Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fjerne downlights fra skråtak (yttertak)

Anbefalte innlegg

Hei!

Har kommet til at det er best å fjerne downlights som går rett i yttertak. Det trekker kraftlig fra noen av hullene, og de hjemmelagde kassene de står i er ganske store. Tenker å heller få montert takpunkt og utenpåliggende spotter på skinne. Dette både fordi det trekker og fordi downlights mot yttertak er lite smart mtp. fuktproblemer.

Det er ikke mulig å se noe dampsperre i hullet/kassen, så jeg kan ikke se at det finnes muligheter for å skjøte/sveise plast.

Må jeg ned med hele taket innvendig her? Er det evt mulig å trykke isolasjon i hullene, lekte ned, legge ny isolasjon og dampsperre før gips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må være sikker, så du ikke ender opp med dampsperre i to lag.

Snakker vi garantert ikke dampsperre før yttertak? Dvs lyse inn og se rett i taket som holder evt takstein?

Nei, det kan godt hende det er dampsperre utenfor de "kassene" som spotten ligger i. Dette er hjemmesnekra kasser av 2*4" som lukker helt. Kan ikke se hva som er utenfor kassen (altså resten av taket).

Skulle jo tro det er dampsperre, men dette er et tilbygg bygget i ca 90 av forrige eier...

Det vil bli krise om det er dampsperre i to lag?

Lenke til kommentar

Fukt sperres inni to lag og alt kommer til å falle ned av seg selv med tiden/ mugg på bjelker ol.

Siden det er "kasse" har de iallefall ikke bare borret inn og håpet på det beste.

Ingen dokumentasjon på arbeidet? Forrige eier ringbar?

Lenke til kommentar

Fukt sperres inni to lag og alt kommer til å falle ned av seg selv med tiden/ mugg på bjelker ol.

Siden det er "kasse" har de iallefall ikke bare borret inn og håpet på det beste.

Ingen dokumentasjon på arbeidet? Forrige eier ringbar?

Ikke aktuelt å ringe dessverre, og ingen dokumentasjon. Ser rett opp i fiberplatene/sutaket i disse kassene.Altså null isolasjon over kassen.

Lenke til kommentar

Da har du vel 3 valg;

Tette hullet, legge sperre over hullet og så nytt tak uten ny sperre.

Da vet du ikke om du har eller ikke.

Legge ny sperre, så nytt tak, har du da to sperrer vil du få mugg og fuktproblemer.

Rive hele greia og gjøre det rett.

Men du sier du evt skal etterisolere og legge nytt tak?

Isåfall vil det jo ikke "koste" noe å rive alt?

Regner med at boligen skal selges om x år, det er nok best å ha det rett.

Endret av War
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Hvis tilbygget er fra 90 tallet er det vel heller tvilsomt at det er dampsperre i tilbygget, bodde i en tomannsbolig fra 98 og der var det ikke et snev av plast hverken i tak eller vegger.Men det er jo ikke verre enn å fjerne den ene kassen hvis du får flyttet på de og stikke telefonen opp og filme 360¤ rundt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvis tilbygget er fra 90 tallet er det vel heller tvilsomt at det er dampsperre i tilbygget, bodde i en tomannsbolig fra 98 og der var det ikke et snev av plast hverken i tak eller vegger.

Høres merkelig ut. Når ble dampsperre vanlig? Huset mitt er fra 1960-årene, og her er det dampsperre i både vegger og tak. Ikke så bra som dagens, riktignok, den er tynnere, men ser ut til å funke greit likevel.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at det ikke er noe plast noe sted nei. Kan ikke flytte på kassene - de er en del av konstruksjonen, spikret fast.

Men på toppen av kassen er det et lokk (gips eller fiberplate), og når jeg løfter litt på de strømmer det inn iskald luft. Det er papir på toppen av isolasjon utenfor dette lokket, så det ligger faktisk isolasjon oppå isolasjon med papir...Det kan virke som det er dette skillet mellom isolasjonslag luften følger inn.

Virker ikke preget av fukt på noe vis, kanskje fordi det har vært heftig ventilasjon der i alle år. Men ingen spor av plast rundt kanten av disse kassene..

Tror løsningen blir å trekke nye ledninger til permanente takpunkt, og stappe inn så mye isolasjon som mulig..?

[EDIT: det var altså ikke opp i sutak/undertak jeg så som jeg sa over]

Endret av jespolini
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Hvis tilbygget er fra 90 tallet er det vel heller tvilsomt at det er dampsperre i tilbygget, bodde i en tomannsbolig fra 98 og der var det ikke et snev av plast hverken i tak eller vegger.

Høres merkelig ut. Når ble dampsperre vanlig? Huset mitt er fra 1960-årene, og her er det dampsperre i både vegger og tak. Ikke så bra som dagens, riktignok, den er tynnere, men ser ut til å funke greit likevel.

Jeg aner ikke, hver byggmester sin lommebok? Har vært ute for det aller meste når det kommer til hus og leiligheter tror jeg, så har sluttet å bli overasket. Det er ganske mange fiffige løsninger på ting der ute, og enda flere byggmestere som sparer på materiale der de kan spare. Ser jo bare på huset jeg kjøpte nå i høst, ny og flott knotteplast langs og under bakken. Hadde den bare ikke stoppet en halv meter over sålen under bakkenivå....

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...