Gå til innhold

Hvordan finne ut hva slags jobber man passer til?

Anbefalte innlegg

Jeg vet egentlig ikke hva jeg ønsker å jobbe med. Jeg vet kanskje hva jeg absolutt ikke ønsker. Det er vanskelig å vite om man vil like en jobb, når man ikke har prøvd den.

Hvordan finner jeg ut hva slags jobb jeg ønsker å drive med?

Noen tips om hvordan man kan finne en jobb som man vil passe til og også like? Er det noen tester online man kan ta som gir veiledning om hva man bør jobbe med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du bør finne ut av er om du ønsker å jobbe med arbeidsoppgaver hvor du i stor, moderat eller liten grad er i kontakt med mennesker. Med kontakt mener jeg at du utfører oppdrag direkte rettet mot eller for andre mennesker.

Eksempler på oppgaver hvor man har stor grad av kontakt:
- Lærer, sosiolog, barnehage, politi, helsesektor osv.

Jeg tror man på den måten kan finne seg et yrke som man kommer til å trives i. Man bør også tenke på hvilke typer mennesker man ønsker å omgåes med. Det er klart det er andre arbeidsforhold for en som arbeider som barnehageassistent og en som arbeider som politi. På den helt andre skalaen har du kanskje en fabrikkarbeider som ikke nødvendigvis trenger å være i noen dialog med andre for å utføre oppgavene sine.

Lenke til kommentar

Det går også litt på hva det er som interesserer deg. Hvilke egenskaper og svakheter har du f.eks.? Slike ting kan du spørre deg selv om og tilslutt komme til noen ideer innenfor valgene dine. Hvis du f.eks. er glad i å fikle med datamaskiner, kunne jo et datayrke vært noe for deg f.eks.

Endret av flamethower1234
Lenke til kommentar

Det første du bør finne ut av er om du ønsker å jobbe med arbeidsoppgaver hvor du i stor, moderat eller liten grad er i kontakt med mennesker. Med kontakt mener jeg at du utfører oppdrag direkte rettet mot eller for andre mennesker.

Eksempler på oppgaver hvor man har stor grad av kontakt:

- Lærer, sosiolog, barnehage, politi, helsesektor osv.

Jeg tror man på den måten kan finne seg et yrke som man kommer til å trives i. Man bør også tenke på hvilke typer mennesker man ønsker å omgåes med. Det er klart det er andre arbeidsforhold for en som arbeider som barnehageassistent og en som arbeider som politi. På den helt andre skalaen har du kanskje en fabrikkarbeider som ikke nødvendigvis trenger å være i noen dialog med andre for å utføre oppgavene sine.

Det er interesante ting du sier her!

Jeg kan si at jeg absolutt ikke liker tett kontakt med mennesker der konfliker, klager, etc lett kan oppstå. Jobber der man har kontakt med mennesker der de ikke tar servicen du tilbyr for gitt er det beste synes jeg. Men det regner jeg med de fleste synes :)

Et eksempel, jeg har jobbet i matbutikk i mange år tidligere, i litt mindre trivelige strøk og det er ikke alltid så hyggelige kunder. Narkomane, folk som stjeler, mindreårige som prøver å lure til seg alkohol/sigaretter, folk som klager på pris, service etc..

Et annet eksempel der jeg trivdes veldig godt selv om det bare var 1 dag frivillig arbeid. Dele ut startnummere til en idrettskonkurranse. Folk er som regel middelklasse eller høyere og hyggelige og høflige og det er ikke mye de kan klage på.

Jeg er ikke spesielt asosial, men sjenert og liker som sagt ikke konflikt-situasjoner. Går fint å samarbeide med arbeidskolleger, men mye kontakt med ukjente mennesker er ikke min styrke.

Har jobbet i omsorgsyrke også, og det var greit da jeg jobbet kun for en person. Men føler alikevel en omsorgsjobb ikke er helt meg.

Elsker å pusle med data, analysere data etc for meg selv, men har ikke utdanning innen dette.

Så dette tyder kanskje på at en jobb med ikke så mye eller tett kontakt med mennesker kan passe meg bra?

Forslag til ufaglærte stillinger som er litt asosiale tas imot med takk :) Søker jobb nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...