St1gar Skrevet 22. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Jeg har en veldig sterk spill-PC, og har tre harddisker - to 111GB SSD'er, hvor av en av dem er "C:"-disken som Windows er installert på - og en 2TB harddisk. Saken er at C-disken konstant fylles opp. Hver gang jeg installerer et spill på en av de andre harddiskene, vil enkelte filer automatisk settes på "C:". I tillegg vil automatiske oppdateringer fra Windows og diverse Adobe-programmer gjøre sitt for å sakte men sikkert stappe den full. Jeg har i det siste prøvd å begrense skaden så godt jeg kan ved å hyppig bruke CCleaner og Avast for å fjerne den verste dritten og søppelet - men det er begrenset i omfang. En vakker dag hadde jeg plutselig under 10GB igjen, og da jeg tittet på C:-disken akkurat nå, så jeg at den hadde 3GB, igjen!Så jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å raskt gjenkjenne- og slette tull som fyller opp maskinen - kanskje med et eller annet program? Har dere noen tips for meg? Vennligst hjelp. Jeg vil helst slippe å reformatere. Endret 22. januar 2015 av St1gar Lenke til kommentar
lysakers Skrevet 22. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2015 Diskopprydding (usikker på om ccleaner gjør samme jobben som denne). Husk da også å rydde opp i systemfiler for å bli kvitt alle Windows Update filene som er overflødige) Du kan også flytte Bibliotek mappene dine (dokumenter/bilder/musikk osv) slik at det blir lagret på en annen disk. Mange spill lagrer typiske config filer på Dokumenter, og ved å flytte denne til 2TB disken din vil du kanskje sparre en del plass. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2015 7 ways to free up space: http://www.howtogeek.com/125923/7-ways-to-free-up-hard-disk-space-on-windows/ 1 Lenke til kommentar
pijano Skrevet 22. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2015 Hvis du benytter deg av hvilemodus/dvalemodus så tar disse punktene masse plass på disken din. Lenke til kommentar
Admiral-K Skrevet 22. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2015 Reduser, flytt eller ikke bruk pagefile.sys. Kontrollpanel->System&Security->System->Advanced system settings->Advanced og velger settings under Performance->Advanced->Virtual Memory. Lenke til kommentar
Klatt3n Skrevet 22. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Reduser, flytt eller ikke bruk pagefile.sys. Kontrollpanel->System&Security->System->Advanced system settings->Advanced og velger settings under Performance->Advanced->Virtual Memory. Jeg har en 60gb ssd (som forhåpentligvis skal byttes ut i 2015..) som har en pagefile.sys på rundt 8gb. Sårt trengt plass! Hvor viktig er egentlig virtual memory? Har lest litt på dette med fjerning av pagefile.sys før, i samme sammenheng fjerna jeg hibernate.sys (elns), men det begynner å bli ei stund siden og jeg husker ikke konkret hva virtuelt minne trengs til. Endret 22. januar 2015 av Klatt3n Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 22. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2015 Spotify kan ta mye plass flytt spotify cachen til en annen disk. Flytt dokumentmappa, downloads, bilder og video, eventuelt hele brukermappen din. Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 22. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg har en 60gb ssd (som forhåpentligvis skal byttes ut i 2015..) som har en pagefile.sys på rundt 8gb. Sårt trengt plass! Hvor viktig er egentlig virtual memory? Har lest litt på dette med fjerning av pagefile.sys før, i samme sammenheng fjerna jeg hibernate.sys (elns), men det begynner å bli ei stund siden og jeg husker ikke konkret hva virtuelt minne trengs til. Virtuelt minne (eller swap) minne tas ibruk når du slipper opp for fysisk minne. Noe som var mye mer vanlig før. Med 8GB minne så vil du nok sjeldent bruke opp alt dette, men det er helt avhengig av hva slags applikasjoner du kjører og om du kjører de samtidig. Jeg har 16GB minne i min PC og greier kanskje å bruke 8GB hvis jeg prøver, så min swapfil er kanskje noen hundre meg. Du kan også legge swapfila på andre harddisker, selv om du ikke får redusert størrelsen på den på C: til absolutt null. Lenke til kommentar
Admiral-K Skrevet 22. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2015 Klatt3nn: har du bra med minne (8GB+) trenger du egentlig ikke pagefile som Topguy skriver, jeg har fjernet min på min 60GB SSD og merker ingen forskjell men fikk godt over 10GB frigjort. Lenke til kommentar
St1gar Skrevet 22. januar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Takk for alle svar, og takk for hvor raskt de dukket opp. Reduser, flytt eller ikke bruk pagefile.sys. Kontrollpanel->System&Security->System->Advanced system settings->Advanced og velger settings under Performance->Advanced->Virtual Memory. Med "Ikke bruk"; mener du å velge "Ingen sidevekslingsfil"-alternativet? Og hvis jeg gjør det, kan jeg raskt velge å bruke den, igjen?Beklager at jeg stiller et dumt spørsmål, men jeg vil ikke helt trykke på noen knapper før jeg har forsikret meg. Hvis du benytter deg av hvilemodus/dvalemodus så tar disse punktene masse plass på disken din. Vet ikke helt om jeg misforsto grovt, men sier du at å fjerne dvalemodus vil frigjøre plass? Endret 22. januar 2015 av St1gar Lenke til kommentar
pijano Skrevet 22. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2015 Det er det jeg skriver ja. Ta en titt her: http://www.howtogeek.com/howto/15140/what-is-hiberfil.sys-and-how-do-i-delete-it/ 1 Lenke til kommentar
St1gar Skrevet 22. januar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Min PC har visst ikke dvalemodus. Bare hvilemodus.Deaktivert den jeg har, i hvert fall. Takk for hjelpen. Endret 22. januar 2015 av St1gar Lenke til kommentar
pijano Skrevet 22. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2015 Beklager, jeg tenke på laptop av en aller annen grunn... Ja da trenger du ikke å tenke på dette, hvilemodus lagrer i minnet, mens dvalemodus som er vanlig modus for bærbar PC, lagrer innstillinger på datamaskinen når den går i dvale. 1 Lenke til kommentar
St1gar Skrevet 22. januar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. januar 2015 Beklager, jeg tenke på laptop av en aller annen grunn... Ja da trenger du ikke å tenke på dette, hvilemodus lagrer i minnet, mens dvalemodus som er vanlig modus for bærbar PC, lagrer innstillinger på datamaskinen når den går i dvale. Ah. Så det å deaktivere hvilemodus har ingen effekt? Lenke til kommentar
pijano Skrevet 22. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Det stemmer. Endret 22. januar 2015 av pijano 1 Lenke til kommentar
St1gar Skrevet 22. januar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. januar 2015 Det stemmer. Lenke til kommentar
St1gar Skrevet 23. januar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. januar 2015 Tok en titt på SpaceSniffer, og fant ut et par ting om plass-situasjonen min.De største mappene mine på C-disken, er "Winsxs" under "Windows", (14.7GB). "DriverStore" under "System32", (11.8GB). "Installer2" under "NVIDIA Corporation", (8.1GB). "AppData" under "Users", (5.6GB.)Selve Pagefile.sys er på en til sammenlikning beskjeden 4GB.Er det noen av dere som har nok peiling på dette til å vite hvilke mapper - om noen - det er trygt å slette ting fra? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 23. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2015 (endret) Det er best å beholde pagefile, hvis du mot formodning skulle gå tom for minne (det har skjedd meg med 16 GB minne på grunn av et spill med dårlig minnehåndtering, som da krasjet ganske stygt). Du kan flytte den over på en annen harddisk som ikke fylles opp av seg selv, så du har mer kontroll på hvor mye plass du har tilgjengelig. Så får Windows m.m. litt mer plass å puste på. Kjør Disk Cleanup (start > skriv inn Disk Cleanup, eller kjør %windir%\system32\cleanmgr.exe), den vil slette gamle og unødvendige oppdateringsfiler og ikke minst utdaterte ting fra winsxs-mappa (anbefales ikke å rote med denne manuelt), som er en stor synder når det gjelder å spise opp plass på systemdisken. Den sjekker også temp-mappa, og der kan det ofte være litt av hvert. Samt en del andre ting, men som typisk har mindre utslag. Du kan også vurdere å flytte eventuelle programmer/spill som måtte være installert på systemdisken. Jeg merker meg at Microsoft Office insisterte på å legge inn ca. 10 GB på systemdisken, selv om jeg sverger på at jeg ba den installere på en annen disk. Jeg har lenge hatt samme problem med en relativt liten SSD (60 GB) som systemdisk. Trodde den gang det ville være mer enn nok, men Windows insisterte lenge på å blåse seg opp mer og mer. Nå som de har åpnet for (halv)automatisk sletting av ting fra winsxs-mappa er det ikke like problematisk lenger, og jeg ligger nå stabilt på ca. 10 GB ledig. Endret 23. januar 2015 av Imsvale Lenke til kommentar
Klatt3n Skrevet 23. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2015 Installer 2 til Nvidia er så vidt jeg vet gamle drivere og installasjoner som man overhodet ikke trenger å ta vare på. Google "installer 2 Nvidia", så finner man svar på det. Jeg sletta noe og 5gb derfra og har ennå ikke opplevd noe negativt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå