Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleie problem


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har leid ut en sokkelleilighet i ca 3 mnd. Det har ikke blitt skrevet en kontrakt da de kjøpte seg hus og ville flytte mye kjappere enn planlagt. Det er ikke satt noe depositum.

 

Saken er nå at noe parkett har blitt ødelagt pga en katt har tisset nede. Leietakerne mener at utleier får skylde seg selv siden det enda manglet litt oppussing i leiligheten (som en shiferhelle forran peisen).

 

Det er også noen andre skader som ødelagt flis i dusjen etc.

 

Hvilke rettigheter har utleier her? Hvordan gå frem?

 

 



Anonymous poster hash: 6f89d...70f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det dokumentasjon på at leieforholdet har eksistert, utenom kontrakt? Tekstmeldinger, mail, etc?

Finnes det dokumentasjon på innrømmelse av skadene fra leietager?

Finnes det evt dokumentasjon på at skadene ikke eksisterte før leieboer flyttet inn, bilder med dato etc?

Lenke til kommentar

Finnes det dokumentasjon på at leieforholdet har eksistert, utenom kontrakt? Tekstmeldinger, mail, etc?

Finnes det dokumentasjon på innrømmelse av skadene fra leietager?

Finnes det evt dokumentasjon på at skadene ikke eksisterte før leieboer flyttet inn, bilder med dato etc?

Det finnes dokumentasjon på at leieforholdet finnes. Bildene i annonsen skal nok kunne brukes.

 

Anonymous poster hash: 6f89d...70f

Lenke til kommentar

 

Saken er nå at noe parkett har blitt ødelagt pga en katt har tisset nede. Leietakerne mener at utleier får skylde seg selv siden det enda manglet litt oppussing i leiligheten (som en shiferhelle forran peisen).

 

 

Her innrømmer jo leietaker skyld. Burde bli en enkel sak om du har noe av dette skriftlig. (F.eks. sms)

Om jeg parkerer på plenen din kan ikke du herpe bilen min. Omtrent tilsvarende blir det i denne saken. Selv om parketten ikke er ferdiglagt så kan ikke leietaker herpe den eller la katten pisse på den. Det eneste de kunne krevd er fratrekk i leie siden noen ting ikke er på plass, men dette går nok frem av annonse/visning og du kan nok kreve alle skader dekket. Dessuten er det snakk om såpass kort leieperiode at det ikke skal være noe særlig av alminnelig slitasje.

Lenke til kommentar

"ikke interessert i å vaske"?! hva slags folk er dette?

Da er det vel bare fortelle kontant at du kommer til å leie inn vaskebyrå og snekker for deres regning, og dersom de ikke betaler sender du det videre til inkasso og de instanser som måtte følge, helt til de har gjort opp.

Du MÅ gi sterkt inntrykk av at du er fullstendig urokkelig her og ikke lar deg herse med.

Lenke til kommentar

Framgangsmåten blir den samme som alle andre private krav. Det at det ikkje er skrevet kontrakt eller betalt inn depositum gjer det berre litt meir tungvindt.

Det fyrste du må gjere er å vise til at det foreligger eit leigeforhold som er avtalt muntlig, her er det lettast å vise til at leigetaker har betalt husleige.

Når det foreligger eit leigeforhold utan skriftlig kontrakt så betyr det at det er bestemmelsane i huseligelova som er gjeldande for leigeforholdet.

 

Etter husleigelova § 10-2 så skal boligen være rydda og vaska ved overleveringa, samt at den skal være i samme stand som ved overtakelsen minus det som er vanlig slitasje.

 

Du du må gjere er å framsette eit krav begrunna i at boligen er påført ein skade (og krav for å dekke utgifter til utvask dersom leigetakaren ikkje gjer dette). Dersom leigetakaren ikkje vil betale så må du gå via forliksrådet for å få hjelp til å fatte eit rettskraftig vedtak på at leigetaker skylder deg det aktuelle beløpet. Dersom leigetakaren fortsatt ikkje betaler så må du ta saka vidare for tvangsinndriving av gjelda.

 

Du har akkurat same rettigheitene som du hadde hatt dersom det var oppretta ein depositumskonto, det er berre litt meir arbeid å kreve inn pengane.

Lenke til kommentar

Takk for info.

 

Nå har det seg sånn at vi antaglig får inn en ny leieboer den første. Hvis det ikke er vasket & parketten ikke er fikset den 1 hva gjør jeg da? Dette vil jo skape problemer for ny leieboer og kan potensielt utsette hele innflytting. - noe som da vil koste meg penger i form at tapte leieinntekter.

 

 



Anonymous poster hash: 6f89d...70f
Lenke til kommentar

Dersom leigetakaren sitt avtalebrudd (ved å overlevere leiligheita i ein slik forfattning at den nye leigetakaren ikkje kan flytte inn til avtalt tid) så vil den gamle leigetakaren bli erstatningspliktige for dine utgifter. Enten det er utgifter til å vaske ned leiligheita, eller utgifter som følge av at leiligheita ikkje blir ledig til avtalt tid.

 

Du har sjølvsagt også ei tapsbegrensningsplikt til å ikkje påføre den andre unødvendige erstatningsutgifter.

 

Å få til overlevering frå gammel leigetakar og overtaking til ny leigetakar på same dag vil uansett kreve at alt går særdeles smertefritt.

Lenke til kommentar

 

Takk for info.

 

Nå har det seg sånn at vi antaglig får inn en ny leieboer den første. Hvis det ikke er vasket & parketten ikke er fikset den 1 hva gjør jeg da? Dette vil jo skape problemer for ny leieboer og kan potensielt utsette hele innflytting. - noe som da vil koste meg penger i form at tapte leieinntekter.

 

 

 

Anonymous poster hash: 6f89d...70f

 

Tidligere leietaker bør ikke få så lang frist som til neste innflytter - han bør har frist til maks 2-3 dager før neste beboer, så du får en mulighet til å kaste deg rundt å orde opp(for deretter å sende regning).

Lenke til kommentar

 

 

Takk for info.

 

Nå har det seg sånn at vi antaglig får inn en ny leieboer den første. Hvis det ikke er vasket & parketten ikke er fikset den 1 hva gjør jeg da? Dette vil jo skape problemer for ny leieboer og kan potensielt utsette hele innflytting. - noe som da vil koste meg penger i form at tapte leieinntekter.

 

 

 

Anonymous poster hash: 6f89d...70f

 

Tidligere leietaker bør ikke få så lang frist som til neste innflytter - han bør har frist til maks 2-3 dager før neste beboer, så du får en mulighet til å kaste deg rundt å orde opp(for deretter å sende regning).

 

 

Skal se på dette men er alltid enklest om leietakere flytter inn den 1.

 

De gamle leietakerne har alt flyttet ut, men mangler som sagt vask. De har sagt de vil levere nøkkel nå, men kommer ikke til å ta den imot før den 31 da de skal være ute.

 

Hvis leietakeren ikke kan flytte inn den 1 fordi jeg må leie inn håndtverker & vaskefirma hvordan vil jeg da regne ut mine kostnader for dette? Regner jo ikke med at en håndverker kan komme på dagen. Mndlig husleie / 30 dager * antall dager forsinket?

 

La oss si at det vil ta 3 dager før en håndtverker kan komme. Vaskingen skjer etter dette da det sikkert vil bli møkkete etter at håndtverkeren har vært her. (Billigere timepris på vaskebyrå enn at håndtverkeren tar det?)

Er det da realistisk at jeg kan kreve 3 dagers husleie (leieprisen til den nye leietakeren) + kostnader for vaskehjelp + snekker?

 

 

 

Anonymous poster hash: 6f89d...70f

Lenke til kommentar

De har sagt de vil levere nøkkel nå, men kommer ikke til å ta den imot før den 31 da de skal være ute.

Det ser jeg ingen grunn til. Det kan til og med oppfattes som illojalt. For eksempel, hvis du krever erstatning for at du trengte noen dager til å gjøre reparasjoner og få vasket, og dermed tapte leie, kan gammel leier forsvare seg med at han tilbød seg å la deg starte denne prosessen tidligere, men at du helt uten grunn nektet.

 

Hvis mulig bør du overta nøkkelen så snart som mulig. Gjør det klart at du har avtalt innflytting med ny leier den 1, og at du hvis nødvendig vil bruke tiden fram til da til å fikse ting gammel leier er ansvarlig for, som dårlig vasking eller skader.

 

(Hvis den nye leieren er villig til å flytte inn tidligere er forøvrig det helt topp. Da skal den gamle leieren ikke betale husleie for den perioden. Men de pengene du da i utgangspunktet blir skyldig gammel leier kan du antakelig motregne mot kravet du får på grunn av vasking og evt. skader. Men det blir ikke store summen nå selvfølgelig.)

 

Er det da realistisk at jeg kan kreve 3 dagers husleie (leieprisen til den nye leietakeren) + kostnader for vaskehjelp + snekker?

Stort sett, ja. (Men se over.)

 

Du kan potensielt også ende opp med å måtte betale erstatning til den nye leieren i forbindelse med at du bryter avtalen ved å ikke stille husrommet til rådighet som avtalt. Den kostnaden bør du kunne sende videre til gammel leier.

 

(Eksempel: Ny leier har flyttet ut av sin gamle bolig, og ender opp med å måtte bo på hotell noen dager fordi leiligheten du lovte ham ikke er klar. Eller, ny leier har inngått avtale om flyttebil på forhånd, og må betale selv om flytting blir umulig på den avtalte dagen.)

Lenke til kommentar

 

 

 

Takk for info.

 

Nå har det seg sånn at vi antaglig får inn en ny leieboer den første. Hvis det ikke er vasket & parketten ikke er fikset den 1 hva gjør jeg da? Dette vil jo skape problemer for ny leieboer og kan potensielt utsette hele innflytting. - noe som da vil koste meg penger i form at tapte leieinntekter.

 

 

 

Anonymous poster hash: 6f89d...70f

 

Tidligere leietaker bør ikke få så lang frist som til neste innflytter - han bør har frist til maks 2-3 dager før neste beboer, så du får en mulighet til å kaste deg rundt å orde opp(for deretter å sende regning).

 

 

Skal se på dette men er alltid enklest om leietakere flytter inn den 1.

 

De gamle leietakerne har alt flyttet ut, men mangler som sagt vask. De har sagt de vil levere nøkkel nå, men kommer ikke til å ta den imot før den 31 da de skal være ute.

 

Hvis leietakeren ikke kan flytte inn den 1 fordi jeg må leie inn håndtverker & vaskefirma hvordan vil jeg da regne ut mine kostnader for dette? Regner jo ikke med at en håndverker kan komme på dagen. Mndlig husleie / 30 dager * antall dager forsinket?

 

La oss si at det vil ta 3 dager før en håndtverker kan komme. Vaskingen skjer etter dette da det sikkert vil bli møkkete etter at håndtverkeren har vært her. (Billigere timepris på vaskebyrå enn at håndtverkeren tar det?)

Er det da realistisk at jeg kan kreve 3 dagers husleie (leieprisen til den nye leietakeren) + kostnader for vaskehjelp + snekker?

 

 

 

Anonymous poster hash: 6f89d...70f

 

Hvorfor ikke motta nøkkel?

Si som følger:

"OK; jeg kan gjerne ta imot nøkkelen nå - men ved å levere fra deg nøkkelen, leverer du fra deg husrommet i den stand det står, og aksepterer da at det vil bli reparert og vasket for din regning. Det vil bli gjort av fagfolk til markedspris, og du vil få faktura på tingene du skulle tatt deg av, hverken mer eller mindre.

Dersom du ikke ønsker dette, må du beholde nøkkelen til forholdene er ordnet og alt er strøkent, senest 31."

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

 

Har ikke ville godtatt å ta imot nøkkel da de mener de da er ferdige med leieforholdet. De har tross alt betalt til den 31, så jeg vil gi de til da på å vaske å fikse parketten.

 

De har flyttet ut nå å lagt igjen nøkkelen nede selvom jeg ikke har godtatt nøkkel levering.

 

Kommer til å sende de en SMS nå hvor jeg sier at de må huske på at skaden på parketten skal være fikset og at det skal være innflyttningsklart for ny leieboer den 31. Hvis det ikke er klart til da vil det bli leid inn vaskebyrå og en håndtverker som vil få alt i orden. De vil også bli fakturert for tapt inntekt av potensiell ny leieboer. Om de ikke kommer til å vaske å fikse parketten kan de si ifra nå så jeg kan leie inn håndtverker og vaskebyrå slik at de slipper å dekke leiekostene ved at potensiell ny leieboer ikke får flyttet inn den 1.

 

Høres dette greit ut?

 

 

TS

 

 



Anonymous poster hash: 6f89d...70f
Lenke til kommentar

Eit problem med denne framgangsmåten er at du har ei ulovfesta lojalitetsplikt ovanfor den tidligare/nåværande leigebuaren.

Å kreve å få erstatta dine utgifter til utvask og reperasjon burde være ganske greit, men det kan bli værre å få dekka dine tap ved at den nye leigetakaren ikkje kan flytte inn til avtalt tid sidan du no bevist velger å ikkje gjere noke.

 

Sidan leigetakaren har flytta ut så ville eg heller ha sendt eit brev/sms der du gir ein kort frist for å rette opp i forholdet, eventuelt betale for å få det utbetra. Det er viktig at tidsfristen er kort, strengt tatt har dei mista sjangsen for å få rette opp i dette sjølve når dei no har flytta ut, men det er lettare å få forliksrådet til å stadfeste at leigetakaren skylder deg dette beløpet dersom du kan vise til at du har gjort det du kan for å få dei til å ordne opp i forholdet.

Dersom leigetakaren då ikkje svarer eller på anna måte ikkje ordner opp så vil du fortsatt ha nesten ei heil veke til å få ordna leiligheita slik at den er klar til utleige den 1 februar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eit problem med denne framgangsmåten er at du har ei ulovfesta lojalitetsplikt ovanfor den tidligare/nåværande leigebuaren.

Å kreve å få erstatta dine utgifter til utvask og reperasjon burde være ganske greit, men det kan bli værre å få dekka dine tap ved at den nye leigetakaren ikkje kan flytte inn til avtalt tid sidan du no bevist velger å ikkje gjere noke.

 

Sidan leigetakaren har flytta ut så ville eg heller ha sendt eit brev/sms der du gir ein kort frist for å rette opp i forholdet, eventuelt betale for å få det utbetra. Det er viktig at tidsfristen er kort, strengt tatt har dei mista sjangsen for å få rette opp i dette sjølve når dei no har flytta ut, men det er lettare å få forliksrådet til å stadfeste at leigetakaren skylder deg dette beløpet dersom du kan vise til at du har gjort det du kan for å få dei til å ordne opp i forholdet.

Dersom leigetakaren då ikkje svarer eller på anna måte ikkje ordner opp så vil du fortsatt ha nesten ei heil veke til å få ordna leiligheita slik at den er klar til utleige den 1 februar.

 

Jeg velger bevisst og ikke gjøre noe nå fordi de fortsatt leier leiligheten. Jeg kan ikke leie inn vaskebyrå å kreve at de skal dekke dette da de enda pr dags dato betaler for leiligheten. - Den skal bare være vasket å fikset til den 31. Så hvorfor jeg ikke skal få krevd kompansasjon for tapt inntekt ønsker jeg gjerne gilder på da isåfall.

 

Ønsker også gjerne flere innspill her også!

Setter selfølgelig pris på alle som hjelper til her! :-)

 

TS

 

Anonymous poster hash: 6f89d...70f

Lenke til kommentar

Så hvorfor jeg ikke skal få krevd kompansasjon for tapt inntekt ønsker jeg gjerne gilder på da isåfall.

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1568/1582/1583

 

(Her er det særlig snakk om tapsbegrensningsplikt, en underkategori av lojalitetsplikten.)

 

 

Det er ikke sikkert at lojalitet i det hele tatt vil bli et spørsmål i en eventuell sak. Og hvis det blir det er det ikke sikkert at man vil komme til at du har vært illojal. Det er tross alt bare snakk om en minstestandard. Og det at du har en grunn til å vente (om enn en dårlig grunn etter min mening) hjelper nok. Men hvorfor ta sjansen? Særlig siden du ikke kan være sikker på å noensinne få innkrevd penger fra leier. Tapet du begrenser kan lett bli ditt eget.

Lenke til kommentar

 

Så hvorfor jeg ikke skal få krevd kompansasjon for tapt inntekt ønsker jeg gjerne gilder på da isåfall.

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1568/1582/1583

 

(Her er det særlig snakk om tapsbegrensningsplikt, en underkategori av lojalitetsplikten.)

 

 

Det er ikke sikkert at lojalitet i det hele tatt vil bli et spørsmål i en eventuell sak. Og hvis det blir det er det ikke sikkert at man vil komme til at du har vært illojal. Det er tross alt bare snakk om en minstestandard. Og det at du har en grunn til å vente (om enn en dårlig grunn etter min mening) hjelper nok. Men hvorfor ta sjansen? Særlig siden du ikke kan være sikker på å noensinne få innkrevd penger fra leier. Tapet du begrenser kan lett bli ditt eget.

 

 

Jeg ser din side og meninger her, men trur ikke helt du forstår meg?

 

Jeg kan selfølgelig leie inn håndtverker & vaskefolk nå, men de har jo fortsatt full rett til at leiligheten kan være møkkete, fordi de faktisk betaler for leiligheten nå enten de bor der eller ikke. Dermed kan jeg ikke bare leie inn folk til å vaske da jeg ikke vet om de faktisk vil vaske den 29 eller 30. (Eller før for den saks skyld).

 

Om jeg leier inn vaskefolk/håndtverker nå så kan jo de bare nekte å betale regningen fordi de hadde planer om å fikse dette selv. Hadde de bare betalt leie til den 23 f.eks så hadde jeg jo selføgelig startet å få alt sammen fikset med engang.

 

Håper du ser saken litt anderledes nå :)

 

Anonymous poster hash: 6f89d...70f

Lenke til kommentar

Jeg kan selfølgelig leie inn håndtverker & vaskefolk nå, men de har jo fortsatt full rett til at leiligheten kan være møkkete, fordi de faktisk betaler for leiligheten nå enten de bor der eller ikke. Dermed kan jeg ikke bare leie inn folk til å vaske da jeg ikke vet om de faktisk vil vaske den 29 eller 30. (Eller før for den saks skyld).

 

Om jeg leier inn vaskefolk/håndtverker nå så kan jo de bare nekte å betale regningen fordi de hadde planer om å fikse dette selv. Hadde de bare betalt leie til den 23 f.eks så hadde jeg jo selføgelig startet å få alt sammen fikset med engang.

 

Håper du ser saken litt anderledes nå :)

Nope. :)

 

Når de leverte fra seg nøkkel (jf. husleieloven § 10-2), og i tillegg sa rett ut at de ikke ville vaske eller utbedre noen skader, nytter det åpenbart ikke å påstå i ettertid at "dette hadde vi tenkt å fikse selv". Hvis du vil være helt sikker kan du alltids sende et varsel med kort frist der du informerer om hva du har tenkt å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...