Nif Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Heisann! Satt og fiklet med og en av maskinene mine, og siden usb portene på baksiden var fulle\ikke fungerende prøvde jeg meg på en 9/10pin intern MB usb kabel til usb ( av type http://www.ebay.com/itm/121386510765?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT). Fikk ikke liv i usb'en som var tilkoblet, og siden 10pin'en ikke hadde en "blank" hvor det ikke er pin, prøvde jeg lurt og rotere 10pin tilkoblingen så det ble byttet side, ei heller uten hell ettersom maskinen ikke vil starte etter dette. Dro ut alt av komponenter som ikke trengtes for og se om jeg klarte eliminere meg frem til en feil - dog uten hell. Testet videre med flere brikker ram, psu'er uten noe lykke. Har testet komponentene som var tilkoblet og alt skal fungere, utenom hovedkortet sålangt. Så spørsmålet er vel igrunn om jeg har gått på en smell og drept hovedkortet. Har ikke helt roen på ang. 10pin usb'ene sin funksjon, og hvordan strømmen leveres til usb\tilbake. Er nå ikke verdens undergang om kortet er dødt, får isåfall lage meg en ramme og skru fast hovedkortet på og henge det på veggen som pynt :] Takk for oppmerksomheten Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Står strøm fra PSU tl hovedkort skikkelig i? Du kan ikke ha kommet borti noe her når du har fikla? Evt at det ligger en skrue eller noe annet løst og kortslutter hovedkortet ved å ha kontakt med chassiet? Følsom elektronikk og det er fort gjort å gå på en smell når an fikler uten å ha en skikkelig god og opplyst arbeidsplas. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Hvis pinne 7 og 9, og 8 og 10 er koblet sammen (noe de ofte, men ikke alltid, er på slike kabler) så kan du ha kortslutta +5V og Data- hvis du satt den feil vei. Endret 22. januar 2015 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Nif Skrevet 22. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Står strøm fra PSU tl hovedkort skikkelig i? Du kan ikke ha kommet borti noe her når du har fikla? Evt at det ligger en skrue eller noe annet løst og kortslutter hovedkortet ved å ha kontakt med chassiet? Følsom elektronikk og det er fort gjort å gå på en smell når an fikler uten å ha en skikkelig god og opplyst arbeidsplas. Strøm er tilkoblet ja, kortet lå rett på modmat så er ikke sansynlig med statisk elektrisitet kan ha drept noe. Har og den gode vanen av og ha en psu tilkoblet veggen stående ved siden så jeg kan jorde både meg selv og modmatten. Er nok etter all sansynlighet usb kabelen som ikke er av beste kvalitet, og\eller at det har skjedd en feilkobling ettersom kabelen ikke er så lett og finne utav hvilken vei som er rett eller ei. Endret 22. januar 2015 av Nif Lenke til kommentar
Nif Skrevet 22. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Hvis pinne 7 og 9, og 8 og 10 er koblet sammen (noe de ofte, men ikke alltid, er på slike kabler) så kan du ha kortslutta +5V og Data- hvis du satt den feil vei. imageview.gif Virker nok som det er en kortslutning som har skjedd når jeg har snudd kabelen Slik ser selve kablene ut tilkoblet hk pluggen, en hver av sidene går til sin egen usb tilkobling fra hovedkort Endret 22. januar 2015 av Nif Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Spørsmålet da er om de siste to pinnene på hver side (tykk sort og tynn sort) er koblet i sammen i pluggen i andre enden. Har du et multimeter kan du måle om det er forbindelse mellom tynn og tykk sort. Tynn sort er jord (minus) i USB-pluggen mens tykk er koblet til skjermingen i kabelen/pluggen. Noen ganger er de koblet sammen. 1 Lenke til kommentar
Nif Skrevet 22. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2015 Spørsmålet da er om de siste to pinnene på hver side (tykk sort og tynn sort) er koblet i sammen i pluggen i andre enden. Har du et multimeter kan du måle om det er forbindelse mellom tynn og tykk sort. Tynn sort er jord (minus) i USB-pluggen mens tykk er koblet til skjermingen i kabelen/pluggen. Noen ganger er de koblet sammen. Testet det men ingen forbinnelse mellom de. Virker jo som kabelen er koblet riktig, men at der hvor det skal være en blank er en jord til skjermingen på den ene kabelen Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Vanligvis er begge skjermingene koblet til samme pinne (10) og pinne 9 er blokkert så den bare kan settes én vei. Men da er det neppe kabelen som har ødelagt HK. Hvis du har HK liggende på antistatisk matte så sørg for at HK er isolert fra den når du skrur på. F.eks. ved å ha noen stand-offs monter i HK. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Du kan signalere til usb portene på hovedkortet at det er overcurrent om det koples gnd tråd på NC pinnen slik du har på bildet og tar i bruk porten. Har skjedd meg og flere andre tidligere med front kabinett port kabel hvor denne var jordet og MSI hadde denne som dette eller USBOC. Resultatet var at kortet ikke postet. NC står for No Connected Har du i tillegg snudd kablene har du jo lagt +5v direkte til gnd i hovedkortheaderen og blåst usb portene og kanskje noe mere vrms. The Extra Pin The extra pin often now found (in 9/10-pin or 5-pin or 2x5-pin layouts) - is MOST COMMONLY an extra ground and can usually be ignored - especially if designated as NC. Don't use it if unsure, as if the input should happen to come directly from any downstream overcurrent (for example an abnormal current from a defective powered peripheral or cable), it would be best to not short it directly to ground by this route. There are reports of USB connections become hot and melting plastic so if anything like that is happening we suggest you just use the four mandatory wires per port. http://paulski.com/zpages.php?id=1713 Så regelen er å aldri kople til noe i hverken 9 eller 10 overhodet. Endret 22. januar 2015 av syar2003 1 Lenke til kommentar
Nif Skrevet 22. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Har du i tillegg snudd kablene har du jo lagt +5v direkte til gnd i hovedkortheaderen og blåst usb portene og kanskje noe mere vrms. Sunn fornuft tilsier at det er det som har skjedd, uheldig - men hadde forsåvidt hell i uhell, planen var jo og bruke denne kabelen i en selvbygget router som har endel mer verdi en den eldre maskinen. Får dra ut hovedkortet og henge det på veggen som veggpryd Takker for alle svar og hjelp :] Endret 22. januar 2015 av Nif Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Så lenge kabelen ikke er koblet til noe og det ikke er forbindelse mellom pinnene så blir det ikke kortslutning ved å koble pluggen feil vei. Du får omvendt polaritet i pluggen men så lenge du ikke kobler til USB-utstyr skjer det ingenting. Spenningen kommer FRA USB-headeren og ikke fra kabelen. Lenke til kommentar
Nif Skrevet 22. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2015 Så lenge kabelen ikke er koblet til noe og det ikke er forbindelse mellom pinnene så blir det ikke kortslutning ved å koble pluggen feil vei. Du får omvendt polaritet i pluggen men så lenge du ikke kobler til USB-utstyr skjer det ingenting. Spenningen kommer FRA USB-headeren og ikke fra kabelen. Har nok uheldigvis vært en usb pinne tilkoblet, så regner med den har fått noe strøm tilbake som har drept kortet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Hvis du ikke har testa så prøv å resett BIOS på HK. Det er en "standard prosedyre" som bør testes før man gir opp. Lenke til kommentar
Nif Skrevet 22. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2015 Hvis du ikke har testa så prøv å resett BIOS på HK. Det er en "standard prosedyre" som bør testes før man gir opp. Det har nok allerede vært prøvd flere ganger, uten forandring Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Da er jeg tom for idéer. Kanskje utenom å jumpstarte PSU med HK tilkoblet, men da tar jeg ikke ansvar for hva som evt. kan skje. Hvis HK ikke vil gi pwr_on-signal til PSU så kan det være en god grunn til det. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Så lenge kabelen ikke er koblet til noe og det ikke er forbindelse mellom pinnene så blir det ikke kortslutning ved å koble pluggen feil vei. Du får omvendt polaritet i pluggen men så lenge du ikke kobler til USB-utstyr skjer det ingenting. Spenningen kommer FRA USB-headeren og ikke fra kabelen.Jeg så for meg at de tykke svarte (9/10) var koplet til gods i andre enden på pci bracket eller liknende.Men ser på linken til ebay nå at det er kun kabler. Lenke til kommentar
Nif Skrevet 22. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2015 Da er jeg tom for idéer. Kanskje utenom å jumpstarte PSU med HK tilkoblet, men da tar jeg ikke ansvar for hva som evt. kan skje. Hvis HK ikke vil gi pwr_on-signal til PSU så kan det være en god grunn til det. Hehe, neida er ikke så farlig - var et eldre AMD kort så er ei ikke verdens undergang :-) Har nok allerede gitt opp håpet om det fremdeles er liv så blir nok kassert. Takk skal du ha for hjelpen uansett :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå