Gå til innhold

Hjelp Til Stasjonær Gaming PC til ca. 15000,-

Anbefalte innlegg

Halla folkens:

Tiden er kommet for å skaffe min første stasjonære PC, og i den forbinnelse tenkte jeg at det var en god idé å høre litt med dere før jeg bestemmer meg. PCen skal brukes til både gaming og enklere video og bilderedigering

En jeg egentlig ikke kjenner så godt som jobber i en databutikk sendte meg følgende liste over komponenter som han mente passet godt sammen og passer mitt behov.

HOVEDKORT: MSI X99S SLI PLUS, Socket-2011-3 - ATX, DDR4, 4xPCIe-x16, USB3.0, SLI/CFX, M.2

CPU; Intel Core i7-5820K, Socket-LGA2011-3 6-Core, 3.3GHz, 15MB, 140W, 22nm, 28 PCIe lanes, Haswell-E,Boxed, No fan incl.

CPU-kjøler: Corsair H60 Hydro Serie CPU Kjøler

GPU: ZOTAC GeForce GTX 980 4GB - PCI-Express 3.0, DL-DVI-I, HDMI

2.0, 3x DisplayPort, UEFI, PhysX CUDA (OBS kortet har "titankjøler" og IKKE de 3 bråkete viftene)

RAM: Crucial DDR4 2133MHz 16GB (4x4GB) - 16GB Kit (4GBx4) DDR4

2133 MT/s (PC4-17000) CL15 SR x8 Unbuffered DIMM 288pin

SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM- SATA3.0, 7mm, 450/450MB/s read/write, SandForce®

PSU: Corsair CX 750M, 750W PSU - ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular. 4x 6+2pin PCIe, 8x SATA, 6x Molex

DVD: Lite-On DVD RW Writer, iHAS324 SATA, DVD R: 24x, DVD+DL: 12x, CD-R: 48x, Nero Essentials, Retail

KABINETT: CM Storm Scout II Advanced Gaming Sort Vifter: 2x 120mm Front, 1x 120mm Bak, mATX, ATX, 2x USB3.0/2.0, Rød LEDs, Vind

Totalpris komplett: ca. 16 000. Men jeg skulle visstnok få dette for 14500 ferdig montert.

Fra før har jeg en meget god monitor, mekanisk HDD for lagring og OS (win 8,1).

Er det en god pris eller får man samme ytelse billigere andre steder?

Er det noe dere ville forandret på?

Er det noe som mangler?

Blir strømforsyningen for liten hvis jeg vil oppgradere til SLi i fremtiden?

Ville dere gått for 32GB minne når vi først skal kjøpe, eller er det ikke nødvendig?

Er det bedre med "titankjøler" på grafikkortet enn tre vifter?

Har du andre forslag?

På forhånd takk til alle som tar seg tid til å svare:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

14500 ferdig montert er ikke galt for 5820K og GTX 980.

Kommentarene mine må blir:

- Lav sertifisering på PSU. Ville tatt gull eller høyere. Men 750W holder nok for SLI. Siden X99 trekker en del effekt så kan du kanskje ikke overklokke så mye. Har du planer om SLI ville jeg kanskje tatt en 850W EVGA G2.

- Ville nok tatt en annen kjøleløsning på skjermkortet, siden du ikke har så trangt kabinett. Asus Strix f.eks stopper viftene når det ikke belastes, slik at det blir mer stille.

- Kingston SSDNow er litt low-end

- Corsair H60 er litt dyr ift ytelse

- Kabinett er smak og behag....

- DVD Rom trenger du strengt tatt ikke

Men prisen du nevner er fin. Så kanskje bare gå for det. Hva er smertegrensen din mtp kroner og øre?

Her er en liste hvor enkelte av komponentene er "oppgradert" litt:

https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/45906

(Eksl. kjøler...Som du ser koster det noe mer, og er selvsagt ikke montert).

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

14500 ferdig montert er ikke galt for 5820K og GTX 980.

Kommentarene mine må blir:

- Lav sertifisering på PSU. Ville tatt gull eller høyere. Men 750W holder nok for SLI. Siden X99 trekker en del effekt så kan du kanskje ikke overklokke så mye. Har du planer om SLI ville jeg kanskje tatt en 850W EVGA G2.

- Ville nok tatt en annen kjøleløsning på skjermkortet, siden du ikke har så trangt kabinett. Asus Strix f.eks stopper viftene når det ikke belastes, slik at det blir mer stille.

- Kingston SSDNow er litt low-end

- Corsair H60 er litt dyr ift ytelse

- Kabinett er smak og behag....

- DVD Rom trenger du strengt tatt ikke

Men prisen du nevner er fin. Så kanskje bare gå for det. Hva er smertegrensen din mtp kroner og øre?

Her er en liste hvor enkelte av komponentene er "oppgradert" litt:

https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/45906

(Eksl. kjøler...Som du ser koster det noe mer, og er selvsagt ikke montert).

Takk for svar:)

Smertegrensa er vel egentlig 12-13 K, så 14,5 K er å tøye strikken ganske mye. Men likte oppsettet da det gir god ytelse nå og har gode muligheter for oppgradering i fremtiden.

For å svare på kommentarene dine:

- Ikke planer for sli før neste år sånn egentlig. Er vel ikke helt nødvendig enda siden gtx 980 er såpass kraftig. Siden det er nesten halv pris på denne PSU'en i forhold til den på 100W mer så tror jeg at jeg går for denne. Men ett godt tips og virkelig en ting jeg vurderer.

- I følge han jeg snakket med var det ikke vifter på skjermkortet, men en "titankjøler". Vet ikke hva det innebærer eller om det er bra eller dårlig.

- Tar forslaget ditt når det kommer til SSD og bytter ut den du satt på lista di.

- Fikk byttet ut Corsair H60 med Crosair H75 for 150 kroner mindre. Det må jo være en god deal? :)

- Ja, kabinettet er smak og behag. Likte dette godt, og jeg liker at det er romslig.

- DVD Rom koster så lite uansett, og er jo faktisk greit å ha. Har en laptop uten CD/DVD Rom, og selv om jeg ikke har hatt bruk for det mer enn ett par ganger de siste åra, så har det rett og slett vært pes de par gangene jeg faktisk hadde trengt en. Så ett par hundre kroner på en DVD ROM er velbrukte penger i mine øyne.

Likte forresten godt din oppdaterte liste, men blir nok litt for dyrt det der. Det var uten kjøler og kabinett, så da havner vi på 17-18000, og som sagt er egentlig 14-15 alt for mye også.

Men takk for tipsene:)

Edit: Hvor mye tror du jeg kan overklokke prosessoren i forhold til med og uten SLi?

Endret av annonaki
Lenke til kommentar

Titankjøler er bare tull, skaff EVGA, Asus Strix eller MSI TwinFrozr...

GPUer BURDE ha flere enn en vifte hvis de er til noen form for krevende oppgaver, med flere vifter trenger ikke hver av viftene å transportere like mye varme = lavere hastighet = lavere lydnivå. I tillegg så er de jeg snakker om helt stille under 60C ;)

Henger meg på lista til Kyrre, ser veldig bra ut!

Muligens ta en Samsung SSD (?)

Ville tatt GTX 970 fra MSI, Asus eller EVGA og heller valgt SLI senere, 970 gir mye mer for pengene enn 980.

Hva med dette?

Endret av Winnetou2012
Lenke til kommentar

Titankjøler er bare tull, skaff EVGA, Asus Strix eller MSI TwinFrozr...

Henger meg på lista til Kyrre, ser veldig bra ut!

Muligens ta en Samsung SSD (?)

Ville tatt GTX 970 fra MSI, Asus eller EVGA og heller valgt SLI senere, 970 gir mye mer for pengene enn 980.

Hei og takk for svar:)

Jeg vet ikke hva titankjøler innebærer. Så det hadde vært fint om du kunne fortelle hvorfor det er bare tull

- Er det dårlig?

- Er det overkill?

- Er det omtrent samme effekt men dyrere?

Liste til Kyrre ser absolutt bra ut. Problemet er at den blir nærmere 3K for dyrt. Og med tanke på at jeg "sprenger banken" fra før så kan jeg ikke ta den prisstigningen dessverre:(

Godt forslag angående Samsung SSD. Hørt de er bra. Men er det noe merkbar forskjell på en samsung til tilsvarende pris og den kyrre hadde på lista si?

Hvis man tenker på hva som gir mest for pengene når det kommer til grafikkort så er det vel igrunn enda bedre å kjøpe 780ti? Ser det kortet yter bedre i følge denne lista og koster 200 kroner mindre hos komplett enn 970.

Med da forsvinner litt av poenget med denne da jeg ville bygge en pc med best mulig grafikkytelse og prosessor for maks 15K. 970 yter omtrent 10% dårligere enn 980 etter hva jeg har forstått. Ikke enorm forskjell akkurat, men det blir nok merkbart når jeg oppgraderer til sli en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar

Samsung SSDen har ~550 les/skriv, mens Crucial (som jeg har selv) har bare ~250 les/skriv. Har også hørt mye bra om Samsung sine SSDer ift kvalitet.

"titankjøler" er såvidt jeg set bare en helt normal kjøler med 1 vifte, og hvis du ser på mitt regnestykke ovenfor så ser du hva jeg mener, det er dårligere ;)

For å være årlig så har jeg ikke noe godt svar på 970 vs 780ti bortsett fra at 970 har nyere arkitektur (noen programmer drar nok nytte av det) og muligens overklokket mindre (du kan overklokke høyere).

Ellers så er jeg ikke begeistret for Zotac ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Likte forresten godt din oppdaterte liste, men blir nok litt for dyrt det der. Det var uten kjøler og kabinett, så da havner vi på 17-18000, og som sagt er egentlig 14-15 alt for mye også.

Listen var med kabinett, FD Define R5, smell nytt hvor de har flikka på slageren R4 ..

En OK kjøler koster rett over 300 spenn ..

Men ja, det er dyrere.

Watt er ikke alt. Effektiviteten til PSU er også viktig. Det at det står 750W på boksen er ikke det samme som at den leverer dette. Effektiviteten til en PSU endrer seg også ift last. Så du betaler ekstra for langt (!) mer enn 100W, i forslaget mitt. Skal du ha SLI og X99 holder jeg fast ved at du kan spandere på deg en god PSU.

Lenke til kommentar

Samsung SSDen har ~550 les/skriv, mens Crucial (som jeg har selv) har bare ~250 les/skriv. Har også hørt mye bra om Samsung sine SSDer ift kvalitet.

"titankjøler" er såvidt jeg set bare en helt normal kjøler med 1 vifte, og hvis du ser på mitt regnestykke ovenfor så ser du hva jeg mener, det er dårligere ;)

For å være årlig så har jeg ikke noe godt svar på 970 vs 780ti bortsett fra at 970 har nyere arkitektur (noen programmer drar nok nytte av det) og muligens overklokket mindre (du kan overklokke høyere).

Ellers så er jeg ikke begeistret for Zotac ;)

Den crucial SSDen som kyrre linket til har faktisk ~550 lesehastighet, men bare ~330 skrivehastighet. Uansett en stor oppgradering fra min 128GB SSD som jeg har i min laptop med 250 les/skriv. Og for å være ærlig så synes jeg den er superraks..haha

Takk for oppklaringen angående titankjøler. Ja, det høres dårligere ut, men har det egentlig så mye å si? Hørt 980 er relativt strømgjerrig i utgangspunktet og med ett stort kapinett med god lufting så bør det vel holde? Ikke store planer om å overklokke GPU uansett.

Angående 780ti vs 970 så er nyere arketektur ett godt poeng. Noe jeg ikke kom på i farten er jo også tilkoblingsporter. 970 og 980 kommer med 3x displayport og HDMI 2.0, mens 780ti bare har en displayport og HDMI 1.4. Er absolutt noe å tenke på om man ser for seg ett treskjermsoppsett.

Ellers ser jeg det er en del nye funksjoner på 9-serien også, så er vel igrunn meningsløst å satse på 780ti over 970 nå.

Lenke til kommentar

Listen var med kabinett, FD Define R5, smell nytt hvor de har flikka på slageren R4 ..

En OK kjøler koster rett over 300 spenn ..

Men ja, det er dyrere.

Watt er ikke alt. Effektiviteten til PSU er også viktig. Det at det står 750W på boksen er ikke det samme som at den leverer dette. Effektiviteten til en PSU endrer seg også ift last. Så du betaler ekstra for langt (!) mer enn 100W, i forslaget mitt. Skal du ha SLI og X99 holder jeg fast ved at du kan spandere på deg en god PSU.

Ahh, ok. Beklager, jeg så ikke det.

Takk for info angående PSU. Nå har jeg riktig nok ikke noen planer om SLI på denne siden av sommernen. Det blir nok sannsynligvis ikke før neste år. 980 er såpass kraftig at det kjører alle spill med god FPS med god grafikk uansett, så det er nok ikke nødvendig før jeg eventuelt skaffer 4K skjermer. Fra før har jeg en 144hz Benq gaming skjerm, så det blir nok heller ikke noe innkjøp av 4K skjerm med det første.

Som sagt så er egentlig 14-15K for mye akkurat nå, så jeg kan ikke gå opp mere i pris. Da tenker jeg heller det er bedre å kanskje oppgradere PSU når jeg oppgraderer til Sli, eller eventuelt ser om jeg kan gjøre ett kupp på salg. Det samme gjelder igrunn minne og SSDer.

Endret av annonaki
Lenke til kommentar

Minne og CPU-vifte går greit å sette på i etterkant, men SSD vil jeg anbefale at du kjøper med en gang. Hvis ikke må du formatere / reinstallere Windows når du får den, SSD har man hovedsakelig gor oppstartstiden (OS)

Hovedforskjellen er at med de kjølerne jeg nevner vil du ikke høre at pip i den tiden du ikke belaster den, "titankjøleren" derimot kjører de bråkete viftene hele tiden ;)

Endret av Winnetou2012
Lenke til kommentar

Byttet ut hovedkortet med (Asus fordi de er best, har best bios og er mest kompatibel): https://www.komplett.no/asus-x99-a-socket-2011-3/822915

Byttet PSU til: https://www.komplett.no/corsair-rm650-650w-psu/796966

Byttet kabinett til fractal design R5. Ved å byttet disse delene vil pcen kunne bli svært stillegående. Lyd-dempende material hjelper MYE med støy!.

Byttet skjermkort til dette: https://www.komplett.no/asus-geforce-strix-gtx-970-4gb-physx/824749 (viftene vil ikke gå mesteparten av tiden ;))

Kjøpt denne ssd-en, får ikke bedre ytelse for pengene: https://www.komplett.no/samsung-850-evo-250gb-ssd/828769

Dersom du har god tilstrømning av luft og god utlufting vil et med tre vifter være bedre, er det dårlige med dette vil et med "titan kjøler være best". I det kabinettet du har satt opp vil nok et med 3 vifter like seg best. Kjøper du et asus kort med 2 vifter vil det ikke være bråkete.

BTW ikke kjøp 980, kjøp heller 970. Du skal tross alt drive med enkel bilde og filmredigering (tror ikke du har noen deadline :p)

Laget en liste for deg, tok vekk vannkjøleren i samme slengen og byttet den med en noctua luftkjøler, du vil nok ha mest glede av en luftkjøler, litt overclocking er nok kanskje mulig med den jeg valgte:

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1507608&su=CD575F2E-9D62-482C-BDCD-29C2998C2226

Luftkjøleren vil ikke komme i veien så lenge du bruker lavprofils minne :)

Dersom du skal ha høyprofilsminne vil jeg anbefale noctua NH-U14s

Endret av VebbX
Lenke til kommentar

Minne og CPU-vifte går greit å sette på i etterkant, men SSD vil jeg anbefale at du kjøper med en gang. Hvis ikke må du formatere / reinstallere Windows når du får den, SSD har man hovedsakelig gor oppstartstiden (OS)

Hovedforskjellen er at med de kjølerne jeg nevner vil du ikke høre at pip i den tiden du ikke belaster den, "titankjøleren" derimot kjører de bråkete viftene hele tiden ;)

Oppstarttiden er ikke så ekstremt viktig. Om det tar noen ekstra sekunder under oppstart, så har det null betydning. Tror jeg går for den SSD'en i åpningsinnlegget. Synes den har en fin balanse mellom pris, ytelse og gode tilbakemeldinger.

Akkurat viftestøy er heller ingen problem for meg. PCen vil stå i eget "gamingrom", og jeg bruker lukket headset når jeg bruker pc. Ellers har jeg aldri vært plaget av monotomt bakgrunnstøy og jeg legger normalt ikke merke til ting som viftestøy. Så da tror jeg ikke 980 med titankjøler er noe problem for meg.

:)

Lenke til kommentar

Dette produktet er ren scam: https://www.komplett.no/corsair-h60-hydro-series-cpu-kjler/769223

Viften er billig China "piratkopi" og radiatoren er billigste China aluminiumsradiatoren på markedet.

Corsair sine pumper og kvalitetskontroll er som dag og natt. Enten er en heldig eller så ender en opp med et B-produkt. Hadde ikke tatt sjansen på en vannkjøler fra Corsair. Ville heller satset på cooler master (selv om det er mye det samme der):

https://www.komplett.no/cooler-master-seidon-120v-v2-cpu-kjler/822822

Edit: postet feil link.

Endret av VebbX
Lenke til kommentar

Oppstarttiden er ikke så ekstremt viktig. Om det tar noen ekstra sekunder under oppstart, så har det null betydning. Tror jeg går for den SSD'en i åpningsinnlegget. Synes den har en fin balanse mellom pris, ytelse og gode tilbakemeldinger.

Akkurat viftestøy er heller ingen problem for meg. PCen vil stå i eget "gamingrom", og jeg bruker lukket headset når jeg bruker pc. Ellers har jeg aldri vært plaget av monotomt bakgrunnstøy og jeg legger normalt ikke merke til ting som viftestøy. Så da tror jeg ikke 980 med titankjøler er noe problem for meg.

:)

Et lite tips er å holde deg LANGT unna den ssd-en. Etterhvert som den fylles opp med data synker ytelsen betraktelig. Har med typen minne-celler som er brukt å gjøre. Bare å google asyncron, ssd reduction speed:

http://www.anandtech.com/show/7763/an-update-to-kingston-ssdnow-v300-a-switch-to-slower-micron-nand

Skal gi den noen gode valg for å holde deg på den sikre siden ;):

https://www.komplett.no/crucial-m550-256gb-25-ssd-7mm/810970

eller

https://www.komplett.no/crucial-mx100-ssd-256gb-25-7mm/817432

eller

https://www.komplett.no/kingston-hyperx-3k-ssd-240gb-25/750726

Lenke til kommentar

Byttet ut hovedkortet med (Asus fordi de er best, har best bios og er mest kompatibel)

Tøff påstand :p

Begynner å få respekt for ASRock her også altså, svært gode kort.

Men må vel innrømme at man enkelt kan lene seg på Asus ja.

Asrock er helt ok. Har hatt 2 kort fra de, men kvaliteten på PCI og ram spor er helt elendig, blir fort utslitt dersom en ofte bytter kort. BIOS på asrock vil jeg si er bedre enn MSI sin som er helt elendig. MSI burde skamme seg over hvor dårlige deres bios-er er. Inkluderer vifteprogramvare som ikke fungerer ordentlig og må inn på skrivebordet for å få åpnet alle innstillingene for overcloking. en gang MSI, aldri mer. Har også hatt konflikt mellom msi hovedkort og psu. Hvor hovedkortet har fått psu til å lage coil whine, msi sinne usb porter og usb drivere er ræl, lan designet deres er ikke noe bra, bruker billigste intel designet og ellers bruker de realtek sitt (killer nic), som er milevis unna intel nivå. :)

Men Asrock kan nok komme bedre på banen dersom de får litt bedre kvalitet på de fysiske komponenetene. Ser på asrock som en billig versjon av asus (litt som first price cola).

Lenke til kommentar

Vebbx, hva med Samsung Evo?

Ytelsesproblemene som 840 evo hadde er fikset på 850 evo og 850 evo er laget på en målestokk som er større enn de andre på markedet (40nm). Det å bruke en større målestokk på TLC minne gir økt levetid. De cacher også med SLC noe som gir 850 evo bedre ytelse enn 850 pro, men med litt redusert levetid (denne levetiden vil en normal forbruker aldri merker noe til). Evo 850 har ikke problemer med at ytelsen blir dårligere over tid.

Edit:

Snakker om 850 EVO

og 850 pro.

Så at jeg skrev litt om en annen, skal være rettet.

Endret av VebbX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...