklusjon å trekke enn at HDMI-utgangen på skjermkortet er defekt? Endret 23. januar 2015 av XII Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå