Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjul som har vært på dekk hotell i 3 år er "forsvunnet"

NextoN

Anbefalte innlegg

Hei

Har kjøpt meg en delebil og med disse skulle det følge med 4 sommerfelger.

Dekk hotellet som hadde disse er lagt ned og kjøpt opp av en annen.

Men vedkommende sier at han ikke finner dekkene p.g.a det er så lenge siden de ble levert inn.

Hvis jeg skal få ut dekkene må jeg betale leien for 3 år på 5000,-

Har jeg krav på nye dekk her?

Syns var litt spesielt han kom med priskrav på 5000,- hvis han ikke har dekkene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk med kvitteringene til dekk hotellet på kjøpet. Men han mener at dekkene ikke var med i prisen og "utenom" kjøpskontrakten. Dermed er ikke han ansvarlig sier han og dekk hotellet mener jeg må betale om jeg skal få "erstattet" dekkene.

Endret av NextoN
Lenke til kommentar

Så hvis han får 5000kr, så finner han plutselig disse hjulene? Hvis det ikke er noen spesielle hjul (felger eller dekk), så får du fine hjulpakker for rundt den prisen når det er tilbud. Da får du også helt nye dekk (som går ut på dato etterhvert).

For noen år siden gav jeg 4000kr. for fire flunka nye 14" alufelger og nye sommerdekk inkludert montering til Citroënen min. Så jeg hadde aldri gitt 5000,- for å få et sett med gamle hjul.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så hvis han får 5000kr, så finner han plutselig disse hjulene? Hvis det ikke er noen spesielle hjul (felger eller dekk), så får du fine hjulpakker for rundt den prisen når det er tilbud. Da får du også helt nye dekk (som går ut på dato etterhvert).

For noen år siden gav jeg 4000kr. for fire flunka nye 14" alufelger og nye sommerdekk inkludert montering til Citroënen min. Så jeg hadde aldri gitt 5000,- for å få et sett med gamle hjul.

Ja det kommer ikke til å bli akutelt å betale 5000 uansett.

Lenke til kommentar

Leien blir regnet fra "sist" gang du var å betalte, dvs etterskudd normalt sett.

Dvs at når du leverer dekk inn første gang på dekkhotell så betaler du ingenting. Når du kommer og henter de for å bytte mellom sommer og vinterdekk så betaler du for dekkhotellet siden de ble levert inn eller sist gang du byttet.

Så det er helt normalt at når du nå kommer 3 år etter så skal de ha mye i betaling siden sist. Er jo noen år. Eg pleier å betale mellom 700-900 alt etter når på året eg gjør byttet. Normalt sett betaler eg høyest pris på høsten og lavest pris på våren.

Så om eg betaler ca 1600 kr pr år så blir dette ca 4800 for tre år, og alt etter når de ble levert inn så er ikke 5000 så usannsynlig. Men eg synes 5000 akkurat var litt rar pris. Men igjen, vanskelig om de ikke finner dekkene i systemet og da vet når dette skjedde.

Eg hadde kjøpt nye dekk utenom.

Lenke til kommentar

Hvordan kan man betale leie for dekk som ikke har vært lagret der? Dekkene er jo vekke, dermed kan jo man heller ikke betale leie for 3 år dersom man ikke vet hvor lenge de har vært der.

Dessuten ville dekk senteret se kvitteringene fra det gamle dekk firmaet. Noe som tyder på at de over tok ansvaret når de over tok. Derfor bør vell de stå til ansvar for nye dekk.

Endret av NextoN
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke skjønne annet enn at dekkhotellet har sitt på det tørre. Det kan teoretisk sett være at de krever en høyere pris av deg enn opprinnelig avtalt, men prisen høres rimelig ut. I følge dinsides artikkel fra 2011 (http://www.dinside.no/878855/flere-vil-ha-plass-paa-dekkhotell) var standard pris da på mellom 700 og 1500 per sesong. Det er vel to sesonger per kalenderår (ca.), hvilket innebærer at dekkene har stått der i 5 eller 6 sesonger. Prisen inkluderer riktignok dekkskifte, og langtidslagring bør dermed være noe lavere, men om man ikke først avtalte lavere pris så er det kjøpers problem at han ikke har benyttet seg av den servicen han har betalt for. Med prisstigning fra 2011 høres dermed 5000 ut som en rimelig pris.

At han "ikke finner" dekkene om du ikke betaler høres selvfølgelig lett useriøst ut, men stort annet er det vel ikke å forvente i denne bransjen. Om det kommer på spissen så har han sitt på det tørre, slik jeg ser det.

Du kan derimot ha et krav mot selger. Hvorvidt disse fire dekkene faktisk var inkludert i prisen dere avtalte eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, du har kommet med for lite informasjon til å ta stilling til det. Men var det først inkludert i avtalen, så er dette selgers problem, og ikke ditt.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor lenge siden er det du kjøpte dekkene og felgene fra forrige eier? Var det avtalt at du skulle betale dekkhotell helt siden 2012? Hvis ikke, så er leien normalt fram til kjøpstidspunktet forrige eiers ansvar.

Flott at du kjøpte dette hjulsettet utenom bilen. Det gjør det lettere å argumentere for heving av hjulsett kjøpet uten å heve kjøpet av bilen. Det gir deg også en konkret pris på hjulsettet. Hvis det er slik at du har fått uopplyst lagerleie med på kjøpet så ville jeg kontaktet forrige eier skriftlig (gjerne epost) og stilt vedkommende et ultimatum om han enten vil gjøre opp for sin del av lagerleien eller heve kjøpet. Altså at forrige eier må betale tilbake kjøpesummen for hjulsettet og ta ansvar for leieforholdet til dekkhotellet. I så fall må du sende han kvitteringene på dekkhotellet straks du har fått kjøpesummen på konto, men ikke før.

3 år gamle dekk er ikke mye verdt. De er på slutten av sin levetid uansett. Hvis de er produsert før 2012 så er det ikke noe vits å tyne ut en sesong til på de heller. Det er kun felgene som er verdt noe i så fall.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

At han "ikke finner" dekkene om du ikke betaler høres selvfølgelig lett useriøst ut, men stort annet er det vel ikke å forvente i denne bransjen. Om det kommer på spissen så har han sitt på det tørre, slik jeg ser det.

Med litt velvilje kan man tolke det at "han ikke finner dekkene" til å bety at han ikke finner igjen dekkene (altså leieforholdet -og utestående saldo) i datasystemet, sikkert i forbindelse med at dekkhotellet har skiftet eier (og antakelig IT-system). Det kan godt hende de finnes fysisk på lageret, men det bør de jo strengt tatt kontrollere før de gir en pris på å "finne de frem".

Lenke til kommentar

Hvor lenge siden er det du kjøpte dekkene og felgene fra forrige eier? Var det avtalt at du skulle betale dekkhotell helt siden 2012? Hvis ikke, så er leien normalt fram til kjøpstidspunktet forrige eiers ansvar.

Flott at du kjøpte dette hjulsettet utenom bilen. Det gjør det lettere å argumentere for heving av hjulsett kjøpet uten å heve kjøpet av bilen. Det gir deg også en konkret pris på hjulsettet. Hvis det er slik at du har fått uopplyst lagerleie med på kjøpet så ville jeg kontaktet forrige eier skriftlig (gjerne epost) og stilt vedkommende et ultimatum om han enten vil gjøre opp for sin del av lagerleien eller heve kjøpet. Altså at forrige eier må betale tilbake kjøpesummen for hjulsettet og ta ansvar for leieforholdet til dekkhotellet. I så fall må du sende han kvitteringene på dekkhotellet straks du har fått kjøpesummen på konto, men ikke før.

3 år gamle dekk er ikke mye verdt. De er på slutten av sin levetid uansett. Hvis de er produsert før 2012 så er det ikke noe vits å tyne ut en sesong til på de heller. Det er kun felgene som er verdt noe i så fall.

Bryr meg igrunn ikke så mye som selve dekkene. Men derimot felgene har verdi for meg.

Disse skulle jo jeg bare "hente" siden de var på dekkhotell. Men når jeg prøver å løse disse ut er de forsvunnet. Så slik jeg ser det har selger ikke holdt sin del av avtalen tross at de var "utenom" prisen.

Han har solgt meg en vare(med på kjøp av bil, 4 stk dekk+felg) som ikke finnes. Den muntlige avtalen var at jeg skulle bare gå og hente ut dekkene på dekk hotellet. Men jeg ante ikke at de hadde vært der så lenge og at de var forsvunnet.

Lenke til kommentar

Med litt velvilje kan man tolke det at "han ikke finner dekkene" til å bety at han ikke finner igjen dekkene (altså leieforholdet -og utestående saldo) i datasystemet, sikkert i forbindelse med at dekkhotellet har skiftet eier (og antakelig IT-system). Det kan godt hende de finnes fysisk på lageret, men det bør de jo strengt tatt kontrollere før de gir en pris på å "finne de frem".

Ja dette her stemmer nok på en prikk. Han har byttet system og har heller ikke kontroll på lageret sitt. Spesielt siden det var så ufattelig lenge siden mente han.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...