Gå til innhold

Uheldig I8600 eier - Trolig hardware problem


It's me

Anbefalte innlegg

Jeg fikk fredag den Inspiron 8600, og alt var stas. Det varte ikke lenge. I løpet av noen timers bruk fikk jeg 4(!) blåskjermer. Det skjedde da jeg startet elma, så film, kopiering av fil og da jeg satt på internett. De tre første gangene var det greit, jeg slo av maskinen ved å holde av avknappen, og den startet igjen. Den siste gangen ble skjermen svart etter bootup-logo til Win XP. Det virket som maskinen jobbet, men skjermen forble svart. Restartet mange ganger, men samme problemet var der. Startet så i sikkerhetsmodus. Da fungerte det, men jeg fikk ikke fikset problemet.

Til slutt ga jeg opp, og formaterte og la inn Win XP om igjen. Det fulgte naturligvis ikke med noen recovery cd, så jeg måtte legge inn alle driverene fra cd manuellt. Men nå skulle det fungere iallfall.... Neida.

Satt igjen på internett. DAMN! Blåskjerm. Skulle nesten trodd jeg brukte Windows 98. Startet maskinen igjen, men sort-skjerm problemet kom igjen. Prøvde å starte i sikkerhetsmodus, men det gikk heller ikke. Så ble problemet enda større. Uansett hvilket av valgene jeg valgte (sikkerhetsmodus, sist fungerende innstillinger, starte win på vanlig måte osv) hang maskinen seg. Også da jeg ventet de 30 sekundene slik at den skal velge selv, frøs maskinen.

 

Legger nå inn Windows nok en gang. Begynner å bli lei. Jeg la ikke inn noe som skal skape problemer. Den første gangen la jeg inn diverse filmdrivere og elma. Den andre gangen hadde jeg bare lagt inn winamp og musikk fra en dvd.

 

Noen ideer om hvordan jeg kan begynne å feilsøke? Tenkte på ramtester ol. Noen tester som annbefales? Skjermkortet skulle jeg også gjerne testet for feil...

 

Håper på mange gode tips og mye hjelp. Er kjipt å kjøpe pc for 21 store som ikke engang fungerer slik den skal.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å teste rammen anbefales memtest86. For å teste skjermkortet kan 3dmark benyttes da denne krever det meste av skjermkortene.

 

Hvis du fortsatt ikke finner ut noe kan du prøve å ta kontakt med dell sin brukerstøtte. Dessverre kan det være litt vanskelig å få skikkelig hjelp på førstelinje supporten, men sånn er det for de fleste leverandører. De gangene jeg har vært i kontakt med dell har jeg hatt ganske eksakte problemer som har krevd reparasjon. Da har de kommet på døren et par dager etterpå å skiftet det på stedet. (skjerm med mange døde pixler og en annen med sprekk i skjermlokket).

 

Du kan også kjøre burnin delen til sisoft sandra og sjekke om den klarer den.

Lenke til kommentar

Du hadde vel "på-stedet-service" siden de hjalp deg på stedet og ikke tok den med...?

 

Jeg har nå lagt inn win xp om igjen, men istedenfor å bruke drivercden, har jeg lastet ned alle de nyeste driverene fra Dell. Da bør ikke drivere være problemet iallfall. SKal også få oppdatert windows, men windowsupdate var ikke oppe å gikk da jeg skulle gjøre det. Maskinen fungerer nå iallfall, men det skal bli spennende å se om den fortsetter å gjøre det.

 

Skal teste memtest86 og 3Dmark. Prime95 bør gi den noe å jobbe med ;) . Tenkte på å teste PCmark2002 for å sjekke om den yter slik den bør.

 

Noen andre programmer jeg bør teste maskinen med?

Lenke til kommentar

Kjør diagnosen til Dell.

 

1) Finn CDn merket Dell Drivers & Utilities / Dell Resource CD / Dell System Software CD

2) Sett i CDn i CD-rommen og starte PCn, når den starter opp skal programmet starte av seg selv

3) Dersom det ikke gjør det, trykk F12 for Boot meny, velg Boot from CD.

4) Nå starter programmet og det dukker opp noen spørsmål.

5) Velg test all devices, og etter det, extended test.

6) Velg ok, og la programmet kjøre sin gang.

7) Dette kan ta alt fra 2-6 timer og du må da selvfølgelig sette i strømmen i PCn slik at du har det hele tiden.

8) Når testen er ferdig, vil du få en rapport som viser hvilke enheter som evt hadde noen problemer.

 

Hvis denne ikke finner noen feil så er det nok windows feil. Når du Reinstallerer Windows så er det viktig at du legger in drivere i riktig rekkefølge.

 

1) Dell Notebook system software

2) Chipset driver

Så kan du bestemme rekkefølge selv etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...