Gå til innhold

Se alt som blir nytt i Windows 10

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det lar seg vel gjøre å kjøre Win10 under VirtualBox el.l.? Har ikke giddet å ta meg tid til å teste selv siden jeg regner med at Win10 blir helt fint. Hopper i dag mellom Win7, Win8, OSX og Linux distroer uten at jeg egentlig føler at forskjellene er veldig store eller at noe er vedlig mye bedre enn de andre. Tilvenningsperioden mellom OS bytter er de tre første gale tastetrykkene.

Lenke til kommentar

Det lar seg vel gjøre å kjøre Win10 under VirtualBox el.l.? Har ikke giddet å ta meg tid til å teste selv siden jeg regner med at Win10 blir helt fint. Hopper i dag mellom Win7, Win8, OSX og Linux distroer uten at jeg egentlig føler at forskjellene er veldig store eller at noe er vedlig mye bedre enn de andre. Tilvenningsperioden mellom OS bytter er de tre første gale tastetrykkene.

Når dert gjelder slike virtuelle "simuleringer" ville man da ikke få et ekstra "lag" som kan sinke utførelsen lit ekstra i forhold til at man kjører systemet direkte ?

med andre or så er jeg skeptisk til at man får nøyaktig den samme opplevelsen som om man kjører systemet direkte på pcen

Lenke til kommentar

Jeg har selv prøvd det i VmWare, og det funker. Det er dog langt mer responsivt i native tilstand.

Lenke til kommentar

med andre or så er jeg skeptisk til at man får nøyaktig den samme opplevelsen som om man kjører systemet direkte på pcen

Og så?

poenget er å få en bet mulig opplevelse.

Hvis det viktigste er å finne ut om w8 er raskere en w7 så funger det joe ikke med simuleringer som gå tregere en virkeligheten

jeg ser heller ikke poenget med å "simulere " w8 i w7 når de er så like

mest sannsynlig vil man ikke se forskjellen.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Poenget var jo at du kunne teste ut alle de nye funksjonene i Win10 Beta uten å måtte ofre systemet ditt.

Nå er jo dise funksjonene beskrevet ganske god uten at man kan forklare hvorfor de er så mye bedre i forhold til tidligere

har er det jo mange meninger ute og går

Det som er lit problematisk er påstander om noe som er nytt i w8 slet ikke er så nytt som man skal ha det til .

Noen har bare ikke oppdaget det i tidligere utgaver

Ankerpunktet har er dog hovedmenyene ( startmenyen og startskjermen i w8 ) så det er påstått er bedre i w8 .

Hvorfor disse flisene er bedre er det derimot ingen som kunne svare skikkelig på

Det er uansett ikke noe jeg liker på en stor skjerm

Lenke til kommentar

Brukt Win8 siden starten og det er den mest stabile Windows utgaven jeg har brukt siden jeg startet med den galskapen her når Win 3.11 var the shit.

Win10 ser ut til å gjøre alt bedre og som spill interisert så er jeg enda mer spent på å ta ibruk Win10.

Lenke til kommentar

Når dert gjelder slike virtuelle "simuleringer" ville man da ikke få et ekstra "lag" som kan sinke utførelsen lit ekstra i forhold til at man kjører systemet direkte ?

Jo du har nok litt rett i dette. Men CPU'er i dag er så kraftige at der går det som en lek.

Selve virtualiseringsprogramvaren gjør en krevende oppgave, så det er klart man får treghet. Men, så har man fine ting som SSD harddisker som speed'er opp opplevelsen.

En annen viktig ting er å kjøpe seg nok RAM, slik at din virtuelle maskin også har en del RAM å boltre seg på. Så la oss si du ønsker 3 virtuelle maskiner i hyppig drift, og at du ønsker å bruke verts-OS'et (Host OS) minst mulig.

La oss si at 8 Gigabyte RAM er bra på en ordinær PC, eller kanskje 16 Gigabyte. Velg det tallet du synes er rimelig, f.eks. 8 Gigabyte. Gang det med 2x eller 3x. Altså 16 eller 24 Gigabyte RAM på verts-OS, altså den fysiske maskinen.

Man bruker sjelden 3 OS helt samtidig, men bruken er jo forskjellig fra folk til folk. Og når man først er blitt vant med et bruksopplegg, så utnyttes kanskje de "siste dråpene" også til det fulle.

Det som er virkelig gjør seg gjeldende for opplevelsen er ikke nødvendigvis vanlige ting, fordi det utfører som regel et virtuellt gjeste-OS som en drøm, om man har riktig hardware i bunnen fysisk på sin PC eller Server. Men småplukk, som kan bli virkelig irriterende om man er avhengig av at slik skal fungere. Tenker spesiellt på treg utvikling av 3D og slik grafikkjøring. Der har ihvertfall VMware et stykke å gå før ting blir bra. Nå har jeg hverken VMware Workstation 11 riktig enda, og heller ikke det saftigste grafikkortet, og ei heller den beste CPU i min maskin. Men, jeg kan love deg at på min 8 Gigabyte RAM maskin, Core2Duo så surrer minst en Windows 8 maskin med litt treghet altså som en drøm som gjeste-OS. Så tenk deg hvordan det vil svive på dagens hardware spec. GTX 550 Ti skjermkort er det jeg har.

Jeg har kjørt VMware på eldre laptop også, og da var det en Pentium med ULV spec (altså lavvoltskjøring), med Centrino-pakke fra Intel, som kjørte Windows XP på liknende ytelse både på verts-OS og på gjeste-OS. Kanskje ørlite tregere da. Men, det surret og gikk. Også har jeg hatt det på en CoreDuo laptop også, med Windows Vista. Gikk greit, men Vista er jo ikke optimalt OS. Den har i dag Windows 8 og står ubrukt, med påvente at Windows 10 kommer.

Liker meg best bak den stasjonære for tiden jeg :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Tror egentlig jeg må lære at det ikke går an å argumentere med enkelte personer , så jeg sverger ovenfor alle dere andre at dere skal få lov til å smekke meg kraftig om jeg gjentar meg selv!

Så etter å ha lovet litt bot og bedring kan jeg jo fortelle at det faktisk viser seg å være en vesentlig forskjell på hvor fort Windows 10 laster seg inn etter å ha prøvd både W 8.1 og 10 på samme harddisk ( Klonet over windows 8.1 til en annen hd ) , er nå tilbake på Windows 8.1 og kommer til å sørge for å oppgradere Os disken til en ordentlig SSD når jeg så oppgraderer til Windows 10 om en stund.

Lenke til kommentar

Dere er klar over at Apple er hovedsaklig en hardware bedrift og Microsoft er en hovedsakling en software bedrift, ikke sant? Om microsoft skal "gå i fotsporene" til Apple og gi bort softwaren sin "gratis" (det er jo ikke gratis når du må punge ut for en mac for å få os X), hva skal de da tjene penger på.

Lenke til kommentar

Dere er klar over at Apple er hovedsaklig en hardware bedrift og Microsoft er en hovedsakling en software bedrift, ikke sant? Om microsoft skal "gå i fotsporene" til Apple og gi bort softwaren sin "gratis" (det er jo ikke gratis når du må punge ut for en mac for å få os X), hva skal de da tjene penger på.

Det tror jeg de har tenkt på. Regn med at de har en plan. ;)

Lenke til kommentar

Det handler vel mer om å stryke eksisterende kunder medhårs, så de ikke skal føle seg skuffet når de nettopp har kjøpt noe nytt (Win 8.1) og ser det blir "gammelt" over natta.

Trolig.

Pluss det vil gi Os'et en vesentlig økning i antall enheter som bruker det og derfor kjappere integrasjon hos software produsentene basert på at flere sitter på W10 enn Xp , W8 etc.

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på, som kanskje er besvart tidligere.

Jeg har 3 win7 pro lisenser. Har lyst til å "oppgradere" disse til win10 lisenser når dette går. Og som jeg har forstått, så vil jeg da få 3 nye nøkler. Vil de gamle win7 nøklene virke på win7? Eller blir de gjort ugyldige når jeg oppgraderer de?

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...