Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Anbefalt / beste Linux distro til MySQL server?

Anbefalte innlegg

Noen som har anbefalinger for valg av Linux distro til MySQL server?

Serveren skal brukes som ren MySQL server for en webside (Apache o.l. kjøres på separat server).

Spesifikasjoner på serveren som skal drifte MySQL:

Dell Poweredge 6650

4x HyperThreaded 3.0Ghz-kjerner
20GB RAM
5x 136GB disker i RAID 5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kjørt den på CentOS med helt greie resultater. Miks med innoDB også. Det finnes sikkert en distro som er noen prosentpoeng bedre også, men man kan tune det meste i kernel, filsystem og daemons selv som har større betydning i praksis. Også viktig å tune ini-fila til MySQL. En stund siden jeg har holdt på med det, men den er nok ikke like adaptiv på selvtuning som Oracle.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Sånn distro messig for server så er det jo bare å velge en av de stabile.

* RedHat / CentOS

* Debian

* Ubuntu LTS

* Slackware

* FreeBSD

Hvis du forventer at dette skal stå leeeeenge i produksjon, ville jeg nok gått for RedHat / CentOS.

Forøvrig, RAID5 på en DB server?

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Har benyttet Debian en del til slike servere, så jeg faller litt mot den.

Ikke verdens viktigste innhold på denne databasen. Har foreløpig siktet meg ut mot RAID5 pga hurtighet og størst kapasitet på de diskene som er installert i serveren, så får det gå på bekostning av sikkerheten på akkurat denne maskinen.

Lenke til kommentar

Kommer jo helt an på hva du skal bruke det til. Med en så godt speccet server virker det som det er store baser og mye trafikk, og da prøver man som regel å perfomance-tune ting. Jeg prøver i alle fall å tune alt der det er mulig og skriver til og med appene mer komplekse for at de ikke skal plage basen unødvendig for å bedre brukeropplevelsen. Folk hater som regel trege systemer og når man må jobbe med dem hver dag blir det en belastning for mange. Debian er nok grei skuring det. Som regel smart å bruke det man er komfortabel med hvis man skal følge det opp senere. Min preferanse for CentOS kommmer fra RedHat bakgrunn. Ikke noe mer magisk enn det.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...