Gå til innhold

Mot nullrente i Norge: Hvor plassere penger?

Delvis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du ikke har noe særlig peiling på aksjer, ville jeg satt de i indeksfond. En del i norsk, en del i et globalt indeksfond. Og for øvrig, selv om vi skulle få null-rente er fortsatt pengene dine tryggere i banken enn hjemme.

Endret av carzas
Lenke til kommentar

Vi får vite om ca 2 timer om EU starter seddelpressa. Dersom de går inn for QE i stor skala (snakk om €50 milliarder pr mnd) vil det vanne ut verdien på valutaen. Sånn sett kan aksjefond være tingen, dersom de "riktige" selskapene klarer å styre unna problemer. Dersom QE ikke går så bra, og vi får en ny massiv nedgang i EU, og verden forøvrig, kan fallet bli stort...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Fulgte økonominyhetene i dag der Sjeføkonom Jan L. Andreassen i Eika Gruppen tegnet et dystert bilde av norsk økonomi fremover.

Det vil går mot nullrente, og han regner ikke med noen bedring i 2020. I programmet sa han at vi kan regne med nullrente i "hele vår levetid".

Ja det er spørsmål hvordan en langvarig null eller lav rentesituasjon vil påvirke aksjer og aksjefond. Kanskje best å ha litt her og litt der?
Et annet spørsmål er hvor mye vi skal tro på disse dystre spådommene.

Lenke til kommentar

Selv har jeg vurdert å gå for et globalt indeks-aksjefond, som ikke er valutasikret. Et slikt fond vil gjøre det bra dersom norsk økonomi går rett vest og rentene mot null, gitt at den globale økonomien ikke går like ille.

Høres ut som flere er enige om det. Er "KLP Aksje Verden Indeks" et sånt fond? Har plassert en god del der. Har også "Skagen global", men ikke mye på det.

Lenke til kommentar

Ja

Selv har jeg vurdert å gå for et globalt indeks-aksjefond, som ikke er valutasikret. Et slikt fond vil gjøre det bra dersom norsk økonomi går rett vest og rentene mot null, gitt at den globale økonomien ikke går like ille.

Høres ut som flere er enige om det. Er "KLP Aksje Verden Indeks" et sånt fond? Har plassert en god del der. Har også "Skagen global", men ikke mye på det.

Ja, det fondet er ikke valutasikret, se beskrivelsen på http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000MKD8

Lenke til kommentar

Fulgte økonominyhetene i dag der Sjeføkonom Jan L. Andreassen i Eika Gruppen tegnet et dystert bilde av norsk økonomi fremover.

Det vil går mot nullrente, og han regner ikke med noen bedring i 2020. I programmet sa han at vi kan regne med nullrente i "hele vår levetid".

Ja det er spørsmål hvordan en langvarig null eller lav rentesituasjon vil påvirke aksjer og aksjefond. Kanskje best å ha litt her og litt der?

Et annet spørsmål er hvor mye vi skal tro på disse dystre spådommene.

I alle tider har slike "sjeføkonomer" og andre såkalte "eksperter" innenfor økonomi fått tenning av å skremme vannet av resten av befolkningen med sine dystre spådommer.

Noen ganger har de rett, men ikke fordi de har peiling på det de prater om. Men de må få rett innimellom, statistisk sett. Så de sjanser og håper at akkurat de treffer akkurat da.

Jeg skal innrømme at noen ting peker i retning nedgang i norsk økonomi på grunn av den lave oljeprisen, men det har vært opp og nedturer med ujevne mellomrom. Så lenge vi unngår et større krakk enn det vi hadde på slutten av 80-tallet etter alt for mange år med Høyre-regjering, så tror jeg Norge klarer seg helt fint. Men regn med en og annen liten dump i veien. De unngår man aldri uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...