Drømmeren Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Å si - sier - sa - har sagt Å seie - seier - sa - har sagtKorleis? :OOg nokon som kan hjelpe meg å oversette: "Jeg er uenig i det De sier, men vil inntil døden forsvare Deres rett til å si det". Skal man eigentlig oversetje sitater? Er jo allerede oversatt ein gond då men... Endret 22. januar 2015 av Drømmeren Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Å seie - seier - sa - har sagt er vel riktig. Eventuelt: å seie - seier - sagde - har sagt. Mulig den siste er klammeform, vet ikke. Dette står vel i nynorskordlista du skal ha fått av skolen uansett? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Ordboka forteller oss følgende, så det stemmer bra det: seie Infinitiv: å seia / seie Presens: seier Preteritum: sa Presens perfektum: har sagt Imperativ: sei Perfektum partisipp: Hankjønn/hokjønn sagd Inkjekjønn sagt Bunden form sagde Fleirtal sagde Presens partisipp seiande Endret 22. januar 2015 av Zlatzman Lenke til kommentar
Sleggefett Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) "Jeg er uenig i det De sier, men vil inntil døden forsvare Deres rett til å si det". Kan ikke hjelpe med nynorsk-biten, men kan si ifra om det mange tar feil på - husk å sitere riktig kilde på det sitatet.. Endret 22. januar 2015 av Sleggefett Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Og nokon som kan hjelpe meg å oversette: "Jeg er uenig i det De sier, men vil inntil døden forsvare Deres rett til å si det". Sitat kan omsetjast, elles ville vi hatt mange sitat rundt omkring på gresk og engelsk. Sitatet blir "Eg er usamd i det du seier, men vil inntil døden forsvare din rett til å sei det." Lenke til kommentar
Drømmeren Skrevet 22. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2015 Å seie - seier - sa - har sagt er vel riktig. Eventuelt: å seie - seier - sagde - har sagt. Mulig den siste er klammeform, vet ikke. Dette står vel i nynorskordlista du skal ha fått av skolen uansett? Tusen takk! Vi har ikke fått noen ordbok fra skolen. Har en ordbok på dataen, men den fungerer ikke særlig bra "Jeg er uenig i det De sier, men vil inntil døden forsvare Deres rett til å si det". Kan ikke hjelpe med nynorsk-biten, men kan si ifra om det mange tar feil på - husk å sitere riktig kilde på det sitatet.. Hehe, stemmer det. Skal skrive et artikkel om ytringsfrihet, og skriver at Voltaire er kjent for sitatet, men at jeg ikke skal gå nærmere inn på om det faktisk var han som skrev det eller ikke. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Tusen takk! Vi har ikke fått noen ordbok fra skolen. Har en ordbok på dataen, men den fungerer ikke særlig bra Denne ordboka på nett er da ganske bra. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå