Gå til innhold

Skrive jobbsøknad

Anbefalte innlegg

Hva liker de som leser en jobbsøknad å se?

Når jeg skriver en jobbsøknad så føler jeg at hvis jeg skriver akkurat det som kreves/ønskes av meg i stillingsbeskrivelsen, så enten lyver jeg eller skryter jeg. Jeg ønsker egentlig å gi et ærlig beskrivelse av meg selv og mine ferdigheter. Det innebærer å fortelle både positive og mindre positive egenskaper ved meg selv. På den måten vet de som ansetter meg hva slags person de ansettter og hva de kan forvente.

Jeg går ut fra at dette er helt feil fremgangsmåte? For når jeg ser eksempler på jobbsøknader så virker det ikke som det er noen grenser for hvor fantastiske de som skriver jobbsøknaden er (satt på spissen) :)

Kan være selvtilliten min ikke er den beste, når jeg ikke liker å skrive så mye positivt om meg selv ;)

Så hva er best. Skrive akkurat det de ønsker å høre? Eller være mer ærlig om mine personlige egenskaper og kompetanse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vær ærlig. Skriv det de ønsker å høre, og slik du ønsker å være.
Skriv alltid hva du har gjort og hva du har oppnådd i livet, og glem det du ikke har fått til.
Svar på stillingsannonsen i stedet for å skrive noe generisk.

Eksempel:
Hagenisser AS søker blomsterfinn med grønne fingre

• Vi ser etter deg som har et godt øye for detaljer.
  • I tillegg må du kunne takle tunge løft.

Ikke skriv:

• Jeg har fått høre at jeg er flink til å plukke blomster og løfte ting
  • Jeg har lyst til å luke ugress, og jeg er sterk
  • Jeg synes blomster er spennende og vil jobbe med blomster

Skriv:

• I fjor sommer hadde jeg en sommerjobb hvor jeg plukket blomster og luket ugress for Tulipangjengen AS. Der trivdes jeg godt, og fikk gode tilbakemeldinger på jobben jeg gjorde. (Se CV for referanser)
    I tillegg er jeg engasjert, og tar alltid i et tak der det trengs.

For flere - og bedre eksempler, sjekk http://cvnerden.no/

Endret av Pinng
Lenke til kommentar

Jeg har bedre erfaring med å skrive søknad i kåseriform. Arbeidsgivere er mennesker de også, og om du klarer å skape et inntrykk av at du er en festlig og sosial person tror jeg man kommer langt. Det å skrive at man "er god på kundeservice, og trår til ekstra" er kun tomme ord. Det handler om å få den setningen til å være konklusjonen om deg etter arbeidsgiver har lest søknaden. Om du skriver f.eks at du fra tidligere hold "hjelper kunder med å finne den siste ingrediensen til lammekotelettene", så blir det enklere for arbeidsgiver å tro på deg.

Hilsen en som fikk ny jobb denne uka.

Endret av Akselev
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...