Rthunder Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 heisann! har et hus på 2 etg'er hvor jeg har "gaming hula" i 1 etg hvor jeg kjører alt kablet mens produktene som kun trenger wifi er i 2 etg. Jeg har da lyst på en switch i 1etg og flytte router opp i 2 etg. Dette hadde jeg planer om å gjøre på følgende måte: 1 etg = modem -> Switch -> Kablet tilkobling til pc x2 -> Kabel til Network Powerline. 2 etg = Powerline kablet til router. Jeg får da høre fra venner at switch er et dårlig valg da switcher ikke har innebygget firewall. samt at det blir da forskjellige ip'er til pc'ene som blir tilkoblet og mer "spam" "angrep" osv på maskinene. Jeg blir heller anbefalt en router som jeg bruker som switch. Tingen er det at jeg ikke ønsker å ha 2 routere i hus, ei heller å ha routeren i 1etg hvor jeg absolutt ikke trenger wifi, men om det går på sikkerheten løs har jeg jo ikke noe valg.... Noen som har erfaringer / kunnskap til å hjelpe meg med et valg her? MVH =) Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 (endret) Router = Route trafikk mellom 2 eller flere nettverk Switch = Flere porter for kablet tilkobling AP/Aksesspunkt = Utvidelse av WiFi You do the math Endret 21. januar 2015 av ChrisCo Lenke til kommentar
Rthunder Skrevet 21. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2015 Router = Route trafikk mellom 2 eller flere nettverk Switch = Flere porter for kablet tilkobling AP/Aksesspunkt = Utvidelse av WiFi You do the math Jeg vet ikke om jeg klarte å formulere meg riktig, men jeg lurer på om det å bruke en switch er mye mer utrygt en å bruke en router? Jeg hører det at routere har integrert firewall, men en switch ikke har noe som helst. Jeg ønsker jo å ha nettverket så trygt som mulig men har liten kunnskap om dette selv. Så du må gjerne gøre matten for meg, da jeg prøver å så si at jeg ikke klarer å regne selv Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Sikkerhetsmessig er det irrelevant og du har jo allerede en router... Skal du ha skikkelig sikkerhet, så kjøp deg en brannmur..... Trenger du flere porter for kabling, så skaff deg en switch Lenke til kommentar
Rthunder Skrevet 21. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2015 Sikkerhetsmessig er det irrelevant og du har jo allerede en router... Skal du ha skikkelig sikkerhet, så kjøp deg en brannmur..... Trenger du flere porter for kabling, så skaff deg en switch Joda, men routeren er ikke den som kommer etter modemet, så maskinene som er kablet får ikke "fordelen" med brannmuren som ligger i routeren. MEN om det er slik du sier at en router ikke gir mer trygghet enn en switch (tilkoblingen skal uansett være kablet) så har jeg jo fått svar på spørsmålet mitt, om jeg har forstått deg rett? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Med mindre du kjører modem i bridge så må det nødvendigvis være en router i mellom modemet og de kablete maskinene. Som regel er den routeren da innebygd i modemet. Er mange som har to routere uten å være klar over det. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Som sedsberg sier, så må første enhet etter et eventuelt modem være en router.. Router vs. switch har INGENTING med sikkerhet å gjøre! Lenke til kommentar
Rthunder Skrevet 21. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2015 Takker for svar! Da ble jeg noe klokere om ikke annet! Switch vil selvfølgelig mest trolig ikke kunne dele ut nettet til flere maskiner. Her må det være en router først. Logisk for folk flest og ogsåså for meg da det endelig fikk sneket seg til "toppen", hehe Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 JO! Det er jo akkurat det en switch gjør! Den gir deg flere porter for å kunne koble til flere enheter med kabel! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Noe som antageligvis gjør forvirringen total er at de fleste får i dag modem med innebygd router, AP og switch men tror de kun har modem. For å koble flere enheter sammen til et nettverk trenger man kun switch (eller AP). For å få koblet dette lokalnettet til internett trenger man en router. (Unntaket er som sagt hvis man har modem satt til bridge, men da har man som regel kun et fåtall IP-er tilgjengelig). Lenke til kommentar
007CD Skrevet 24. januar 2015 Del Skrevet 24. januar 2015 Her har du faktisk noen alternativer du kan titte på. ALT 1: Om du har nettet som kommer inn i første etasje så lar du routeren stå der og trekker kabel dit hvor du trenger det. Så kjøper du en klassisk "router" som de kalles og konfigurerer denne til aksesspunkt eller du kan også kjøpe ett dedikert aksesspunkt samt en switch om det er behov for flere porter i 2 etasje. Du strekker en kabel opp fra 1 etg til 2 etg, smekker på switchen om det er behov, plugger en kabel i denne som du da strekker til den idelle plassen å ha aksesspunktet ditt for best dekning (Midt i 2 etg for eksempel) og plugger inn Aksesspunktet ditt der. ALT 2: Forutsatt at nettet kommer inn i 1 etg, så kan du se om du har en gammel PC stående (Pentium 4, Core 2 vil alle sammen funke bra) sørg for at denne har 2 nettverkskort eller flere. PCen er da en vanlig router uten trådløs tilkobling om du benytter deg av programvare som pfsense, her er det mulig du må handle en billig switch for å få nok porter i 1 etg. PCen som er en router nå, plugges da rett etter modemet og vil gi deg en solid brannmur til eksempel og god oppetid. Ellers så blir det samme prosedyre for 2 etg som ALT 1, bare du nå benytter din eksisterende router, omkonfigurert som aksesspunkt istedet for å kjøpe nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå