Gavekort Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Satt her og tenkte på hva jeg skulle gjøre om jeg plutselig måtte bremse hardt på glatt føre. Er det da best å bremse til ABS slår inn eller tråkke bremsen inn til det punktet der du akkurat ikke får skrens, med andre ord det som ville blitt klassifisert som "vanlig" bremsing på tørr asfalt. Lenke til kommentar
Mr King Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Satt her og tenkte på hva jeg skulle gjøre om jeg plutselig måtte bremse hardt på glatt føre. Er det da best å bremse til ABS slår inn eller tråkke bremsen inn til det punktet der du akkurat ikke får skrens, med andre ord det som ville blitt klassifisert som "vanlig" bremsing på tørr asfalt. Jeg ville anbefalt deg at du bremser litt også pumper du bremsen og bremser litt. Da unngår du både ABS og skrens! Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Pumper bremsen? Trenger jeg det med ABS? Alternativet til skrens og ABS er å bremse moderat slik at bremsene mine, ikke dekkene, stopper bilen. Jeg er bare litt usikker på om ABS er laget for å gi optimal bremsing på glatt føre, eller om det er bedre for meg å bruke eget vett og bremse akkurat slik at du ikke får skrens. Det er forøvrig ikke i panikk-situasjon jeg snakker om her, men heller når jeg må stoppe fort og effektivt fordi det har skjedd noe foran meg. Jeg er også litt nysgjerrig på om det er forskjell mellom snø og is. Ved snø så kan jo dekkene grave seg gjennom og finne grep om jeg skrenser, mens med is så er det muligens bedre omvendt. Endret 22. januar 2015 av Gavekort Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 ABS er laget for at du skal kunne styre litt, selv om du har bremsen i bunn. Da jeg hadde glattkjøringskurs på kjøreskolen (det er rett nok 16 år siden), lærte vi at å stå på bremsen var den raskeste måten å stoppe på is. Kjørte på islagt bane, og alle andre måter ga lengre bremsestrekning. Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg ble opplært at visst du trykker så hardt at du får denne "ristingen" i pedalen, så bremser man får hardt, å må slippe opp pedalen. Så det raskeste var å bremse så hardt du kan uten å få "risting". Lenke til kommentar
Mr King Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Pumper bremsen? Trenger jeg det med ABS? Alternativet til skrens og ABS er å bremse moderat slik at bremsene mine, ikke dekkene, stopper bilen. Jeg er bare litt usikker på om ABS er laget for å gi optimal bremsing på glatt føre, eller om det er bedre for meg å bruke eget vett og bremse akkurat slik at du ikke får skrens. Det er forøvrig ikke i panikk-situasjon jeg snakker om her, men heller når jeg må stoppe fort og effektivt fordi det har skjedd noe foran meg. Jeg er også litt nysgjerrig på om det er forskjell mellom snø og is. Ved snø så kan jo dekkene grave seg gjennom og finne grep om jeg skrenser, mens med is så er det muligens bedre omvendt. Du trenger ikke å pumpe bremsen med ABS, men bremser du hardt så kan du regne med at du får skrens på bilen. Får du skrens så kan du bruke håndbrems og clucth samtidig for å unngå at du kjører inn i veggen, i andre biler eller kjører av veien! Endret 22. januar 2015 av Mr King Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Du trenger ikke å pumpe bremsen med ABS, men bremser du hardt så kan du regne med at du får skrens på bilen. Får du skrens så kan du bruke håndbrems og clucth samtidig for å unngå at du kjører inn i veggen, i andre biler eller kjører av veien! Du skal være ganske trent for å vinne tilbake kontroll over bilen ved hjelp av handbremsa. Greit nok at det er verdt eit forsøk om du likevell segler ukontrollert rett mot fjellveggen eller møtande bil. For å bruke denne teknikken så må du både ha kontroll over teorien bak det, du må ha øvd på ein slik manøver, og du må være kald nok til å overstyre den naturlige reaksjonen som vanligvis er å tviholde på rattet og trykke bremsepedalen heilt i bunn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Brems så hardt at ABSen gjør jobben sin. Ofte har du ulik friksjon på høyre og venstre hjulsett, og ABSen vil utnytte dette optimalt mens du fortsatt har kontroll på bilen. Bremser du for svakt, vil du merke at ABSen begynner å virke når for eks venstrehjulene begynner å skli på isen mellom kjørefeltene, mens høyrehjulene, som fortsatt har godt grep i snø, ikke utnyttes til optimal bremsing. Ikke bruk håndbrekket i nødbremssituasjon eller ved skrens, det krever masse øvelse for å få noe nytte av det. Det er lettere å lære seg å balansere bilen ved bruk av gassen, men også dette krever øvelse. På nye biler, men ESP, trenger du ikke tenke på bruk av håndbrekk i det hele tatt, da fikser bilen dette selv (i teorien). Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Satt her og tenkte på hva jeg skulle gjøre om jeg plutselig måtte bremse hardt på glatt føre. Er det da best å bremse til ABS slår inn eller tråkke bremsen inn til det punktet der du akkurat ikke får skrens, med andre ord det som ville blitt klassifisert som "vanlig" bremsing på tørr asfalt. Jeg ville anbefalt deg at du bremser litt også pumper du bremsen og bremser litt. Da unngår du både ABS og skrens! Hvorfor, hva vil du oppnå med det? AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 ABS er laget for at du skal kunne styre litt, selv om du har bremsen i bunn. Da jeg hadde glattkjøringskurs på kjøreskolen (det er rett nok 16 år siden), lærte vi at å stå på bremsen var den raskeste måten å stoppe på is. Kjørte på islagt bane, og alle andre måter ga lengre bremsestrekning. Det er feil, det er ikke den raskeste måten, ei heller for 16 år siden. Det er omtrent på den tiden jeg tok lappen, det raskeste da var å bremse så man akkurat ikke låste hjulene, da kunne man få litt kortere bremselengde enn med ABS. I en moderne bil? Jeg tviler, det er såklart fortsatt det ideelle, men jeg tror man ikke klarer å ligge så nærme grensa at man slår en ABS lenger. AtW 2 Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Min første bil hadde et ABS-system fra sent på 80-tallet, tror det var ATE sitt 2. generasjons. Dette systemet modulerte bremsekraften til hver enkelt caliper så kjapt som 12 ganger i sekundet, og dagens systemer er ihvertfall ikke tregere. Lenke til kommentar
Mr King Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 ABS er laget for at du skal kunne styre litt, selv om du har bremsen i bunn. Da jeg hadde glattkjøringskurs på kjøreskolen (det er rett nok 16 år siden), lærte vi at å stå på bremsen var den raskeste måten å stoppe på is. Kjørte på islagt bane, og alle andre måter ga lengre bremsestrekning. Det er feil, det er ikke den raskeste måten, ei heller for 16 år siden. Det er omtrent på den tiden jeg tok lappen, det raskeste da var å bremse så man akkurat ikke låste hjulene, da kunne man få litt kortere bremselengde enn med ABS. I en moderne bil? Jeg tviler, det er såklart fortsatt det ideelle, men jeg tror man ikke klarer å ligge så nærme grensa at man slår en ABS lenger. AtW Vel er du i tvil på om hvordan bremser på glatt føre er det bare å ta glattkjøring kurs hos NAF eller en kjøreskole. Og til trådstarter, det beste er å dra til ett stort parkeringsplass og prøv å brems så hardt du kan at ABS slår inn. Da har du fått prøvd det. 1 Lenke til kommentar
Mr King Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Du trenger ikke å pumpe bremsen med ABS, men bremser du hardt så kan du regne med at du får skrens på bilen. Får du skrens så kan du bruke håndbrems og clucth samtidig for å unngå at du kjører inn i veggen, i andre biler eller kjører av veien! Du skal være ganske trent for å vinne tilbake kontroll over bilen ved hjelp av handbremsa. Greit nok at det er verdt eit forsøk om du likevell segler ukontrollert rett mot fjellveggen eller møtande bil. For å bruke denne teknikken så må du både ha kontroll over teorien bak det, du må ha øvd på ein slik manøver, og du må være kald nok til å overstyre den naturlige reaksjonen som vanligvis er å tviholde på rattet og trykke bremsepedalen heilt i bunn. Du lærer på glattkjøring hvordan du bruker håndbremsen, husker du ikke det. Vel da er det beste å finne et stort åpent plass for eksempel parkingsplass til å teste det ut evt. lære deg å kjenne håndbremsen! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 ABS er laget for at du skal kunne styre litt, selv om du har bremsen i bunn. Da jeg hadde glattkjøringskurs på kjøreskolen (det er rett nok 16 år siden), lærte vi at å stå på bremsen var den raskeste måten å stoppe på is. Kjørte på islagt bane, og alle andre måter ga lengre bremsestrekning. Det er feil, det er ikke den raskeste måten, ei heller for 16 år siden. Det er omtrent på den tiden jeg tok lappen, det raskeste da var å bremse så man akkurat ikke låste hjulene, da kunne man få litt kortere bremselengde enn med ABS. I en moderne bil? Jeg tviler, det er såklart fortsatt det ideelle, men jeg tror man ikke klarer å ligge så nærme grensa at man slår en ABS lenger. AtW Vel er du i tvil på om hvordan bremser på glatt føre er det bare å ta glattkjøring kurs hos NAF eller en kjøreskole. Og til trådstarter, det beste er å dra til ett stort parkeringsplass og prøv å brems så hardt du kan at ABS slår inn. Da har du fått prøvd det. Jeg er ikke spesielt i tvil, feks er det utvilsomt ikke det beste å pumpebremse om man vil ha kort bremselengde på en bil med abs, om det er "tradisjonelt glatt føre". Men det er forsåvidt sant at jeg ikke har testet akkurat forskjellen i bremselengde på vanlig brems og ABS på moderne biler, men det anser jeg ikke som så ekstremt viktig for meg å teste, jeg tror ABSen vil slå normal bremsing, da forskjellen var liten i normal bremsing favør da, og det er endel år siden. AtW Lenke til kommentar
Mr King Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) ABS er laget for at du skal kunne styre litt, selv om du har bremsen i bunn. Da jeg hadde glattkjøringskurs på kjøreskolen (det er rett nok 16 år siden), lærte vi at å stå på bremsen var den raskeste måten å stoppe på is. Kjørte på islagt bane, og alle andre måter ga lengre bremsestrekning. Det er feil, det er ikke den raskeste måten, ei heller for 16 år siden. Det er omtrent på den tiden jeg tok lappen, det raskeste da var å bremse så man akkurat ikke låste hjulene, da kunne man få litt kortere bremselengde enn med ABS. I en moderne bil? Jeg tviler, det er såklart fortsatt det ideelle, men jeg tror man ikke klarer å ligge så nærme grensa at man slår en ABS lenger. AtW Vel er du i tvil på om hvordan bremser på glatt føre er det bare å ta glattkjøring kurs hos NAF eller en kjøreskole. Og til trådstarter, det beste er å dra til ett stort parkeringsplass og prøv å brems så hardt du kan at ABS slår inn. Da har du fått prøvd det. Jeg er ikke spesielt i tvil, feks er det utvilsomt ikke det beste å pumpebremse om man vil ha kort bremselengde på en bil med abs, om det er "tradisjonelt glatt føre". Men det er forsåvidt sant at jeg ikke har testet akkurat forskjellen i bremselengde på vanlig brems og ABS på moderne biler, men det anser jeg ikke som så ekstremt viktig for meg å teste, jeg tror ABSen vil slå normal bremsing, da forskjellen var liten i normal bremsing favør da, og det er endel år siden. AtW Jeg har faktisk testet ved å bremse så hardt at ABS slår inn og for litt skrens, da må jeg bruke håndbrems (i visse tilfeller) for å få bilen rettet opp! Endret 22. januar 2015 av Mr King Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 ABS er laget for at du skal kunne styre litt, selv om du har bremsen i bunn. Da jeg hadde glattkjøringskurs på kjøreskolen (det er rett nok 16 år siden), lærte vi at å stå på bremsen var den raskeste måten å stoppe på is. Kjørte på islagt bane, og alle andre måter ga lengre bremsestrekning. Det er feil, det er ikke den raskeste måten, ei heller for 16 år siden. Det er omtrent på den tiden jeg tok lappen, det raskeste da var å bremse så man akkurat ikke låste hjulene, da kunne man få litt kortere bremselengde enn med ABS. I en moderne bil? Jeg tviler, det er såklart fortsatt det ideelle, men jeg tror man ikke klarer å ligge så nærme grensa at man slår en ABS lenger. AtW Vel er du i tvil på om hvordan bremser på glatt føre er det bare å ta glattkjøring kurs hos NAF eller en kjøreskole. Og til trådstarter, det beste er å dra til ett stort parkeringsplass og prøv å brems så hardt du kan at ABS slår inn. Da har du fått prøvd det. Jeg er ikke spesielt i tvil, feks er det utvilsomt ikke det beste å pumpebremse om man vil ha kort bremselengde på en bil med abs, om det er "tradisjonelt glatt føre". Men det er forsåvidt sant at jeg ikke har testet akkurat forskjellen i bremselengde på vanlig brems og ABS på moderne biler, men det anser jeg ikke som så ekstremt viktig for meg å teste, jeg tror ABSen vil slå normal bremsing, da forskjellen var liten i normal bremsing favør da, og det er endel år siden. AtW Jeg har faktisk testet ved å bremse så hardt at ABS slår inn og for litt skrens, da må jeg bruke håndbrems (i visse tilfeller) for å få bilen rettet opp! Hvordan retter du opp en skrensende bil med brekket? (forutsatt at brekket låser bakhjulene) AtW Lenke til kommentar
Mr King Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg pleier å dra opp håndbrekket legge det ned med engang og styrer resten med clucth og gass, det har funket for meg! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg pleier å dra opp håndbrekket legge det ned med engang og styrer resten med clucth og gass, det har funket for meg! Ok? Kan du forklare det fysiske prinsippet som gjør at dette skal funke? AtW Lenke til kommentar
Mr King Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg pleier å dra opp håndbrekket legge det ned med engang og styrer resten med clucth og gass, det har funket for meg! Ok? Kan du forklare det fysiske prinsippet som gjør at dette skal funke? AtW Jeg er dårlig til å forklare, men jeg skal prøve. Når du styrer med clutch og gass så må du gi opp gassen litt også svinge ratte i motsatt retning til hva sklir i. Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Når jeg hadde glattkjøringskurs med en Passat CC 2011 mod testet vi å "stå på bremsen" vs å slippe opp bremsen når den gir "motstand/rister". Det var betydelig kortere bremseavstand ved sist nevnte teknikk. Ergo, den mest optimale måten å bremse på er å ligge helt på grensen uten at pedalen gir "mostand/rister", aka ABS går inn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå