Gå til innhold

Oppgraderingshjelp. 1150 eller 2011-v3?

Anbefalte innlegg

Hva skal du med alt det kortet har https://www.komplett.no/asrock-x99-extreme3-socket-2011-3/828002

Husk dette, er mye dubeditter du for ekstra med de dyrere hk ene. Så har du brukt for det??

Jeg sier det en gang til velg z97 hk og i7 4790K.

Har selv z77 og i7 3770K, gammelt og bra :green:

Tja, ikke godt å vite selv hva man har bruk for ;) men det kortet der ser jeg mangler ett og annet som andre kort - bla det i den pakka - har og som man har "bruk" for. Rundt 3k,- kort trenger jeg nok ikke, men de til rundt overkant 2k,-

Ikke lett det her. 4790k var den jeg skulle gå for, men så kommer tankene om hva med om ett par år? Da vil vel 2011-3 være mer robust.

HVIS jeg skulle gå for 4790K, vil det ikke da være smartere å ta den pakka på Multicom? Sparer over tusenlappen t.o.m.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel kommer stadig med ny sokkel og chipset, så ingen av delene sånn sett er "future proof". Lite unntak med 2011-3 siden du kan putte inn en Broadwell-E når disse kommer. Men joda, 4790K er litt mer fremtidsrettet med tanke på at den har høyere frekvens og HT vs i5 4690K. Ditt valg ;)

Lenke til kommentar

Hjelper lite med en i5 om programmene utnytter HT

Får bare følelsen av at trådstarter ikke encoder mye video i Handbrake eller bencher Cinebench....

Til gaming, kontor programmer og internett, så holder en i5 4690K. Trenger han virkelig bedre flertrådsytelse, så er jo X99 + en 5820K et bedre valg naturligvis. Synes ikke i7 4790K er verdt det til hans budsjett og bruk (noe jeg antar her selvfølgelig).

Nei er ikke alltid like lett å forutse hva de trenger, men jeg er helt enig. I 9 av 10 tilfeller holder en i5 i massevis.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å bytte fra 4770K til 5820K/Z99 fordi jeg vet jeg det vil gi meg ekstra fps i NOEN spill. Battlefield 4, Dragon age og flere. 5820K slår 4790K i disse spillene selv om 5820K er klokket betydelig lavere. Jeg kommer jo til å klokke den så høyt jeg klarer da og da blir forskjellene enda større.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å bytte fra 4770K til 5820K/Z99 fordi jeg vet jeg det vil gi meg ekstra fps i NOEN spill. Battlefield 4, Dragon age og flere. 5820K slår 4790K i disse spillene selv om 5820K er klokket betydelig lavere. Jeg kommer jo til å klokke den så høyt jeg klarer da og da blir forskjellene enda større.

Selv i Battlefield 4 så tror jeg ikke du merker forskjellen. Du vil være begrenset av ditt 980 kort, iallefall hvis du vil ha 144 fps til å matche din ROG Swift skjerm. Hvis det skal være verdt for deg å oppgradere burde du da heller gå for 5960X, da får du en større L3 cache også som hjelper på i spill. Tror du vil merke mye større forskjell hvis du går for 980 SLI ;)

Lenke til kommentar

Selv i Battlefield 4 så tror jeg ikke du merker forskjellen. Du vil være begrenset av ditt 980 kort, iallefall hvis du vil ha 144 fps til å matche din ROG Swift skjerm. Hvis det skal være verdt for deg å oppgradere burde du da heller gå for 5960X, da får du en større L3 cache også som hjelper på i spill. Tror du vil merke mye større forskjell hvis du går for 980 SLI ;)

Skulle til å si det, med kun ett skjermkort vil du ikke få noen "opplevd" forskjell på din setup. Kanskje ørliten min. fps økning på en god dag.

Lenke til kommentar

Ikke akkurat 5820k men 4930K er vel nesten tilsvarende? . Betydelig forskjell i minimum fps da :) Trykk på minimum fps single gtx 770. Man kan jo sammenligne med 4770K lenger nede som kjører samme klokkehastighet som 4930K http://www.anandtech.com/show/8426/the-intel-haswell-e-cpu-review-core-i7-5960x-i7-5930k-i7-5820k-tested/6

Jeg har sett en del lignende grafer på andre spill. f.eks denne

23122858567l.jpg

http://www.tomshardware.com/reviews/intel-core-i7-5960x-haswell-e-cpu,3918-6.html

Er litt da ? Alle disse er med enkelt kort. og 4790K kjører 800mhz kjappere enn 5820K :)

Endret av [email protected]
Lenke til kommentar

Minimum fps vil også øke med SLI. Skal ikke si noe jeg, har selv 5960X, men så oppgraderte jeg fra i7 2600K, og ikke 4770K som du har. Jeg fikk flere SATA 6G og USB3 porter med på kjøpet også pga X99. Du vil merke mer forskjell med å kjøpe ett 980 kort til for SLI.

Lenke til kommentar

Minimum fps vil også øke med SLI. Skal ikke si noe jeg, har selv 5960X, men så oppgraderte jeg fra i7 2600K, og ikke 4770K som du har. Jeg fikk flere SATA 6G og USB3 porter med på kjøpet også pga X99. Du vil merke mer forskjell med å kjøpe ett 980 kort til for SLI.

Det er klart. Mye mer forskjell. Men ikke alle spill funker/funker bra med sli. Jeg hadde 780 sli og frustrasjonen ble såpass høy at jeg byttet til 980 classy :)
Lenke til kommentar

Tanken er å ha et system som er oppgraderbart noen år til uten å måtte bytte HK. Så, minimum 1150 må man vel ha(?)

Spørsmål: Er 2011-3 det som har kommet for å bli de neste par årene, eller bare en "mellomstasjon"? Ser også at noen kvier seg for å gå over til det grunnet frykten for å være prøvekaniner - eller er feil luket bort og alt "trygt" nå?

X99/2011-3 vil støtte kommende Broadwell-E som kommer sent i år eller tidlig neste år. Så du kan jo kjøpe et bra X99 hovedkort nå, billigste 16GB DDR4 og en 5820K CPU, for så å oppgradere neste år f.eks.

Trenger vel ikke Xeon når man har 5960X :green:

Så hva er et bra X99 kort da? Lurte litt på Asus X99-A hvis den MSI'en i komplett-pakka ikke duger ;)

Fant en benchmark som viser forskjellen mellom Xeon og i7 brukt i sjakksammenheng. Den er litt gammel, men viser forskjellen godt:

o59qtv.gif

Lenke til kommentar

Så hva er et bra X99 kort da? Lurte litt på Asus X99-A hvis den MSI'en i komplett-pakka ikke duger ;)

Asus X99-S er bra. Samme pris som det er ASRock X99 OC Formula.

Spørs liksom på hvor mye penger du kan bruke. Til gaming bruk får du mer for pengene dine hvis du velger en i5 4690K og Z97 hovedkort. Er en 5820K raskere? Ja.

Lenke til kommentar

MSI X99 Sli plus er et veldig godt HK, far i hus har det, lånte systemet hans i ca 2uker, så gjorde meg kjent i bios og alt det.

jeg har ASUS X99-S selv, konge fornøyd med det også!

Støtter Betroz, skal man tenke budsjett og gaming, I5 Z97, skal man redigere, eller er litt entusiast, så X99 og valgfri I7 etter ønske.

Lenke til kommentar

Gaming er ikke hovedfokuset i det hele tatt. Forskjellen mellom A og S ser ut til å være at S har bedre støtte for flere GPU's(?) og siden jeg nok aldri kommer til å ha flere enn ett skjermkort, er vel A det smarteste valget av de to for min del...?

Lenke til kommentar

Gaming er ikke hovedfokuset i det hele tatt. Forskjellen mellom A og S ser ut til å være at S har bedre støtte for flere GPU's(?) og siden jeg nok aldri kommer til å ha flere enn ett skjermkort, er vel A det smarteste valget av de to for min del...?

Det sa jeg også, hadde et 980, bestemte meg for 2x 970 (980 daua derfor rma)

Lenke til kommentar

Spørsmål: Er 2011-3 det som har kommet for å bli de neste par årene, eller bare en "mellomstasjon"? Ser også at noen kvier seg for å gå over til det grunnet frykten for å være prøvekaniner - eller er feil luket bort og alt "trygt" nå?

2011-3 vil holde til Broadwell-E som kommer i 2016. Etterkommeren til Broadwell er Skylake, men det er ingenting enda som tisier at den arkitekturen vil være kompatibel med 2011-3, noe som er usannsynlig siden Skylake-S (for menigmann) vil kreve LGA1151-sokkel.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Er en som mente tidligere her at 2011-3 er kompatibel med Broadwell-e, så sånn sett bør systemet holde en god stund.

Mens vi har diskutert har komplett økt prisen på den pakken jeg vurderte å gå for :-D og jeg vingler veldig mellom hva jeg tenker å gå for. Går jeg for 1150 slipper jeg antagelig å kjøpe ny psu og gpu samtidig... Hvis jeg skal bry meg om kostnaden da ;-)

Lenke til kommentar

...og om det skulle snu snart, tenker jeg prisene ikke snur ;)

Jeg har mer eller mindre bestemt meg for å gå for 2011-3...så da er det bare å få sydd sammen delene :)

Jeg dropper pakker slik at jeg kan gå for et annet HK.

Så langt er det dette jeg tenker å gå for:

Asus X99-A

i7-5820K

Crucial 8GB DDR4 Kit 2x4GB 2133mhz

Tenker så å oppgradere med mer minne og bedre CPU senere.

Så, hvilken kjøling skal man gå for? Frister litt med vannkjøling, men muligens litt overkill?

...dessuten trenger jeg sikkert en ny PSU siden mine gamle Mist på 800W og 1000W ikke støtter Haswell(?)

Lenke til kommentar

Så, hvilken kjøling skal man gå for? Frister litt med vannkjøling, men muligens litt overkill?

...dessuten trenger jeg sikkert en ny PSU siden mine gamle Mist på 800W og 1000W ikke støtter Haswell(?)

Jeg er nokså sikker på at min Core i5 4969K er Haswell? Står i alle fall på denne oversikten... og jeg bruker en Silver Power SP-SS500 500W PSU kjøpt i 2011 som jeg hadde liggende (MPX hadde supertilbud, og man kunne kjøpe to av disse for 100 kr stykket, men max to per kunde). Og pcen fungerer supert.

Så vil vel tro dine PSUer som er MYE kraftigere enn min 500W kjører det oppsettet ditt helt fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...