Mr. Spaceworld Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Skal prøve å forklare så godt jeg kan. Har kjøpt meg en ny pc. Bygget selv fra scratch. Dette er aller første gang jeg har gjort det, men har installert Windows en haug av ganger. Selv byggingen gikk greit. Problemet startet da jeg skulle installere Windows. Jeg ville ikke ødelegge utseende på tårnet så jeg bruker en ekstern usb bluray brenner. I starten så sleit jeg med å boote riktig. Når jeg satt boot fra USB: Asus bluray brenner så begynte den bare å boote hele windows direkte fra brenneren. Etterhvert som jeg skjønte det etter å ha stirret på W8 logoen i 20 min restartet jeg maskinen. Når jeg gikk inn på boot valgene igjen så hadde det nå dukket opp et nytt valg: UEFI: Asus bluray brenner. Jeg prøvde det og da kom jeg inn i riktig boot. Installerte W8 og alt av drivere. Så skulle jeg restarte maskinen får å gjøre installeringen ferdig. Hvis jeg restartere via startmenyen så går det greit, men om jeg skrur av maskinen og starter den på nytt så booter den enten W8 via USB og tar jeg ut W8 cd'n så står det bare please insert disc to load from and press any key. Boot rekkefølgen er Windows boot loader, SSD, UEFI og USB. Allikevel virker det som den starter i Windows. Går jeg inn i Bios og velger å direkte boote i EUFI så ved 4 av 5 ganger så kommer jeg inn installeringen igjen. Her kan jeg velge å reparere windows. Har prøvd å reparere oppstarts problemer, men får da beskjed om at det ikke går. Går jeg da litt tilbake så kan jeg velge å starte W8.1 som et av valgene. Da booter det som helt normalt. Dette er bare en liten del av hva jeg gikk gjennom, men etter testing å feiling virker det som om det er dette det bunner ned i. Var blant annet en gang jeg hadde sitter i 2 timer å lastet ned alt av programmer og spill bare for å så drite meg i bios ved å trykke på en knapp som satt alt til default og dermed slettet raid partisjonen jeg hadde......... Tror det er lettere at jeg bare poster dette så får dere helle spørre om noe er uklart så skal jeg svare så godt jeg kan. Om noen klarer å løse dette for meg er jeg evig takknemlig. Så lyst å begynne å bruke beistet mitt Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Sett korrekt SSD til first boot. Resten kan du fjerne fra listen din, velg disable på alt fra usb til cd-rom etc. Du har sjekket av du har valgt AHCI ? Endret 22. januar 2015 av xClaymanx Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 22. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2015 Sett korrekt SSD til first boot. Resten kan du fjerne fra listen din, velg disable på alt fra usb til cd-rom etc. Du har sjekket av du har valgt AHCI ? Har prøvd som du sier og velge SSD'n og fjerne alle andre valg. Da får jeg beskjed om å putte inn riktig cd for å boote. Putter jeg inn W8 cd'n så starter W8 via dvd'n. Jeg har valgt RAID og ikke AHCI. Jeg må vel det skal jeg ha de i raid? Jeg vet at om jeg velger AHCI enn raid nå så mister jeg alt på den. Skjedde i går nemlig Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Kan du forsøke å lage en USB pinne på windows plata di? Gjør dette på en eller anna laptop elns. Så setter du opp BIOS: Sett RAID og sett SSD (og bare SSD) som boot device. Slå av maskinen, sett inn USB sticken du har laget i en USB 2 port og slå på maskinen. Nå spammer du F knappen som får opp Boot menu under POST. Er det F12? Velg USB stick og se om installasjonen starter. Når maskinen re-starter under installasjon så skal den automatisk begynne på SSD. Når alt er oppe å går/installert, restart maskinen og trykk CTRL+I under POST, sett opp raid arrayet ditt på HDD'ene og du skal være good to go. Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 22. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2015 Kan du forsøke å lage en USB pinne på windows plata di? Gjør dette på en eller anna laptop elns. Så setter du opp BIOS: Sett RAID og sett SSD (og bare SSD) som boot device. Slå av maskinen, sett inn USB sticken du har laget i en USB 2 port og slå på maskinen. Nå spammer du F knappen som får opp Boot menu under POST. Er det F12? Velg USB stick og se om installasjonen starter. Når maskinen re-starter under installasjon så skal den automatisk begynne på SSD. Når alt er oppe å går/installert, restart maskinen og trykk CTRL+I under POST, sett opp raid arrayet ditt på HDD'ene og du skal være good to go. Da er jeg nødt til å reinstallere Windows er jeg ikke? Greia er at det virker når jeg går via "reparer" knappen under installeringen. Jeg prøvde et program som heter Easy RE som vist nok skal fikse dette. Jeg skulle vist bruke det under reparasjon av windows, men fikk en feilmelding bare. Det som er rart er at om jeg velger å boote via usb pinnen med programmet på så starter Windows som normalt? I tillegg nå ser jeg at jeg har en melding nede i høyre hjørne på skrivebordet. "Windows 8.1 Pro SecureBoot er ikke konfigurert på riktig måte Build 9600" Vil helst prøve å fikse boot feilen før jeg prøver å installere på nytt da alt ellers virker som det skal. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Melding "SecureBoot er ikke konfigurert på riktig måte" betyr nok at Secure boot ikke er korrekt i BIOS, med Windows 8.1 bør den settes til Windows UEFI Mode. Men velger du det siste, kan du kun bruke Windows 8. Dette finner du normalt under Boot Options, og du bør også sjekke om CSM er satt til Enabled, Disabled eller Auto. Men sjekk manualen til hovedkort ditt, der bør alt slikt finnes. Dog bør vel boot option 1 settes til Windows Boot Manager hvis du kun har Windows 8.1 installert, eventuelt som nevnt SSD'en som 1 boot option. Til slutt, du bør kun ha SSD'en tilkoblet når du installerer Windows (pluss media du installerer fra). Har du andre hard disker tilkoblet, kan noen av system filene havne på feil disk, de skal være på SSD'en. Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 24. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2015 Da har jeg fått løst problemet. Etter å ha googlet litt rundt fant jeg et program som heter Easy Recovery Essentials. Det skal vist løse nesten alle bootproblemer. Kosta 40 USD, men det virket som fy. Lagde en bootable USB med det programmet på, bootet fra usb og lot programmet gjøre resten. Nå starter det som normalt og alt virker! Anbefales! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå