Gjest Slettet+2534 Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 (endret) VG kan i dag melde at poseavgiften skal gjelde for alle typer plastposer, også de som er lagd av gjenvunnet plast. De eneste posene som visstnok skal slippe er de som er lagd av plantestivelse. Med andre ord så handler ikke denne poseavgiften om miljøet i det store og det hele, det er kun en fiskalavgift som har til hensikt å få mer penger inn i statskassen. Når til og med miljøorganisasjonene går ut og refser poseavgiften så skjønner man at alle argumenter om miljø bare er tull. Sjokkert anyone? Hva de praktiske- og miljømessige konsekvensen av denne tulleavgiften vil bli er i godt å si, men jeg vil gjette på at verken miljøet eller forbrukeren vil bli vinneren. Smuglerne kanskje? Kanskje bæreposesmugling blir det neste store? Kan en konsekvens være at de grønne avfallsposene man får 'gratis' i større grad vil bli brukt til søppel i stedet for matavfall? Spørsmålet blir da: hva blir det neste som skal avgiftsbelegges? Dopapir? Og hva skal alle disse pengene som de får inn brukes til? Nei, disse politikerne kan dere få billig av meg. /end rant Endret 21. januar 2015 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Det er helt åpenbart ikke en miljøavgift, men en fiskalavgift. Det er en temmelig dårlig skjult hemmelighet, alt annet er skinnargumentasjon. 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 (endret) Det er helt åpenbart ikke en miljøavgift, men en fiskalavgift. Det er en temmelig dårlig skjult hemmelighet, alt annet er skinnargumentasjon. Ja enig, så da kan man begynne å lure på hva som blir avgiftsbelagt neste gang; og er det riktig at politikerne skal kunne sitte og finne på egne avgifter etter eget forgodtbefinnende? Forøvrig en lenke til om utilsikede konsekvenser av denne avgiften: Advarer mot poseavgift. Endret 21. januar 2015 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Renovasjonsselskapet BIR advarer mot denne avgiften. Det er åpenbart ikke av miljøhensyn at man har denne avgiften, men heller som noe ekstra for å få budsjettet i balanse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 VG kan i dag melde at poseavgiften skal gjelde for alle typer plastposer, også de som er lagd av gjenvunnet plast. De eneste posene som visstnok skal slippe er de som er lagd av plantestivelse. Med andre ord så handler ikke denne poseavgiften om miljøet i det store og det hele, det er kun en fiskalavgift som har til hensikt å få mer penger inn i statskassen. Når til og med miljøorganisasjonene går ut og refser poseavgiften så skjønner man at alle argumenter om miljø bare er tull. Sjokkert anyone? Hva de praktiske- og miljømessige konsekvensen av denne tulleavgiften vil bli er i godt å si, men jeg vil gjette på at verken miljøet eller forbrukeren vil bli vinneren. Smuglerne kanskje? Kanskje bærepostesmugling blir det neste store? Kan en konsekvens være at de grønne avfallsposene man får 'gratis' i større grad vil bli brukt til søppel i stedet for matavfall? Spørsmålet blir da: hva blir det neste som skal avgiftsbelegges? Dopapir? Og hva skal alle disse pengene som de får inn brukes til? Nei, disse politikerne kan dere få billig av meg. /end rant Ingen avgifter er til for vanlige folk for å skåne miljøet. Alt dreier seg å få penger i statskassa. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Med andre ord så blir det ikke feil å si at politikerne nesten alltid lyver velgerne sine rett opp i ansiktet!? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Plastposeavgiften er merket som fiskalavgift i statsbudsjettet, så det er en ren inntekt for å få budsjettet til å gå opp. Jeg har lyst til å kaste restavfall uten plastpose i den store søppelbøtta kun på trass for å markere min misnøye Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 (endret) ...Jeg har lyst til å kaste restavfall uten plastpose i den store søppelbøtta kun på trass for å markere min misnøye Hehe ja det hadde vært noe, hva som blir konsekvensene av denne tøyseavgiften blir morsomt å se. Selv har jeg sikkert 20 ruller med grønne matavfallsposer liggende, kanskje jeg kan bruke de til søppel? Endret 21. januar 2015 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Gjest member-7189 Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Med andre ord så blir det ikke feil å si at politikerne nesten alltid lyver velgerne sine rett opp i ansiktet!? Kan du komme med noen politikere som har sagt at det er en miljøavgift? Siden du påstår at de alltid lyver. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 (endret) Kan du komme med noen politikere som har sagt at det er en miljøavgift? Siden du påstår at de alltid lyver. Nåh, trodde det var rimelig kjent at miljø har blitt brukt som argument for å innføre denne avgiften, men kan jo selvsagt Google litt for deg: Venstre vil ha miljøavgift på en krone på hver plastpose du kjøper. Daglig leder hos plastposeprodusenten Serviteur Bygland forstår godt miljøavgiften som innføres på bæreposer. Poseavgiften bidrar både til å minske skadene på miljøet, samtidig som regjeringen kan kutte i andre avgifter. Du kan sikkert finne flere lenker selv. Poenget er at denne avgiften har blitt solgt inn som en miljøavgift, dette til tross for at det meste tyder på at det ikke vil gavne miljøet i det store og det hele. Derfor mener nå jeg at det ikke blir galt å si at politikerne lyver oss rett opp i ansiktet. Endret 21. januar 2015 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Om noen kjøper miljøargumentet? Ja, Frp kjøpte det i en byttehandel med Venstre, men det er vel ikke offentlig kjent hva det politiske motbyttet var. At noen utenfor politikken kjøper det er flaut. Nesten like flaut som Venstre bør være for å ha fremmet noe så til de grader korttenkt. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Hadde vært fint å kjøpe 1000 stk poser i butikken før avgiften blir innført (i en boks). Eller en annen tanke - Harryhandel av plastposer? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Skal du kjøpe 1000 poser anbefaler jeg du går til en forhandler av plastposer og kjøper derfra. Da får du de til rundt 20 øre stykket og slipper å gå rundt som en reklameplakat. Alternativt kan du bestille poser med din egenkomponerte logo for litt ekstra. Mulig du må ha et org.nr for å få kjøpt. Lenke til kommentar
bird and cloud Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Det lyser ganske sterkt at denne avgiften ble opprettet for å tilfredstille Venstre, som ukritisk omfavner alt som har ordet "miljø" i seg. Jeg tror helt ærlig at avgiften ikke får noen store konsekvenser, og at folk vil kjøpe tilnærmet like mange poser som før. Jeg tror ikke at folk begynner å gå med to bæreposer på innerlomma sånn "i tilfelle". Posepengene går vel i felleskassa; sykehus, veier, skole og eldre. Nå som oljeinntektene faller, så blir det sikkert ikke noe problem å få brukt dem opp. Lenke til kommentar
Anti-eu Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Handler ikke om miljø. Handler om å ta igjen tapte inntekter. Når de rike har fått skattelette så må den fattige delen av befolkningen ta støten. Det går begge veier dette her. Staten skal jo ha penger. Det skal de ha gjennom alle metoder. Hvis staten ikke legger inn ekstra avgift. Så kommer de aldri til å ta igjen de tapte skatteinntektene fra de rike skattelettelsene. Endret 22. januar 2015 av Anti-eu Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Dersom det handler om å ta igjen tapte inntekter, hva er da det neste vi kan forvente oss avgift på? Tørkeruller? Sko? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Neste nå er mulig avgift på bredbånd for å kompensere for musikkbransjens inntektsfall over de siste årene... Allikevel har de finanser til å gi 500 millioner til Taylor Swift og 400 til Justin Bieber. AP snakker stadig varmt om eiendomsskatt på statlig nivå, økte skatter generelt, skatt på finansprodukter, høyere bensinavgift, vil helst ha masse formueskatt og arveavgift. Det kommer sikkert en avgift på e-sigaretter snart, for det reduserer inntektene til Nicorette og de andre tyggisprodusentene. Har også vært snakk om å øke avgifter på usunn mat og prosessert mat. Finnes egentlig ingen grenser for hva som kan avgiftslegges, kun egen fantasi. Lenke til kommentar
Gjest member-7189 Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Kan du komme med noen politikere som har sagt at det er en miljøavgift? Siden du påstår at de alltid lyver. Nåh, trodde det var rimelig kjent at miljø har blitt brukt som argument for å innføre denne avgiften, men kan jo selvsagt Google litt for deg: Venstre vil ha miljøavgift på en krone på hver plastpose du kjøper. Daglig leder hos plastposeprodusenten Serviteur Bygland forstår godt miljøavgiften som innføres på bæreposer. Poseavgiften bidrar både til å minske skadene på miljøet, samtidig som regjeringen kan kutte i andre avgifter. Du kan sikkert finne flere lenker selv. Poenget er at denne avgiften har blitt solgt inn som en miljøavgift, dette til tross for at det meste tyder på at det ikke vil gavne miljøet i det store og det hele. Derfor mener nå jeg at det ikke blir galt å si at politikerne lyver oss rett opp i ansiktet. Å innføre en avgift på plastposer er en miljøavgift. Å innføre en avgift på bæreposer som FRP foreslo er en fiskalavgift. Jeg finner ingen fra H,V og KRF som har sagt noe annet. Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Denne tråden tar stråmannsargumenter til nye høyder. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 For egen del er jeg forholdsvis positiv til at man bruker avgift-regimet for å dreie bruken over til handlenett & vesker. Stusser dog over at det skal bli avgift på alle slags plastposer. Har hatt et "forsøks-prosjekt" i heimen med en rull av slike 25. liter poser: http://www.clasohlson.com/no/Avfallspose-med-knyteh%C3%A5ndtak/Pr348002000 Ikke fullt så solide eller store som en Kiwi-pose, men fult brukbare. (Biltema og Jula selger også lignende) Hvis det skal tilkomme kr.1,50 i ekstraavgift (x 25) også på denslags, forsvinner vel hensikten med å anstrenge seg til å være "miljøbevisst" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå