AnonymDiskusjon Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 God kveld alle sammen, I 2008 da jeg var 18 år gammel ble jeg dømt for "vinning" kalles det kanskje er ikke sikker, det som hendte var at: Jeg og 3 kompiser jobbet sammen på en matbutikk, jeg kjøpte mat et par ganger da kompisen min satt i kassa og han slo det inn så det ble 0kr, dette va fordi han "skyldte" meg penger og vi ble enige om at han ga meg tilbake slik da han ikke hadde penger, resten skulle han fikse. Dette er noe av det dummeste jeg noensinne har gjort, jeg ble anmeldt av sjefen og fikk en telefon da jeg var i timen på videregående av politiet og de spurte om jeg erklærte meg skyldig, jeg var ung og redd og sa bare ja. Jeg er en person som alltid har villet utdanne meg som enten brannmann politi og skule gjerne hatt en deltidsjobb som vekter nå men alle 3 er helt uaktuelle da man trenger plettfrivandel. Jeg skal ikke unnskylde meg men sjefen ga meg ikke lønn på 3 måneder, jg "stjal" varer fra butikken men følte ikke at jeg begikk noe kriminelt. Da jeg ble anmeldt var jeg så redd og uvitende at jeg følte meg nesten tvunget til å bare si ja og bli ferdig med det, har hørt senere at jeg kunne unngåt denne dommen om jeg hadde vært smartere. Men er det noe jeg kan gjøre nå? 7 år senere, kan jeg klage? kan jeg snakke med en dommer? Jeg ville ha en utdanning innen forsvaret og politiet men den drømmen er knust. Er ferdig studert men drømmen om dette er der fortsatt.. Anonymous poster hash: 3be0e...2da Lenke til kommentar
j-- Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Hva du føler er irrelevant. Du underslo fra arbeidsgiver, og det er tyveri, og en kriminell handling. Om du prater med en dommer eller ikke hjelper ikke noe her, handlingen er begått og du har tilstått. Kjenner ikke til om det er en foreldelsesfrist på mindre kriminelle handlinger når det gjelder plettfri vandel, det må noen andre svare opp. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Jepp, det at du fikk "straff" av arbeidsgiver har ingenting å si. Du stjal varer fra butikken du jobbet i. De bryr seg katta i om du skyldte en kompis penger og ga han gratis varer. Hadde det ikke blitt oppdaget hadde du sannsynligvis bare fortsatt å stjele. Det blir som karen i vikarkullet mitt hos Telenor Mobil. Etter 4 uker kom plutselig politiet inn i lokalet og tok han med seg. Det viste seg at han hadde kreditert mobilregninger for kompiser, men dette ble såklart logget og flagget i systemet. Tror ikke han ble politi eller brannmann heller Vi hadde full tilgang til regninger og mulighet til å redigere beløp ettersom det trengtes. Noen ville såklart falle for fristelsen og sjekke sine egne. Dette ble også flagget, ble gjort oppmerksomme på veldig tydelig under opplæringen. Men han trodde visst ikke det gjaldt for andre. Men hadde det ikke blitt oppdaget, hadde det vært greit å fortsette da? Med holdningen "jeg syns ikke jeg har gjort noe galt", vil det si at hvis du jobba i politiet, og en kompis ber deg gå i bevismappa og fjerne noe fellende bevis mot han, ville du gjort det da? Det er jo bare en tjeneste og ingen vil se det. Endret 22. januar 2015 av Bytex 1 Lenke til kommentar
TI-83 Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Virker som du spør om det finnes en måte å "slette" en kriminell handling du har begått. Da tror jeg kanskje ikke Politiet er den riktige plassen for deg. Jeg mener at da bør man være mer opptatt av hva man faktisk har gjort, enn konsekvenser. Du skriver at du er "ferdig utdannet". Hvis du får jobb relatert til denne utdannelsen syns jeg du bør være fornøyd med det... Det går ikke alltid som vi tenker det skal gå her i livet. Men det kunne vært verre for deg. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Litt avhengig av kva straff du fekk så vil ein del slike ting ikkje komme fram på den vanlige vandelsattesten, kun på uttømmande politiatest. For brann og vekter så stemmer det ikkje at ein må ha plettfri vandel, kravet er at ein må ha godkjent vandel. Dette betyr at arbeidsgiver får vurdere om det som står på rullebladet ditt er av ein slik karakter at du ikkje er skikka til jobben. Nøyaktig kvar grensa går vil variere litt frå arbeidsgiver til arbeidsgiver. Men sjølv om dette med tjuveri/svindel/vinningskriminalitet seier litt om du er til å stole på, så vil nok enkelte arbeidsgivere gi deg ein sjangse likevell basert på at dette er ungdomsidioti som ligger godt tilbake i tid. Det ein ser på er om den kriminaliteten du har gjort gjer deg uegna til akkurat den jobben der du leverer politiattest til. Søker du jobb på ein barnehage så er det ikkje sikkert at dom for fyllekjøyring speler nokon rolle, men ein voldsdom eller dom for seksuelle overgrep gjer nok at du ikkje får jobbe i barnehage. Politidraumen må du gi slepp på, men det er ikkje umogleg at du får godkjent vandelen din slik at du fortsatt kan bli brannmann eller vekter. 3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Rettslig sett har du hverken stjålet eller underslått varer, fordi du hadde ikke til hensikt å skaffe deg en uberettiget vinning (noe som er et krav både etter straffeloven § 255 om underslag og § 257 om tyveri). Din tanke var at din kompis skulle gjøre opp, og dette utelukker straffedom for vinningsforbrytelse så lenge du var i faktisk god tro (at du burde visst bedre er irrelevant i denne sammenhengen når skyldkravet er hensikt). At kompisen din rent faktisk ikke gjorde opp gjør ikke deg til en medvirkende. Men for din arbeidsgiver vil det se slik ut. Det er imidlertid ikke noe du kan gjøre med dette nå. Kravene som stilles for å gjenoppta en avsluttet straffesak krever vanligvis nye bevis, ikke nye argumenter (som er det jeg har gjennomgått over). Boten din vil ikke lenger dukke opp på en ordinær politiattest, jfr. politiregisterloven § 40 nr. 5. Den vil dukke opp på en uttømmende politiattest. Brannvesenet krever kun ordinær politiattest, jfr. brann- og eksplosjonsvernloven § 18. Vaktselskaper kan kreve utvidet og uttømmende politiattest, jfr. vaktvirksomhetsloven § 8, og vandelen skal være "tilfredsstillende". Her vil dom/forelegg for tyveri eller underslag fra arbeidsgiver se svært stygt ut, selv om forholdet ligger 7 år tilbake i tid. Du vil måtte jobbe i en betydelig motbakke for å overbevise arbeidsgiver om at de ikke bare skal ansette noen som har blank politiattest. Det samme gjelder politiet, jfr. politiloven § 18, men her må du også overbevise Politihøgskolen, og kravet er betydelig tyngre med "plettfri" vandel. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Forøvrig handler det ikke bare om din personlige karakter og om du har forandret deg til det bedre (noe jeg ikke tviler på) - politiet er avhengig av folkets tillit, og hva skjer hvis en som vet du er dømt for dette ser at du er blitt snut? Endret 22. januar 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Det var ikke noe klart svar å få dra PHS, men du kan jo forsøke om du ikke allerede har gjort det. Dog ser det ikke lyst ut, når de nevner eksempel med fartsbot, uten tap av førerrett. Opptak ved Politihøgskolen forutsetter plettfri vandel.Det følger av politiloven § 24 b, som sier:« […] Opptak forutsetter at søkeren har plettfri vandel, oppfyller fastsatte formelle krav og fremstår som skikket for tjeneste i politi- og lensmannsetaten. Søkerne må fremlegge uttømmende politiattest. Det kan også innhentes opplysninger om henlagte straffesaker eller andre forhold som kan ha betydning for søkerens skikkethet.»Søkerens vandel vurderes i hvert enkelt tilfelle og på bakgrunn av:Søkerens egenrapportering om vandel og kontakt med politietUttømmende politiattestOpplysninger innhentet fra politiets systemer og registreSøker har ikke plettfri vandel dersom han/hun har begått lovbrudd som har ført til formelle straffereaksjoner (for eksempel bøter eller domfellelse).I enkelte tilfeller kan søkeren bli kalt inn til opptaksprøver til tross for at han/hun har begått straffbart / straffbare forhold. Dispensasjon fra vandelskravet kan forekomme dersom forholdet vurderes som bagatellmessig og det ligger langt tilbake i tid. Som eksempel på slike forhold kan nevnes:Forelegg for å ha kjørt for fort, uten tap av førerettForenklede foreleggEnkelte andre forhold. Forholdene vurderes individuelt for hver enkelt søkerEnkelte lovbrudd og ilagte straffereaksjoner utelukker opptak til Politihøgskolen:Narkotikaforbrytelser, kjøring i ruspåvirket tilstand og voldshandlingerBetinget og ubetinget dom eller dom på samfunnsstraff eller samfunnstjeneste.Straffesaker som ikke er avgjort på søknadstidspunktet vil som hovedregel utelukke opptak. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå