Gå til innhold

AMDs neste toppkort skal gi Nvidias GTX 980 buksevann

Anbefalte innlegg

Ikke att jeg tror AMD kommer til å ta igjen intel igjen nå, men det hadde vært morsomt om intel legger seg litt bakpå for så å få en smell midt i trynet. Men det blir vel bare en ønsketenkning da de sikkert ligger flere år foran AMD teknologisk sett, og AMD offisielt ikke konkurerer lenger mot intel i high end segmentet.

390X kommer nok til å bli vinn eller forsvinn for AMD på high end gpu fronten er jeg redd, og vi kommer til å bli stående igjen med Intel og nVidia. Trist Trist Trist.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi får se. AMD var langt mer akterutseilt før de lanserte K7 og tok Intel med seg ut i skolegården å grisebanket de. Og det ordentlig! På alle fronter!

K7 holdt veldig godt følge med Intel så lange Intel produserte Pentium III. På Pentium 4 tok Intel flere strategiske valg som i retrospekt var idiotiske, dette gav AMD en sjanse.

1. Intel satset på en lang pipeline for å øke klokkefrekvensen. Intel snakket om Pentium 4 på 10 Ghz.

2. Intel pushet inn RAMBUS minne med høy båndbredde (noe Pentium 4 trengte) allerede med Pentium III. AMD sine 3. parts chipset støttet DDR minne som ikke hadde like høy båndbredde som RAMBUS, men lavere latens, og ikke minst, var billigere.

3. Intel satset på et helt nytt instruksjonssett for 64-bit (IA64), som er veldig forskjellig fra x86.

Husk hvem som designer Zen.

Et CPU design i 2014/2015 faller ikke på en person. Jim Keller sin oppgave hos AMD er ikke å designe en high-end CPU, selv om jeg vet mange her skulle ønske dette.

Ikke att jeg tror AMD kommer til å ta igjen intel igjen nå, men det hadde vært morsomt om intel legger seg litt bakpå for så å få en smell midt i trynet. Men det blir vel bare en ønsketenkning da de sikkert ligger flere år foran AMD teknologisk sett, og AMD offisielt ikke konkurerer lenger mot intel i high end segmentet.

Jepp, har har toget godt for AMD. De har heller ikke noen mål om å ta igjen Intel på high-end. De har mål om å komme inn på laptop/ultraportabel markedet.

390X kommer nok til å bli vinn eller forsvinn for AMD på high end gpu fronten er jeg redd, og vi kommer til å bli stående igjen med Intel og nVidia. Trist Trist Trist.

En enkel GPU modell vil ikke være nok. For å ta igjen Nvidia trenger AMD å dominere hele segmentet i flere år. En high-end gamer GPU er dessverre dårlig butikk. AMD blør for øyeblikket penger, eneste avdelingen som tjener penger er semi-custom (XB1, PS4)
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vi får se. AMD var langt mer akterutseilt før de lanserte K7 og tok Intel med seg ut i skolegården å grisebanket de. Og det ordentlig! På alle fronter!

K7 holdt veldig godt følge med Intel så lange Intel produserte Pentium III. På Pentium 4 tok Intel flere strategiske valg som i retrospekt var idiotiske, dette gav AMD en sjanse.

1. Intel satset på en lang pipeline for å øke klokkefrekvensen. Intel snakket om Pentium 4 på 10 Ghz.

2. Intel pushet inn RAMBUS minne med høy båndbredde (noe Pentium 4 trengte) allerede med Pentium III. AMD sine 3. parts chipset støttet DDR minne som ikke hadde like høy båndbredde som RAMBUS, men lavere latens, og ikke minst, var billigere.

3. Intel satset på et helt nytt instruksjonssett for 64-bit (IA64), som er veldig forskjellig fra x86.

Husk hvem som designer Zen.

Et CPU design i 2014/2015 faller ikke på en person. Jim Keller sin oppgave hos AMD er ikke å designe en high-end CPU, selv om jeg vet mange her skulle ønske dette.

Jepp, har har toget godt for AMD. De har heller ikke noen mål om å ta igjen Intel på high-end. De har mål om å komme inn på laptop/ultraportabel markedet.

En enkel GPU modell vil ikke være nok. For å ta igjen Nvidia trenger AMD å dominere hele segmentet i flere år. En high-end gamer GPU er dessverre dårlig butikk. AMD blør for øyeblikket penger, eneste avdelingen som tjener penger er semi-custom (XB1, PS4)

Du glemte at AMD vil tilbake til servermarkedet! Zen vil bli lansert til servermarkedet først, så desktop etter det! Det tyder på at AMD vil lansere noe som vil yte! Det har alltid vært snakk om en cpu som vil yte mye bedre enn det dem har i dag! HT alene vil gi AMD et kraftig løft i ytelsen (opptil 20% bare der, er det blitt snakk om), samt 14nm finfet, og masse mer! 2016 Vil gi oss svar på hva keller og papermaster vil trylle frem! Papermaster er et like bra geni som keller! Ser frem til hva AMD klarer å få frem i 2016, av de 3 geniene dem har fått tilbake :)

Lenke til kommentar

Du glemte at AMD vil tilbake til servermarkedet! Zen vil bli lansert til servermarkedet først, så desktop etter det!

Det stemmer!

Parallelt med Zen lager også AMD prosessoren K12, dette er en custom ARM prosessor som implementerer ARMv8. Hvis AMD klarer å få denne ut i 2016 som planlagt nå så vil de ha en veldig god brikke på ARM servermarkedet.

Når det gjelder Zen så er den siktet inn mot "high-density" servere, det vil si prosessorer med TPD under 85W. Problemet er at Intel også har fått med seg dette, og lanserte for noen dager siden Xeon D basert på en SoC versjon av "Broadwell" på 14nm. AMD kan ha en god sjanse hvis de priser seg riktig her, men de få ut prosessorene helst senest i midsten av 2016, Intel vil i slutten av 2016 lansere server prosessorer basert på "Skylake".

Det tyder på at AMD vil lansere noe som vil yte! Det har alltid vært snakk om en cpu som vil yte mye bedre enn det dem har i dag! HT alene vil gi AMD et kraftig løft i ytelsen (opptil 20% bare der, er det blitt snakk om), samt 14nm finfet, og masse mer!

Hvor mye SMT vil gi i ekstra ytelse er umulig å se før vi vet mer om hvordan AMD designer CPU pipeline. Det spørs også veldig på arbeidslast.

Men jeg gjentar igjen AMD vil ikke konkurere med Intel sine high-end serverbrikker. Broadwell-EP på det tidspunktet Zen kommer ut.

Når det gjelder produksjonsprosess så ligger fremdeles Intel foran alle. I 2016 kommer Intel til å begynne med 10nm.

2016 Vil gi oss svar på hva keller og papermaster vil trylle frem! Papermaster er et like bra geni som keller! Ser frem til hva AMD klarer å få frem i 2016, av de 3 geniene dem har fått tilbake :)

Igjen, Intel har også veldig mange folk som er minst like dyktige.

Problemet er at Intel har 10 ganger så mange av de som AMD.

Lenke til kommentar

Men disse til AMD har jo rystet intel før :) Jeg håper på at dem kan utfordre intel litt, slik som i gamledager^^ Keller og gjengen sier at zen vil bli en høyytelse cpu! Men vi må vente til 2016, for å se hva som kommer!

Det skyldes veldig mange andre faktorer som AMD ikke hadde noen kontroll over.

For 15 år siden var også markedet og industrien en helt annen. Å øke ytelsen på x86 i 2002 var relativt lett. Nå er alle de "lavthengende" fruktene" brukt opp. Prisen man betaler i R&D (forskning og utvikling) for en prosent økning i ytelse er veldig mye høyere nå.

Dette er AMD sine strategier for 2016 og fremover:

• Semi-custom

• Professional graphics

• Ultra-low power clients

• Embedded

• Dense servers

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...