hightow Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Samboeren fikk parkeringsbot i går på en parkeringsplass her i sentrum som aldri har vært avgiftsbelagt (Vi har bodd her i all vår levetid). Europark var ikke overraskende på pletten etter noen minutter - antagelig ettersom få eller ingen har fått med seg at det nå er avgiftsbelagt. Har eieren av en parkeringsplass noen opplysningsplikt - utover å endre skiltingen - når de går over til å kreve parkeringsavgift? Vi følger med i lokalpressen, og har ikke sett noen annonse/notis om dette. Jeg tror de færreste sjekker skiltingen på en parkeringsplass de bruker hver dag... Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 24 timer etter skilt er på plass kan gebyr ilegges. Du er pliktig å etterse bilen en gang i døgnet på plasser som du ikke selv eier. 2 Lenke til kommentar
hightow Skrevet 21. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2015 Akkurat det tviler jeg ikke på, selv om det ikke var det jeg spurte om Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Nei, de har ingen plikt ut over å sette opp skilt på plassen. Som Maxopp skriver, så skal det gå minst 24 timer fra skilt settes opp og til det iverksettes tiltak (i dette tilfellet parkeringsgebyr/kontrollavgift). Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 24-timersregelen gjelder offentlige skilt. Et privat skilt (som innebærer en etablering av avtalevilkår med den som parkerer) må være satt opp før parkeringen begynner, men vil ikke få virkning for biler som allerede står parkert. Det kan tenkes passiv aksept for nye avtalevilkår, men det finnes ikke rettspraksis såvidt jeg kan se på hvor lang tid det vil ta. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Du må sjekke skiltingen hele tiden, det er den som gjelder. Selv om veien du kjører på vanligvis har 80 som fartsgrense, kan det være at den er satt ned til 60 uten at dette varsles i forkant. I mitt nærområde har flere veier blitt endret til forkjørsvei, slik at høyreregelen ikke lenger gjelder. Her heller hjelper ikke "Jammen det var jo ...... i går". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå