Gå til innhold

Hva synes du om jobb?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver å gjør en undersøkelse, og lurte på om jeg kunne få noen svar av dere, selv om dere er arbeidsløse eller er i drømmejobben eller verste jobben dere kan tenke dere! :)

Ossen utfordringer har dere ute på arbeidsmarkedet i dag?

Hvilke muligheter synes dere det er ute på arbeidsmarkedet i dag?

Hvilke verdier synes dere er å ha en jobb?

Hva mener dere kjennetegner et godt arbeidsmiljø?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine utfordringer er at jeg har mange diagnoser som gjør at jeg blir nødt til å utelukke en del yrker, men jeg har et snitt fra skolen på 4,5 og jeg har bare fått femmere og seksere på alle eksamener. Mitt gjennomsnittlige fravær hvert år ligger på rundt tre dager. Har fått innvilget uføretrygd, men aller helst vil jeg jobbe, hvis jeg bare fant en arbeidsgiver som turte ta sjansen på å ansette en syk mann med syv forskjellige diagnoser.

Mulighetene er få hvis du er ufaglært og bare har tradisjonell utdannelse fra VGS, da blir man nødt til å konkurrere med arbeidskraft fra utlandet. Hvis du ikke har bestått VGS er mulighetene enda mindre. Hvis du har en bachelor, en master eller et fagbrev så er muligheten for å få jobb stor. Man bør jo også ha et sosialt nettverk som kanskje kan hjelpe deg med å få tak i en jobb.

Det viktigste med å ha en jobb er jo at man betaler skatt, da bidrar man til samfunnet. Noen er jo selvfølgelig egoistiske og prioriterer først og fremst inntekt. Et godt arbeidsmiljø inkluderer latter, gode kollegaer og en snill arbeidsgiver, med mer. Mobbing på arbeidsplassen skaper et dårlig arbeidsmiljø!

Endret av Den hjelpesløse mannen
Lenke til kommentar

Hvilke utfordringer man har på arbeidsmarkedet er strengt tatt veldig forskjellig mtp. utdannelse og sektor. For min del er det veldig gode utsikter, til tross for bransjen lider av kutt i disse dager(Olje).

Å ha en jobb er viktig for min del. Jeg ønsker å være en bidragsyter i samfunnet og fylle mine plikter som god medborger. Å snylte eg ikke et alternativ, enn så lenge jeg får noen store skader som gjør det fysisk umulig å utføre en eller annen jobb. Romslig økonomi er også viktig for meg, da jeg har fritidsinteresser som koster.

Gode medarbeidere, litt humor og en sjef som tar de ansatte på alle plan alvorlig skaper etter min mening et godt arbeidsmiljø. Det skal være rom for litt humor i hverdagen, selv om dagene kan bli lange og hektiske.

Endret av Woods
Lenke til kommentar

Han over her, som heter "den hjelpesløse mannen" er jeg så totalt uenig med som det går ann å være. Syntes det sier litt om han at han jobber for å betale skatt, akkurat som om fellesskapet var noe man skal ofre seg for, og over en selv.

Jeg lever for meg selv, og jeg er ikke hjelpesløs. Alt jeg gjør, det gjør jeg for meg selv og for å fremme mine egne interesser. Jeg lever ikke for noen andre eller for at andre skal nå sine mål. Alle bør ta ansvar for sitt eget liv. Jeg HATER å betale skatt. Skatt er et onde som bare fører til dritt-tilbud og få valgmuligheter. Det legger så mange begrensninger på folk at det burde vært ulovlig.

Er ikke helt uenig med han da, det er viktig med godt arbeidsmiljø.

Nå, nok om det.

- Ossen utfordringer har dere ute på arbeidsmarkedet i dag?

Jeg er i arbeid, men i service til energibransjen. Det er jo noe turbulent for tiden, spesielt i Norge har jeg inntrykk av. Mange firmaer som hadde vært aktuelt for meg å søke i hvis jeg var på jakt etter jobb som nedbemanner og har ansettelsesstopp. Så hadde jeg ikke hatt en trygg jobb, eller jobb i det hele tatt, så hadde jeg vært litt skeptisk akkurat nå.

- Hvilke muligheter synes dere det er ute på arbeidsmarkedet i dag?

Det er jo så veldig variert avhengig av hva slags utdannelse, bakgrunn og erfaring man har. Jeg tror nok alltid det er muligheter, og verden består jo heller ikke bare av byen man bor i, eller fylket, eller norge.

- Hvilke verdier synes dere er å ha en jobb?

Hadde jeg ikke trengt å jobbe tror jeg faktisk at jeg ikke hadde jobbet. Jeg jobber for å få råd til å leve det livet jeg vil når jeg har fri, bo der jeg vil, kjøre den bilen jeg liker og alt det der. Så for meg er det kanskje ikke noe verdi i seg selv å ha jobb, for jobben sin skyld liksom. Jeg liker jo selvfølgelig det jeg driver med, og kunne ikke gjort hva som helst. Jeg gjør mitt aller beste, og prøver hele tiden å forbedre meg selv i det jeg gjør. Jeg er jo flink, og får høre det, så jobben gir meg jo også en mestringsfølelse. Men spørs om ikke denne kunne blitt erstattet med en annen mestringsfølelse hvis jeg ikke hadde hatt jobben. Sport, skole, hobbier, kjærlighet, venner og slike ting.

- Hva mener dere kjennetegner et godt arbeidsmiljø?

Hyggelige mennesker rundt meg som får meg til å få lyst til å prestere det beste jeg kan, og forbedre meg selv. Også er jeg litt opptatt av at det fysiske miljøet er ok. Grei temperatur, rent, ikke lukter vondt, og alle som noen gang har sittet på kontor vet verdien av en PC som ikke går tregt ;)

Lenke til kommentar

Han over her, som heter "den hjelpesløse mannen" er jeg så totalt uenig med som det går ann å være. Syntes det sier litt om han at han jobber for å betale skatt, akkurat som om fellesskapet var noe man skal ofre seg for, og over en selv.

Jeg lever for meg selv, og jeg er ikke hjelpesløs. Alt jeg gjør, det gjør jeg for meg selv og for å fremme mine egne interesser. Jeg lever ikke for noen andre eller for at andre skal nå sine mål. Alle bør ta ansvar for sitt eget liv. Jeg HATER å betale skatt. Skatt er et onde som bare fører til dritt-tilbud og få valgmuligheter. Det legger så mange begrensninger på folk at det burde vært ulovlig.

Er ikke helt uenig med han da, det er viktig med godt arbeidsmiljø.

Nå, nok om det.

- Ossen utfordringer har dere ute på arbeidsmarkedet i dag?

Jeg er i arbeid, men i service til energibransjen. Det er jo noe turbulent for tiden, spesielt i Norge har jeg inntrykk av. Mange firmaer som hadde vært aktuelt for meg å søke i hvis jeg var på jakt etter jobb som nedbemanner og har ansettelsesstopp. Så hadde jeg ikke hatt en trygg jobb, eller jobb i det hele tatt, så hadde jeg vært litt skeptisk akkurat nå.

- Hvilke muligheter synes dere det er ute på arbeidsmarkedet i dag?

Det er jo så veldig variert avhengig av hva slags utdannelse, bakgrunn og erfaring man har. Jeg tror nok alltid det er muligheter, og verden består jo heller ikke bare av byen man bor i, eller fylket, eller norge.

- Hvilke verdier synes dere er å ha en jobb?

Hadde jeg ikke trengt å jobbe tror jeg faktisk at jeg ikke hadde jobbet. Jeg jobber for å få råd til å leve det livet jeg vil når jeg har fri, bo der jeg vil, kjøre den bilen jeg liker og alt det der. Så for meg er det kanskje ikke noe verdi i seg selv å ha jobb, for jobben sin skyld liksom. Jeg liker jo selvfølgelig det jeg driver med, og kunne ikke gjort hva som helst. Jeg gjør mitt aller beste, og prøver hele tiden å forbedre meg selv i det jeg gjør. Jeg er jo flink, og får høre det, så jobben gir meg jo også en mestringsfølelse. Men spørs om ikke denne kunne blitt erstattet med en annen mestringsfølelse hvis jeg ikke hadde hatt jobben. Sport, skole, hobbier, kjærlighet, venner og slike ting.

- Hva mener dere kjennetegner et godt arbeidsmiljø?

Hyggelige mennesker rundt meg som får meg til å få lyst til å prestere det beste jeg kan, og forbedre meg selv. Også er jeg litt opptatt av at det fysiske miljøet er ok. Grei temperatur, rent, ikke lukter vondt, og alle som noen gang har sittet på kontor vet verdien av en PC som ikke går tregt ;)

Man betaler skatt av inntekt i omtrent alle land i hele verden, du finner bare et parti i Norge som vil fjerne all skatt på inntekt. Det partiet er ikke en gang på stortinget. Hva ville du gjort om du plutselig en dag ble hjerneskadet og det ikke var et sosialt og økomisk sikkerhetsnett? Du ville havnet på gata. Det du ellers skriver er jo ren egoisme. For eksempel dette her: "Hadde jeg ikke trengt å jobbe tror jeg faktisk at jeg ikke hadde jobbet.".

Lenke til kommentar

Da ville jeg hatt en privat helseforsikring som tok vare på meg. Oi, jeg har jo allerede en sånn, rett og slett for at jeg ikke stoler på det staten "gir" meg. Dessuten har jeg familie og venner jeg tror og håper ville stilt opp. Jeg ville ihvertfall gjort det hvis det var de. Jeg er nemlig ikke et kaldt monster uten empati, følelser og medmenneskelighet. Men jeg vil bestemme selv hva jeg skal finansiere, ikke stupetårn i Hamar eller OL-søknader. Og heller ikke deg når du brekker beinet. Det er nemlig egentlig din business, men du har gjort den min, siden jeg må betale for deg. Hvordan er det rettferdig?

Jeg er medlem i det nevnte parti ja. Jeg betaler nok mer skatt enn gjennomsnittsnordmannen, desverre.

Dette er en diskusjon ment for en annen tråd tror jeg.

Lenke til kommentar

Da ville jeg hatt en privat helseforsikring som tok vare på meg. Oi, jeg har jo allerede en sånn, rett og slett for at jeg ikke stoler på det staten "gir" meg. Dessuten har jeg familie og venner jeg tror og håper ville stilt opp. Jeg ville ihvertfall gjort det hvis det var de. Jeg er nemlig ikke et kaldt monster uten empati, følelser og medmenneskelighet. Men jeg vil bestemme selv hva jeg skal finansiere, ikke stupetårn i Hamar eller OL-søknader. Og heller ikke deg når du brekker beinet. Det er nemlig egentlig din business, men du har gjort den min, siden jeg må betale for deg. Hvordan er det rettferdig?

Jeg er medlem i det nevnte parti ja. Jeg betaler nok mer skatt enn gjennomsnittsnordmannen, desverre.

Dette er en diskusjon ment for en annen tråd tror jeg.

Ja, det er avsporing, men jeg klarer ikke la vær. Hadde jeg bodd i for eksempel USA, så hadde mine foreldre kjøpt (abonnert på?) en helseforsikring og eventuelt en forsikring som garanterer økonomisk støtte ved lengre tids sykdom, da jeg var liten. Da hadde jeg blitt forsørget av det. Men her i Norge så er systemet litt annerledes, der det offentlige tar seg av slike oppgaver. Det er jo ingen stor forskjell på om det offentlige eller det private tar seg av slike oppgaver. Den eneste forskjellen er at forskjellene jevnes litt ut. Det er ikke til min fordel, hadde jeg bodd i USA og hatt slike forsikringer så ville jeg fått mer penger enn det jeg får her i Norge (spørs hvordan forsikring). Slik situasjonen er i Norge så får jeg ikke økonomisk hjelp fra verken familie eller venner, fordi de mener jeg klarer meg på det jeg får fra staten.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Hvilke utfordringer har dere ute på arbeidsmarkedet i dag?

Å for få vakter (skjer aldri i virkeligheten).

Store, bortsett fra i oljebransjen.

Penger, latterkrampe, rutine.

Nigga-humor og prat over en lett sko.

Lenke til kommentar

1. Hvilke utfordringer har dere ute på arbeidsmarkedet i dag?

Ingen egentlig. Jeg er i 100% fast jobb, og har vært det i mange år. Imidlertid har jeg behov for en jobb hvor det er mulig å være introvert.

2. Hvilke muligheter synes dere det er ute på arbeidsmarkedet i dag?

I min bransje har det i mange år vært gullalder. Nå er det strammere.

3. Hvilke verdier synes dere er å ha en jobb?

Å kunne forsørge meg selv og barna

" eie en stor nok leilighet, og uten problem betale de månedlige utgiftene.

" eie og drifte en bil.

" dra på de feriene/turene jeg ønsker

" stå opp hver morgen og ha noe meningsfylt å gå til.

" nyte helgene/fridagene fordi man ikke har fri alle dager.

4. Hva mener dere kjennetegner et godt arbeidsmiljø?

Der er jeg low-maintenance og trenger egentlig bare at folk rundt meg er passelig hyggelige. Da går resten av seg selv.

Lenke til kommentar

Ingen nå, men i fremtiden har jeg nok bygget meg opp mye unik kompetanse, men ikke etterspurt kompetanse. Jobber i dag med ting som stort sett bare jobbes med i bedriften jeg jobber i. Noe som er en fordel også, mtp. at jeg antagelig kan jobbe her til jeg er pensjonist., umulig kompetanse å få tak i utenfor bedriften.

Klarer meg alltids, selv om jeg bor på ett lite sted får man stort sett tak i jobb. Men innen IT, som jeg jobber, så må man gjerne inn til storbyene .

Penger, penger og penger.

God ledelse, kompetente og hyggelige medarbeidere, godt arbeidsmiljø og en ledelse som tar ansatte på alvor. Personlig har jeg bare 1-2 av disse, på en god dag...

Lenke til kommentar

- Jeg jobber innen IT. Jobben min ble outsourced til utlandet, hvor arbeidskraft er billigere. Her har jeg ingen pensjonssparing, ingen sykedager, ingen sosial sikkerhet overhodet. Men lønnen er svært god, så jeg klager egentlig ikke. Og det er bare naturlig at denne typen jobber forsvinner ut av norge i vårt globale samfunn.

- Jeg har selv vært arbeidsledig i en lengere periode, pga et vanskelig jobbmarket. Løsningen ble å flytte utenlands, som nevnt over. Gikk på NAV og tok penger fra de norske skattebetalerne, og så skaffet jeg meg en jobb hvor jeg ikke skatter til norge.

- Det viktigste er økonomien, helt klart. Det er også fint å føle at man bidrar med noe til samfunnet. Da tenker jeg ikke på skatt, de pengene får man jo tilbake i form av goder. Jeg tenker på følelsen av at man hjelper å holde hjulene i gang.

- Hyggelige kolleger, og forståelige ledere. Jeg er heldig, og har begge deler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...