Takkformeg Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 ABS er jo "superfast" pumpebremsing. Men som han over her sier er nok helt på grensen best, pga abs'en låser og slipper hjulet ørten ganger - noe som tilsier at du sklir, ruller, sklir ruller aka det går lenger før du stopper 1 Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) ^ Stemmer. ABS er simpelt ikke "godt nok" på glatt føre. Har tilgode å teste en bil som ikke låser hjulene slik du sier ved hard bremsing på glatt føre, av nyere biler. Man merker det veldig lett og. Min kjøreskole lærer var jo fra Vennesla og! Råne plass nr 1 på sørlandet, vel hvertfalt ikke langt ifra Endret 22. januar 2015 av BMWcoupeftw Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg pleier å dra opp håndbrekket legge det ned med engang og styrer resten med clucth og gass, det har funket for meg! Ok? Kan du forklare det fysiske prinsippet som gjør at dette skal funke? AtW Jeg er dårlig til å forklare, men jeg skal prøve. Når du styrer med clutch og gass så må du gi opp gassen litt også svinge ratte i motsatt retning til hva sklir i. Ja, for å hente inn en bakhjulssleng, men hvordan hjelper håndbrekket i dette? AtW 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2015 ^ Stemmer. ABS er simpelt ikke "godt nok" på glatt føre. Har tilgode å teste en bil som ikke låser hjulene slik du sier ved hard bremsing på glatt føre, av nyere biler. Man merker det veldig lett og. Min kjøreskole lærer var jo fra Vennesla og! Råne plass nr 1 på sørlandet, vel hvertfalt ikke langt ifra Jeg tenker det fortsatt kan være forskjell på snødekke og generelt glatt føre. Noen som har innspill på dette? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 ^ Stemmer. ABS er simpelt ikke "godt nok" på glatt føre. Har tilgode å teste en bil som ikke låser hjulene slik du sier ved hard bremsing på glatt føre, av nyere biler. Man merker det veldig lett og. Min kjøreskole lærer var jo fra Vennesla og! Råne plass nr 1 på sørlandet, vel hvertfalt ikke langt ifra Jeg tenker det fortsatt kan være forskjell på snødekke og generelt glatt føre. Noen som har innspill på dette? Jeg tror det kan være vanskeligere for abs på føre der det begynner å samle seg masse foran dekkene som man "Ploger igjennom", type mye grus eller mye snø. AtW Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg tror det kan være vanskeligere for abs på føre der det begynner å samle seg masse foran dekkene som man "Ploger igjennom", type mye grus eller mye snø. AtW Sett bort fra at "ploging" kan forverre kontrollen, vil det fortsatt bidra til å stoppe bedre? Jeg tenker at hvis du graver ned til asfalt, samt bruker snø samlet foran hjulene til å stoppe så vil det vel muligens bli bedre. Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Rallysjåfører bremser jo inn mot apex på snø/snødekt føre, så dem, som du sier, skal nå asfalt/grus/whatever som er under, om jeg ikke tar helt feil. Men dem har jo ganske mye heftigere dekk som graver seg bedre ned Det er dog lenge siden jeg har virkelig kjørt får å ha det gøy så jeg kan ikke gi noe personelig svar på det. Men det handler jo om hva slags underlag det er. Endret 22. januar 2015 av BMWcoupeftw Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Jeg tror det kan være vanskeligere for abs på føre der det begynner å samle seg masse foran dekkene som man "Ploger igjennom", type mye grus eller mye snø. AtW Sett bort fra at "ploging" kan forverre kontrollen, vil det fortsatt bidra til å stoppe bedre? Jeg tenker at hvis du graver ned til asfalt, samt bruker snø samlet foran hjulene til å stoppe så vil det vel muligens bli bedre. Hjulene låser seg lettere på snø og grus, dermed vil ABS slå inn tidlig og man blir værende oppå dette underlaget. På slikt underlag vil man generelt få kortere bremselengde med låste hjul. På hardt underlag som is og asfalt er det derimot potensiale for kortere bremselengde med ABS. Endret 22. januar 2015 av Exiter Lenke til kommentar
Noclues Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 For den vanlige mannen i gata så er abs det beste å bruke. Pedalen i bånn og det kommer en skrapelyd, men det er bare abs-pumpa som jobber. Hvis du er bedre enn enn abs når det gjelder å komme seg unna et uhell vil jeg gjerne ha autografen din. ABS gjør mange hundre hvis ikke tusen beregninger i i løpet av sekunder. Den justerer også bremsetrykket til bestemte hjul og retter opp bilen så man ikke skal gå rundt og beholder mye av kontrollen. Dersom man skrenser med vilje er abs i veien ja fordi man ikke får tatt over kontrollen og leke seg litt. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Ok. Så nå har vi faktisk en uenighet i tråden her, der noen sier at man skal bruke ABS, mens andre sier moderat bremsing (avhengig av type føre?) Jeg er bare glad for at jeg har startet en diskusjon her, så jeg skal følge med og muligens teste ting ut selv. Endret 22. januar 2015 av Gavekort Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Ok. Så nå har vi faktisk en uenighet i tråden her, der noen sier at man skal bruke ABS, mens andre sier moderat bremsing (avhengig av type føre?) Jeg er bare glad for at jeg har startet en diskusjon her, så jeg skal følge med og muligens teste ting ut selv. Vær forsiktig med å overtolke det folk sier, at man med ideell bremsing kanskje kan få kortere bremselengde er ikke det samme som å si at man ikke skal bruke ABS "Ute i felten". AtW 1 Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Rallysjåfører bremser jo inn mot apex på snø/snødekt føre, så dem, som du sier, skal nå asfalt/grus/whatever som er under, om jeg ikke tar helt feil. Men dem har jo ganske mye heftigere dekk som graver seg bedre ned Det er dog lenge siden jeg har virkelig kjørt får å ha det gøy så jeg kan ikke gi noe personelig svar på det. Men det handler jo om hva slags underlag det er. Rallybilene kjører jo med ispigg på ca 1cm lengde, såvidt gummien er i bakken når de kjører med de dekka.. De har like god/bedre aks på snøføre med rallypigg enn hva de har på asfalt med asfaltdekk.. 1 Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Det er jo tydelig at vi er forskjellig opplært, noe som er litt interessant. Jeg fikk feks aldri bruke handbrekket, da bilen hadde elektronisk handbrekk Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Det er jo tydelig at vi er forskjellig opplært, noe som er litt interessant. Jeg fikk feks aldri bruke handbrekket, da bilen hadde elektronisk handbrekk Jeg må innrømme jeg har mine tvil til at noen har blitt opplært til å bruke brekket til å rette inn en sladd... AtW Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Helt enig med deg ATWindsor, jeg tror nok ingen har blitt undervist at håndbrekket kan brukes til å rette inn en sladd, for det vil jo bare gjøre at sladden blir større og enda vanskeligere å rette inn igjen. Men derimot for å oppnå en tilsiktet sladd, det kan jeg være med på...... Jeg fikk en liten demonstrasjon av kjørelæreren min på midten av 80 tallet (i et meget lite trafikert by-omeråde) at brekket kunne benyttes for unngå en kollisjon om en f.eks. ikke klarer å stopp for en bil fra høyre i lavere hastighet (isete underlag), han svingte på rattet til høyre, dro et rask men kontant trekk i håndbrekket for å få en liten kontrollert sladd på bilen, og når bilen hadde riktig retning så gasset han og kjørte da inn på den veien som bilen kom i fra. Den bilen som kom fra høyre var da en annen kjøreskolebil (fra samme kjøreskole), så det var tydeligvis et planlagt stunt, for den andre læreren gjorde det samme etterpå med oss som kom fra høyre. Dette ble gjort i lav hastighet, maks 20-25 km/t, og på et omeråde med god plass i krysset og ingen annen trafikk. Som nevnt, dette var bare noe de viste (seg) frem med, og dette var selvfølgelig ikke en del av opplæringen eller slik det bør gjøres. Har aldri hørt eller sett at andre kjøreskoler har gjort noe slikt i trafikken, hverken før eller siden. Det var kun de to bilene der, på et meget lite trafikert omeråde som nevnt.... Har riktignok sett noen har klart det i by trafikken for noen år siden, men om dette var bare flaks eller ren beregning vet jeg ikke noe om..... Så han bremset med låste hjul på iset underlag og det gikk bare rett frem, så tok han denne manøveren og fungerte den gangen. Men det er klart at fallhøyden er stor for et slikt "stunt", for det er mye som kan gå galt ved å gjøre dette her..... I dag så vet jeg ikke om det er mulig å gjennomføre det pga elektrisk brekk og andre "elektroniske hjelpemiddler" som mange av de nye bilene er utstyrt med i dag??? ABS bremser er vel i utgangspunktet ikke laget for å redusere/korte ned bremselengden, men for å hjelpe bilføreren til å kunne opprettholde kontrollen over bilen også på glatte underlag. Endret 22. januar 2015 av fotonisse Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Å ligge på grensa til låsing vil være mest effektivt, men i praksis vil nok ABS gjøre en bedre jobb enn de aller fleste sjåfører. Hva gjelder dette med skrens og håndbrekk vil det vel være kun ved en understyring håndbrekket kan gjøre noe fornuftig.. Men siden skikkelige biler har drift bak er det også andre måter å gjøre dette på ved bruk av clutch, gir og gasspedal. 1 Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Brekket kunne jeg heller tenkt meg å bruke for å overstyre understyring, da bremsing bare gjør saken værre Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Ok. Så nå har vi faktisk en uenighet i tråden her, der noen sier at man skal bruke ABS, mens andre sier moderat bremsing (avhengig av type føre?) Jeg er bare glad for at jeg har startet en diskusjon her, så jeg skal følge med og muligens teste ting ut selv. Vær forsiktig med å overtolke det folk sier, at man med ideell bremsing kanskje kan få kortere bremselengde er ikke det samme som å si at man ikke skal bruke ABS "Ute i felten". AtW Jeg vil ihvertfall ikke tolkes dithen at jeg fraråder å bruke ABS. Det er et hjelpemiddel man definitivt bør benytte seg av. Det lar føreren konsentrere seg om å styre unna hinderet og samtidig bremse ned, uten å måtte være redd for å låse hjulene. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 er mye greit man kan få gjort med brekket for å hindre kolisjon. Generelt bare for å bremse ned raskere, men også f.eks for å få bakdelen av bilen inn i snøfonna på siden for å dermed stoppe fortere. Men det nesten bare en sånn avgjørelse man må ta der og da om man har tid, ofte ser man jo "dette kommer til å gå galt hvis jeg ikke finner på noe" ei stund før. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 er mye greit man kan få gjort med brekket for å hindre kolisjon. Generelt bare for å bremse ned raskere, men også f.eks for å få bakdelen av bilen inn i snøfonna på siden for å dermed stoppe fortere. Men det nesten bare en sånn avgjørelse man må ta der og da om man har tid, ofte ser man jo "dette kommer til å gå galt hvis jeg ikke finner på noe" ei stund før. Joda, men her var det snakk om hente inn en sladd konkret. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå