jambo Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Hei, Jeg vurder ny pc til 10-13000 penger Av en eller annen grunn vil jeg ha intel prosessor - overklokking ikke viktig. Pc'en skal stå i stua og bør bråke lite og ha et kabinett som ikke ser ut som en trafostasjon. Men samtidig ønsker jeg utbyggingsmuligheter. Skal brukes primært til underholding og fotoredigering, nettsurfing (ADSL) Den må: - ha en bra cd/dvd-brenner. Er det trygt med en felles cdspiller/dvdbrenner? - ha tilkoblingsmulighet til tv'en - ha bra lyd ut (men ikke eksterne høytalere) - ha bra skjermkort - ha usb 2.0 porter - være støysvak - ha minst 120 gb disk - og uvidelsesmuligheter - ha minst 512 gb minne, men gjerne 1 gb. - ha Windows XP - er det noen gode grunner til å kjøpe XP pro? Tastatur og mus har jeg. Er i litt i tvil om jeg skal kjøpe ny skjerm eller vente med det. Hvis jeg skal ha ny skjerm blir det en vanlig 19". Isåfall kan budsjett strekkes litt til. Jeg har ikke tenkt å bygge dette selv, men få pc'en ferdig montert. Har surfet litt rundt og sett både her og der, men jo mer jeg leter desto mer forvirret blir jeg. Utvalget er jo enormt og jeg kunne sikkert brukt et halvt år på dette... Lenke til kommentar
SunMaster Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 ha en bra cd/dvd-brenner. Er det trygt med en felles cdspiller/dvdbrenner? Hei. jeg har en nec 1300a dvd brenner. Den brenner veldig bra, men er en skikkelig elendig leser, spesielt hvis det er litt småskader på cd/dvd. En ekstra dvd-rom er billig, så anbefaler deg å koste på deg det. Lenke til kommentar
jambo Skrevet 2. november 2003 Forfatter Del Skrevet 2. november 2003 Ikke så mye respons, men kanskje noen ser åpenbare svakeheter med dette oppsettet fra komplett til 12.416,- 119385 Chieftec Dragon Aluminium Midi Tower 117433 MSI 865G NEO2-LS Hovedkort S478/800mhz 117321 Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800 118497 TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack 118031 Seagate Barracuda 7200.7 120GB IDE 114111 Sapphire Radeon 7000 64MB DDR 116755 Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x Slot-in 117959 NEC DVD-brenner IDE ND-1300, Bulk 100727 Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920 109928 Microsoft Win XP Home Nor Ink. CD-Plate 111879 Samsung 19" CRT Syncmaster 957P TCO99 Muligens xp pro og mer minne kanskje...? Lenke til kommentar
SunMaster Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Mesteparten av støyen fra det systemet vil komme fra strømforsyningen (som det ofte gjør med mindre du har svært støyende disker etter dagens målestokk). Kanskje du skulle vurdere ett kabinet med mulighet til 12cm vifter og/eller i alle fall en svært fredelig strømforsyning. Du har ikke med cpu vifte/kjøler. Lenke til kommentar
hogamaster Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 ja, du trenger en støysvak PSU skal du vektlegge støy, og det burde du. PC støy er utrolig irriterende. Kan anbefale fortron source sine på www.microplex.no. Jeg har den på 350W og det er totalt akseptabelt sus jeg får nå. Kan fint sove i senga mi som er 2 meter unna. Det klarte jeg ikke før. Den koster rundt 550 kroner tror jeg, men er du virkelig gira på silent pc så går du for en viftefri PSU (0 desibel) som koster 1995. Det er kanskje litt i drøyeste laget og en Fort/source bråker ikke så mye at det egentlig er verdt penga. En god, billig og ikke minst støysvak harddisk er seagate barracuda (den nye serien som heter 7002.5 ell no tror jeg). Har selv en 160 gigg med 8 mb cache og støynivået fra denne kan ikke sammenlignes med det jeg fikk fra min 40 gigger WD caviar. Caviar disken hadde en konstant ulende lyd som jeg ikke blei klar over før jeg testa dem side ved side. Av kabinett kan du jo også se på microplex's sider etter noen deilige kabisser. Har selv lian li pc 6090 (til 1995,' pytt pytt) og dette er støydemped og veldig fint å se på og veldig lett å jobbe med. Dette er en bortimot once-in-a-couple-of-decade's investering. Sjekk også etter en støysvak cpu kjøler, igjen så har microplex et enormt utvalg, og så ville jeg kjøpt meg en heatpipe til skjermkortet (disse er ikke dyre men lyden som kommer fra en del fabrikkmonterte skjermkort vifter kan til tider være ganske pitchy). Jeg har akkurat oppgradert pcen min med tanke på støysvakhet og har vel svidd av rundt 5-6 laken på kun ting som ikke kan benchmarkes (untatt harddisk da). Men det er verdt hver krone spør du meg og kjøper du først et aluminiums kabinett så bytter du ikke ut det neste gang du skal ha ny maskin. Lenke til kommentar
jambo Skrevet 3. november 2003 Forfatter Del Skrevet 3. november 2003 Mange takk SunMaster og hogamaster, veldig nyttig! Men nå er vi vel inne på selvbygging? Først ett, mulig idiotisk, spørsmål - vil jeg få noe lyd ut av dette systemet? Eller må jeg inn med et annet hovedkort eller eget lydkort? SunMaster, du skriver at jeg mangler "cpu vifte/kjøler". Jeg har brukt Kompletts "PC-bygger" der de bl.a sier: "Modellene er klare til bruk som de står. (...) Alle maskiner fra PC-byggeren leveres ferdig installert og testet" Vil ikke det inkludere vifte/kjøler som en del av kabinettet ?? Er komplett ukomplett her? Og hva med f.eks USB? Hovedkoretet har vistnok mulighet for 8 porter, vil disse være "klar til bruk" (altså bare å plugge usb-kabelen til kabinettet) når jeg får pc'en fra komplett? Hogamaster, antar at PSU er strømforsyning og at denne også kommer som endel av kabinettet. Med "Pc-byggeren" kan jeg velge mellom diverse Avantech, Chieftec Matrix/Dragon/BX kabinett. Er det noen av disse kabinettene som er digg når det gjelder lite støy? Ellers har jeg ikke tenkt og sove sammen med pc'en og barracuda-disken er med! Pc-byggeren finnes her : http://komplett.no/k/k.asp?action=wizpc&AvdID=1 og derfra til "Komplett Pentium 4 DDR 400 (Dual DDR)": http://komplett.no/k/k.asp?action=wizpc&Av...ntium+4+DDR+400 ER det slik at hvis jeg virkelig vil ha ett skreddersydd system så må jeg snekre dette selv. Har lite erfaring med lego, men har klart å sette inn minne og hardisk tidligere.., men dette virker skremmende og da er det vel en fort gjort å glemme diverse dubeditter..? Eller kanskje jeg kan dytte inn ny PSU hvis jeg ikke blir fornøyd... Lenke til kommentar
erikoed Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Mange takk SunMaster og hogamaster, veldig nyttig! Men nå er vi vel inne på selvbygging? Først ett, mulig idiotisk, spørsmål - vil jeg få noe lyd ut av dette systemet? Eller må jeg inn med et annet hovedkort eller eget lydkort? SunMaster, du skriver at jeg mangler "cpu vifte/kjøler". Jeg har brukt Kompletts "PC-bygger" der de bl.a sier: "Modellene er klare til bruk som de står. (...) Alle maskiner fra PC-byggeren leveres ferdig installert og testet" Vil ikke det inkludere vifte/kjøler som en del av kabinettet ?? Er komplett ukomplett her? Og hva med f.eks USB? Hovedkoretet har vistnok mulighet for 8 porter, vil disse være "klar til bruk" (altså bare å plugge usb-kabelen til kabinettet) når jeg får pc'en fra komplett? Hogamaster, antar at PSU er strømforsyning og at denne også kommer som endel av kabinettet. Med "Pc-byggeren" kan jeg velge mellom diverse Avantech, Chieftec Matrix/Dragon/BX kabinett. Er det noen av disse kabinettene som er digg når det gjelder lite støy? Ellers har jeg ikke tenkt og sove sammen med pc'en og barracuda-disken er med! Pc-byggeren finnes her : http://komplett.no/k/k.asp?action=wizpc&AvdID=1 og derfra til "Komplett Pentium 4 DDR 400 (Dual DDR)": http://komplett.no/k/k.asp?action=wizpc&Av...ntium+4+DDR+400 ER det slik at hvis jeg virkelig vil ha ett skreddersydd system så må jeg snekre dette selv. Har lite erfaring med lego, men har klart å sette inn minne og hardisk tidligere.., men dette virker skremmende og da er det vel en fort gjort å glemme diverse dubeditter..? Eller kanskje jeg kan dytte inn ny PSU hvis jeg ikke blir fornøyd... Vil annbefale og bygge maskinen selv. Hvis du følger manualen som følger hovedkortet til punkt og prikke går det som regel greit. Da kan du også tilpasse maskinen din etter dine behov og bli helt fornøyd med komponentene. Ellers vil jeg annbefale aopen sitt kabinett til 794 på psdata. Strømforsyningen på den er meget stillegående. Kjøper du en seagate hardisk og en stille cpu kjøler får du en meget støysvak maskin ! lykke til med den nye maskinen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå