Gintoki Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 har loctite 401, men ser it ut til at den holder.Noen ide til hvilket lim som fungerer best? Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Spiker fungerer best. Spørsmålet er ikke mulig å svare uten å vite hvilken type plast man vil lime. Enkelte typer plast er lette å lime, andre er nesten umulig å lime. Teflon, PP, PE krever dyre limtyper og gir liten styrke. Loctite 406 passer bedre til plast enn 401, men det finnes flere limtyper og flere produsenter. Endret 22. januar 2015 av Frobe Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg har i alle år brukt Loctite Super Glue, som fungerer adekvat for mine behov. Loctite 401 har jeg ingen erfaring med. Dessuten sier "plastik" meg absolutt ingenting. Nøyaktig hva er det du prøver å lime? Siden lim er et nokså teknisk produkt, er det viktig å følge produsentens anbefalinger for bruk. Konsulter databladet for Loctite 401. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 401 er mest til porøse overflater.. 406 er til plast og gummi. Spesielle typer plast krever primer for å kunne limes. Gjelder feks teflon og noen typer hardplast.. Lenke til kommentar
Gintoki Skrevet 22. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2015 DEtte er hva jeg prøver å lime. Lot loctite limet tørke i 12 timer, men brakk rett av igjen da jeg prøvde å bevege beina på figuren. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Ikke forsøk engang, det der er et tapsprosjekt om du kun skal reparere dette med lim. Det du derimot kan gjøre er å bore et hull på langs inni de knekte delene og putte ei karbonstang inni før du limer karbonstanga fast i begge delene samt kontaktflatene, da burde det holde, men bare og lime delene sammen duger ingenting. Husk å bore så tight som mulig i forhold til karbonstanga du skal bruke. 2 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Som perpyro påpeker så blir kontaktflaten for liten til at sammenføyningen vil tåle belastning. Enten må man bruke interne avstivere (karbonstang, metallpinner, skruer), eller lage utvendige avstiving (rør?) der limet kun sikrer at forsterkningen ikke løsner. Det eneste unntaket er enkelte plasttyper som takler lim som smelter plasten og gir en kjemisk sammenføyning som kan bli sterk. Dette benyttes ofte på plastbyggesett. Lenke til kommentar
Gintoki Skrevet 22. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2015 Wow, er nesten bedre da å kjøpe en ny figur :/ Lenke til kommentar
Sirheadly Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Har utdanning i dette feltet her om termoplast som det heter. Alle termoplast typer som pvc,pp, pe, abs plast samt flere har også det som heter løsemiddel sveising. Alle material fra termoplast familien vil reagere på en bestemt type løsemiddel, men ikke bryte ned molekyla i plasten. Så man kan altså lime/sveise det fast. Ellers så kan du prøve med lynlim da. http://elefun.no/p/prod.aspx?v=22337 Har god erfaring med denne og lime div plast deler på radiostyrte båter og biler. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå