ProphetSe7en Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Etterhvert som jeg finner oppskrifter på nett så ønsker jeg å kunne lagre de i en egen kokebok. Har du noen erfaringer med online kokebøker om lar en legge inn bilde, ingredienser og fremgangsmåte på en oversiktlig måte? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Hvis du skal bruke forskjellige pc'er ville jeg bare brukt en blogg eller Google Docs Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 22. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2015 Leste tidligere om en slik tjeneste, der ingredienser ble ført opp for seg selv osv. Når en da skulle planlegge uken så kunne en krysse av for hvilke oppskrifter en skulle lage og fikk generert handleliste ut i fra ingrediensene. Smart og praktisk, men finner ikke igjen. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Aperitif.no har en Min kokebok-funksjon. Jeg har også sett en slik funksjon som du beskriver, men husker ikke hvor, kan det ha vært epicurious.com? Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 26. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2015 Har sett på litt forskjellige nå, og så langt virker plantoeat.com å være bra. De har 30 dager gratis for å prøve selv, men om den er bra nok til at jeg vil betale for det gjenstår å se. Kan legge inn ingrediensene og mengde, så genererer den handleliste ut i fra hva en har lagt til på ukesmenyen. aperitif.no sin ser bra ut, enkel og grei i bruk, men mangler funksjonen med handleliste. Tenker å teste saymmm.com og se hvordan den er. Så om noen har gode forslag så bare kom med de Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Pepperplate.com gjør dette for deg, men handlelistefunksjonen krever litt manuelt arbeid så lenge du bruker oppskrifter på norsk, ikke engelsk. Verdt et forsøk, det er gratis ) Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 26. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2015 Glimrende, ser på den nå. Det jeg har sett ved å bruke oppskrifter på norsk er at de lager handleliste, men de klarer ikke å samle det. Om en oppskrift har 1 TS pepper, mens i en annen 1/4 TS pepper, så kommer det opp to ganger på handlelisten og ikke samlet slik jeg ønsker. Blir veldig uoversiktlig på denne måten når en har 7 oppskrifter og salt står 7 forskjellige steder på handlelisten. Kanskje det bedrer seg om en legger inn manuelt med enheter som er støttet? Ser ut som pepperplate mangler mulighet for å legge inn bilde? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Glimrende, ser på den nå. Det jeg har sett ved å bruke oppskrifter på norsk er at de lager handleliste, men de klarer ikke å samle det. Om en oppskrift har 1 TS pepper, mens i en annen 1/4 TS pepper, så kommer det opp to ganger på handlelisten og ikke samlet slik jeg ønsker. Blir veldig uoversiktlig på denne måten når en har 7 oppskrifter og salt står 7 forskjellige steder på handlelisten. Kanskje det bedrer seg om en legger inn manuelt med enheter som er støttet? Ser ut som pepperplate mangler mulighet for å legge inn bilde? Det er mulig det mangler den muligheten ja, det har jeg ikke tenkt over/savnet. Pepperplate har det problemet du beskriver ja, den klarer ikke summere handlelisten. Siden jeg handler for en uke av gangen er det et problem, men ved å flytte ting til rett aisle (det må også gjøres manuelt når du bruker norske navn) så fikser jeg det forholdsvis enkelt manuelt ved å summere opp og endre. Det er ikke optimalt, men jeg har ikke funnet noen gratis som ikke har det problemet. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 26. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2015 plantoeat som jeg linket til lengre opp klarer å samle enhetene, uavhengig av språk som blir brukt. Det forutsetter selvsagt at en bruker samme navn på enhetene hver gang og ikke blander hva en bruker. Inneholder oppskriftene ulike enheter så samler den det under navn på varen slik: SIKTET HVETEMEL Siktet hvetemel 5 DL [C] Siktet hvetemel 370 Gram [A,B] Siktet hvetemel 2 spiseskje Driver å tester nå, og laget til to oppskrifter som inneholder samme ingredienser. Har valgt å bruk enhetene teskje, units og gram for å se hvordan det går og om den legger det sammen. Hva du kaller det er jo valgfritt Skal en hente mange ferdige oppskrifter på engelsk så er jo kanskje den type enheter bedre å bruke. Dukker da opp slik på handlelisten, der bokstavene A og B angir hvilken oppskrift de er brukt i. Det kommer også i kategorier om en ønsker det, altså "baking", "dry goods" osv. Så her ser en at den slår det fint sammen. Løk 3 Units [A,B] Pepper 2 1/4 teskje [A,B] Salt 6 1/4 teskje [A,B] Kjøttdeig 750 gram [A,B] Siktet hvetemel 370 Gram [A,B] En trenger altså ikke å legge inn ingredienser en og en, men kan lime direkte inn hele lister så lenge de har rett enhet. Om en bruker ts eller teskje har lite å si så lenge en bruker samme enhet over alt. En ting til er at der er mulighet til å importere oppskrifter via url, noe som fungerer tålig bra Blir ikke perfekt, og jeg brukte ca 1 minutt på å endre litt på ingredienslisten for å få det fra g til gram osv. Prøvde med en oppskrift i fra aperitif.no Blir nok å teste denne tjeneste videre, og jeg tror nok at jeg kommer til å bli fast medlem om jeg ikke finner noe som er like bra og gratis. Har uansett fått noen forslag her i denne tråden som jeg tenker å prøve mer før jeg bestemmer meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå