pierce007 Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Hva anbefales av slikt i dag? Trenger backup av sql, mailer (pop/imap kontoer og 1 exchange), mine dokumenter. Til nå har vi brukt Online Backup som forsåvidt fungerer bra. 3 maskiner + hovedmaskin (hvor sql ligger og diverse programvare som klientmaskinene kobler seg til) Lenke til kommentar
Remivaaas Skrevet 23. januar 2015 Del Skrevet 23. januar 2015 Online backup er vel det beste for da blir dataen lagret på flere lokasjoner, så mindre sjangs for at data skal forsvinne. En Nas stasjon er også en mulig løsning. Men da er faren om huset skulle brenne ned, eller et lynnedslag som påvirker det lokale datasystemet. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 Forstår jeg deg rett at det er snakk om en liten bedrift? Du "må" ha en lokal backup ut på bærbare disker, 3-4 stk som roteres slik at 1 alltid står tilkoblet (og som minst 1 gang i døgnet blir oppdatert), 2 er ute av huset (en i vesken/bilen, og en hjemme hos en ansvarlig for diskrotasjonen). Bytte disker f.eks 1 gang i uken. På den måten mister en relativt lite data, selv ved innbrudd eller brann. Utfordringen er å få "noen" til å gjøre dette, så lenge en ikke har egen dataansvarlig. Min erfaring er at kvinner er mer til å stole på enn menn... I tillegg kan du ha lokal backup, noe som blir lagret på f.eks en NAS eller at du krysslagrer (backup av en server blir lagret på en klient, og omvendt). Altså noe du normalt ikke tar ut av huset.Du bør ha en backup over nett. Her kan f.eks Jotta, som relativt nylig begynte å tilby for bedrifter, være en enkel og grei løsning.Uansett bør backup-programmet kunne støtte kryptering av data, slik at om f.eks en disk blir stjålet er det vanskelig for en kjeltring å bruke dataene til noe "fornuftig". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå