Kaffiflekken Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Hei!For litt siden ble eg utsatt for eit uhell på kveldstid der fører kom rundt ein sving i _stor_ fart, langt over i mitt felt. Hadde heldigvis nok tid til å vrenge bilen inn i autovernet for å unngå en ulykke. Ulykkesstedet fra min vinkel på dagstid. Ulykke skjedde i mørket. Personen fortsatte så å kjøre, selv om det var åpenbart at han hadde forårsaket en ulykke (Eg låg på hornet og stoppet helt opp). Var også umulig å snu bilen, og det å rygge var uaktuelt. Kjørte derfor til nærmeste stoppested med belysning og dokumenterte skadene på bilen før eg tok kontakt med forsikringselskapet mitt. Svaret var enkelt og greit "Me dekker desverre ikkje skader uten den andre parten til stedet med mindre du sitter med Full Kasko." Ganske kjipt å finne ut som 18 åring med BMW som er dyr nok fra før av å registrere med Delkasko. Så kommer spørsmålet mitt, er det absolutt ingenting eg kan gjer?Ville eventuelt eit kamera montert i bilen kunne fange hendelsen og være nok bevis til å få den andre personen "dømt"? Legger ved bilder av skadene. Ingenting stort, heldigvis. Men er gått gjennom lakken og er to bulker eg må slå ut. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Du har ingeting. -Det eneste du kan gjøre er å finne den andre føreren og forsøke å få han til å betale, og evt dra han til retten for å få erstatning dersom han ikke betaler eller skriver skademelding. - Et evt kamera i bilen ville ha gjort det lettere for deg å finne ham, og kunne jo vist at han kjørte uaktsomt i en eventuell rettsak. Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 "Ville eventuelt eit kamera montert i bilen kunne fange hendelsen og være nok bevis til å få den andre personen" Ett kamera fungerer som bevismateriale og kan dokumentere hendelser og "bevise at de faktisk skjedde" Har du dette og kan få tak i reg.nr på bilen har du en bedre sak. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Dette spørsmålet løses etter bilansvarslova § 10 annet ledd: Har ei motorvogn gjort skade på folk eller gods, men ingen veit å seia kva for vogn det var, skal dei trygdelaga som er godkjende eller registrerte etter § 17 bokstav a, bera skaden i lag som om vogna hadde vore lovleg trygda hjå dei. For gods gjeld dette likevel berre når det ved hendinga også er gjort meir enn uvesentleg skade på person. I vurderinga av om det er gjort meir enn uvesentleg skade på person, skal det leggjast vekt på kor stor og varig skaden er. Regelen i første punktum i leden her gjeld tilsvarande for skade på fast eigedom og dyr med unntak for lause hundar. Som du ser er skade på gods (herunder bil) bare erstatningsberettiget når det er gjort skade på person samtidig. Dette skyldes bevishensyn. 1 Lenke til kommentar
Kaffiflekken Skrevet 22. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2015 Saken min ser svak ut med andre ord. Får gå til innkjøp av eit kamera og montere det. Fører er nok umulig å finne, desverre. Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Jupp det er veldig å anbefale, Dashcam er kjekt enten for fine timelapse videoer eller som bevismateriell i din situasjon eller andres 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå