Njercco Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Hei, rett på sak. Jeg kjøpte en 15" subwoofer (3800kr) og en 4-kanals forsterker (4700kr) for cirka 1 år siden, jeg følte ikke at jeg fikk nok guffe ut av den så jeg dro til Elutstyr og spurte de hva som var feil, de sa at forsterkeren funker dårlig til den subben og den er beregnet for TO subber. de ga meg et tilbud om å ta inn min gamle forsterker (de ville gi 3000kr for den, ganske bra!) ++ jeg måtte betale 7000kr ekstra, altså 10 000kr kostet den nye forsterkeren. Jeg sa jeg ikke ville koble forsterkeren opp selv så jeg fikk elutstyr til å gjøre det. Dagen etter koblet de den opp og jeg betalte litt over 700kr. de anbefalte volum 28 som max volum. jeg tok bilen og kjørte hjem, etter 5 minutter med musikk på volum 28 så slutter subben og funke, jeg kjører HELT hjem før jeg ser noe mer på det (20min kjøretur) når jeg kommer hjem åpner jeg bagasjerommet og det lukter det brent (også røyk) og subben min lager en kraftig knaselyd når jeg trykker på den, altså den er helt sprengt... neste dag dro jeg tilbake til elutstyr og de sier til meg "du har spilt for høyt!" og "du har for liten basskasse!". Jeg tok min gamle forsterker (3800kr) tilbake og de fikk den nye (10 000kr) forsterker) + at jeg selvfølgelig fikk de 7000 kronene. Så nå er det som at tiden er spolt tilbake bare at jeg sitter igjen med 3800kr + 730kr i minus. -Kan jeg kreve erstatning av subben min? -De anbefalte volum 28 og anbefalte den forsterkeren og de så at min kasse er litt liten, de sa ingenting til meg. vet ikke hva jeg skal gjøre!!! (er ikke verdensmester i norsk som dere ser...) TUSEN TAKK <3 Lenke til kommentar
Elutstyr.no Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 (endret) Hei igjen! Synes du forklarer saken ganske greit. Det er imidlertid noen viktige poenger jeg ønsker å komme med. Du hadde en Gladen 4-kanals XL 250C og en Digital Designs subwoofer som du ikke visste noe særlig om. Glanden forsterkeren hadde du trolig kjøpt feil (kom du frem til). Den er ikke i utgangspunktet beregnet til to subber, den er beregnet til et fronthøyttalersett og et bakhøyttalersett. Men hvis man skal bruke den til subwoofere, så passer den bedre til to lettdrevne subwoofere enn til den monstersubben du hadde fått tak i, da XL 250C er ganske kraftig i 4 ohm ved bruk av begge kanalene. Du hadde derimot koblet deg inn på kun en da det gikk en kabel ut ifra subkassen. Utifra det du forklarte om at Gladen-forsterkeren koblet seg ut når du spilte så konkluderte vi i at den ble lastet for lavt, og at forsterkeren ikke passet elementet veldig bra. (Jeg ohmet aldri subben da jeg mistenkte at det var flere spoler på den, og at det kom kun en kabel ut ifra den. I tillegg var den skrudd godt fast så vi åpnet ikke kassen. Vi hadde derfor uansett ikke blitt så mye klokere ved måling og vi visste uansett at Gladen sin forsterker ikke var optimal.) Når det gjelder kassen din, så målte vel noen ferdigkasser inne i butikken og kom frem til at du ikke fikk plass i bagasjerommet. Men vi visste at denne ikke var optimalt. Da vi hverken selger DD eller kjenner den som har bygget kassen gjorde vi ikke noe mer ut av dette, men du hadde grei oversikt selv over at kassen trolig var for liten til denne subwooferen med tanke på det du hadde fått opplyst av selgeren. Vi koblet dette opp for deg, og du betalte forsåvidt ikke 700,- for jobben, vi tok 395,- for en halvtime. Men med materiell ble det ca 700,- Bilen din er en sedan med lukket bagasjerom. Jeg husker ikke hvorvidt vi snakket om dette, men normalt forklarer jeg til kundene at dette er langt fra optimalt. Men du hadde allerede satt inn en subwoofer som fylte nesten hele bagasjerommet, så jeg sa kanskje ikke så mye om det. Det var veldig travelt den lørdagen du var her så jeg sprang litt imellom kundene. I en slik bil blir det dessverre aldri bra bass. Da all bassen blir stengt inne i bagasjerommet. En slik løsning gjør også at det ofte er umulig å høre når man spiller for høyt, for man hører egentlig aldri skikkelig bassen eller hvis den vrenges. I tillegg kan kombinasjon av dette sammen med en for liten/feil kasse gjøre at sluttresultatet ikke blir optimalt. Siden hovedproblemet ditt ikke var at du synes det spilte lite bass, men at forsterkeren koblet seg ut så tilbydde jeg deg en Hertz HP 3001 siden denne også er stabil ned til 1 ohm. Jeg sa at du kunne få levere inn Gladen-forsterkeren og at jeg trakk ifra 3000,- for denne. Nypris er 4500.- og den var i dårlig stand. Montøren vår koblet opp dette og stilte inn sub og forsterker. Resten drives av spiller. Hva nøyaktig som ble sagt mellom deg og montøren vet jeg ikke da du kommer dagen etterpå og sier subben er brent etter 5 minutters bruk. Når du kommer inn i butikken så sier jeg at jeg vil gjerne snakke med montøren min først før vi går videre med saken og finner en løsning. Dette gikk du med på, og han skulle ringe deg noen timer senere. Normalt i slike tilfeller hvor kunder er "uheldig" eller ikke kan så mye om lyd, så gir vi halv pris på et nytt element som et ledd i god kundeservice. En liten stund etter at du var her kommer du tilbake og ønsker pengene tilbake for forsterkeren. (Dette har du ikke krav på). Jeg sa ja til dette. Som jeg forklarte deg da du var her første gangen med brent subwoofer, så er tallet "28" på spilleren et intetsigende tall. Et bilstereo-oppsett er ikke så enkelt som et hifi-oppsett hjemme. Heller ikke hjemme kan man sette et visst tall på forsterkeren og kalle dette en garanti mot å ødelegge noe - ved streaminig fra f.eks spotify har man også en ekstra volumknapp. I en bil har også forsterkeren en slik volumkontroll. Montøren min sier han forklarte deg at det ikke finnes noe "maks volum" som er en garanti mot å ødelegge noe, dette er individuelt for sang, inspilling, lydkvaliteten på sangen, bruk av f.eks digital EQ på iphone eller i spotify kan f.eks booste opp lyden til uante høyder selv om vi hadde sagt "ihvertfall ikke spill høyere enn 28 på spilleren". Slik jeg tolker både det du skriver og det du fortalte når du var her så var det bare "28" det dreide seg om og jeg får da inntrykk av at du har spillt på "28" ukritisk uten å konstatere at dette er trygt for subwooferen. Når det gjelder lyd, så er det kun en ting som gjelder, og det er å bruke ørene. Dessverre er det vanskelig som sagt å høre at ting vrenger seg når man gjemmer subwooferen inne i et lukket bagasjerom. Endret 21. januar 2015 av Elutstyr.no 4 Lenke til kommentar
Njercco Skrevet 21. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2015 (endret) Hei Det du gjør nå er å skrive historien på nytt i tillegg til å pynte litt på den. som for eksempel: "han skulle ringe deg noen timer senere" -Ble ikke gjort "så gir vi halv pris på et nytt element som et ledd i god kundeservice." -Fikk INGEN tilbud. "Montøren min sier han forklarte deg at det ikke finnes noe "maks volum" som er en garanti mot å ødelegge noe"¨ -Skjedde ikke Aller første gang jeg var der så sa du at kassen ikke var helt på jordet, siden når den er lukket så trenger ikke den å være så stor, nå er den plutselig HELT på jordet. Etter dere "profesjonelle" har montert opp anlegget så forventer jeg at det skal spille mer en 5min. Du hører selv at denne situasjonen trasig for min del, at dere ikke kommer med et tilbud er helt utfattelig dårlig kundeservice. Bruker ikke å bli forbannet på en sjappe, utenom denne gangen. Du burde skjønne hvorfor. btw "Men med materiell ble det ca 700,-" Jeg fikk jo bare en sikringsholder med en sikring i (som du røyk når du skulle demontere forsterkeren) fikk ikke ny da heller.... Endret 21. januar 2015 av Njercco Lenke til kommentar
Elutstyr.no Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 (endret) Hei. Montøren ringte ikke og du ble heller ikke tilbudt noen erstatningssub da du kom tilbake rett etterpå og ønsket å ha tilbake pengene. Siden jeg da ga deg 7000,- tilbake som du ikke hadde krav på så anså jeg saken som løst, dette gjør jeg normalt aldri. Hvis dette er dårlig kundeservice da vet ikke jeg. Jeg foreslo jo en dialog med montør senere på kvelden, men du hadde ikke tid å vente. Hvis du hadde beholdt forsterkeren så hadde vi gitt deg et tilbud på ny subwoofer etter du og montøren hadde fått snakket sammen. Det er tydelig to versjoner av hva som er blitt sagt. Jeg ønsket å få klarthet i dette. Når det gjelder sikringen så skal du selvsagt få en ny (koster 29,-). Denne var montert i et veldig trangt rom i bagasjerommet da batteriet er bak. Etter boken skal dette monteres så nærme pluss-pol at den ikke kommer borti jord eller minus på batteri, det var derfor veldig vanskelig å demontere kabelen uten å komme borti jord når jeg hjalp deg å skru ut igjen forsterkeren. Jeg synes ikke det er å pynte på historien når jeg legger til informasjon som du har utelatt. Endret 21. januar 2015 av Elutstyr.no 1 Lenke til kommentar
Njercco Skrevet 21. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2015 "Hvis du hadde beholdt forsterkeren så hadde vi gitt deg et tilbud på ny subwoofer" hvorfor i huleste sier du dette nå?! du sa det ikke da jeg var der! Man skal da vel ikke spør etter ny sikring, Du skulle gitt meg med en gang uten å spør. slike småting man legger merke til. Nei, dette er ikke bra kundeservice i det hele tatt! dette er faktisk det verste jeg har vært borti. Lenke til kommentar
Maxi1234 Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Å "krangle" med kundene sine offentlig her er vel også dårlig kundeservice, spør du meg. Lenke til kommentar
Elutstyr.no Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Jeg sa når du var her at dette er det ikke noen vits i å diskutere mellom meg og deg, du må snakke med montøren så dere får avklart hva som er sagt for det vet ikke jeg der og da. Når dere har blitt enig om hva som er sagt fra hvem, SÅ kan jeg ta en helhetlig vurdering av hva vi kan tilby for å bli enig med deg. Jeg kan ikke basere et nytt tilbud på at du har brent subben etter 5 minutter. Jeg må få litt informasjon først. Lenke til kommentar
Njercco Skrevet 21. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2015 Det er bombe sikkert at subben startet å lukte brent da dere testet den. Det er ikke vits og snakke med montøren, det blir bare ord mot ord, det burde du også skjønne. Som sagt, du burde gitt meg et tilbud eller få penger for subwooferen dere var med på å ødelegge. Lenke til kommentar
Elutstyr.no Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Vi er ikke ute etter å skylde på noen. Vi er ute etter å finne løsninger som begge parter kan leve med - det er det vi lever av. Og vi har alltid blitt enig med kundene. At subben var brent det visste vi med en gang, for det var vanskelig å presse den inn. Jeg ville fortsatt gitt deg en ny til halv pris uavhengig av hva som kom frem i samtalen med montøren, men ikke i tillegg til å gi tilbake pengene for forsterkeren når du ikke har handlet subwooferen med oss. Det er helt urimelig. Lenke til kommentar
Njercco Skrevet 21. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2015 "Vi er ute etter å finne løsninger som begge parter kan leve med". det er bare bullshit! når jeg viste subben så var det liksom "ja, den er brent. Ha en fin dag" Ikke faen om dere skal få noe mer penger fra meg. Lenke til kommentar
Njercco Skrevet 21. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2015 Alle kompisene mine er på det stadige at de skal kjøpe nye subber osv. jeg har frarådet alle om å gå til elutstyr. Lenke til kommentar
Njercco Skrevet 21. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2015 "Jeg ville fortsatt gitt deg en ny til halv pris uavhengig av hva som kom frem i samtalen med montøren" Nå kommer du igjen med ny informasjon som ikke kom fram da jeg var der. Selvom situasjonen er akkurat den samme. Lenke til kommentar
Elutstyr.no Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 (endret) Vi har rutiner som vi bruker å følge, og jeg ønsket å følge disse i denne saken også. Rutinene er at kunden snakker med montøren først når vi har har montert utstyret, og jeg snakker så med montøren etterpå hvor vi blir enig om hva vi kan gjøre for kunden. Hvis du hadde snakket med montøren min, så hadde du fått informasjon om videre løsning etter dette. Jeg ønsker ikke å love det ene og det andre før den samtalen har funnet sted, så jeg sier ikke da "selvsagt dekker vi dette" når jeg ikke vet om jeg kan gjøre det. Jeg må basere løsningen utifra hva som kommer frem i samtalen. Hvis det viser seg at det er kundens feil, så får kunden normalt en svært god pris på en ny høyttaler hvis han har handlet den med oss. (I dette tilfellet har du kjøpt forsterkeren hos oss, men vi er fleksibel). Hvis det kan være vår feil kan det i enkelte tilfeller bli tatt som garanti selv om vi ikke kan vite 100% sikkert. Det er en evalueringssak. Siden subwooferen er helt sortbrent er det ingen tvil om at du burde skjønt at det var for mye, men som sagt så kan det være vanskelig å høre i din bil. Dette er det lite vi kan gjøre noe med, eller klandres for. Du ville løse det med å få igjen penger for forsterkeren da du kom inn og spurte om dette, så da gikk jeg med på dette som en løsning for at du skulle bli fornøyd selv om du hadde vært litt uheldig. Jeg har egentlig ikke mer å tilføye her nå, jeg har prøvd å hjelpe deg så godt jeg kunne og du har fått tilbake penger du ikke har krav på. Vi er fortsatt åpen for en løsning om du kommer innom butikken og tar dette på et saklig nivå. Endret 21. januar 2015 av Elutstyr.no 5 Lenke til kommentar
Njercco Skrevet 21. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2015 Jeg skjønt at det var for mye? det var da ikke jeg som koblet opp dette her, det var dere. jeg rakk nå såvidt å høre på musikk! "eg ønsker ikke å love det ene og det andre før den samtalen har funnet sted, så jeg sier ikke da "selvsagt dekker vi dette" når jeg ikke vet om jeg kan gjøre det. Jeg må basere løsningen utifra hva som kommer frem i samtalen." Du sier dette pga. du vet at jeg og montøren aldri kommer til å bli enige. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Du sier dette pga. du vet at jeg og montøren aldri kommer til å bli enige. Gi nå firmaet en mulighet til å komme med en løsning før du konkluderer med noe da... Hvorfor ikke ta en prat med montøren og se hva som skjer? Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Hei igjen! Synes du forklarer saken ganske greit. Det er imidlertid noen viktige poenger jeg ønsker å komme med. Du hadde en Gladen 4-kanals XL 250C og en Digital Designs subwoofer som du ikke visste noe særlig om. Glanden forsterkeren hadde du trolig kjøpt feil (kom du frem til). Den er ikke i utgangspunktet beregnet til to subber, den er beregnet til et fronthøyttalersett og et bakhøyttalersett. Men hvis man skal bruke den til subwoofere, så passer den bedre til to lettdrevne subwoofere enn til den monstersubben du hadde fått tak i, da XL 250C er ganske kraftig i 4 ohm ved bruk av begge kanalene. Du hadde derimot koblet deg inn på kun en da det gikk en kabel ut ifra subkassen. Utifra det du forklarte om at Gladen-forsterkeren koblet seg ut når du spilte så konkluderte vi i at den ble lastet for lavt, og at forsterkeren ikke passet elementet veldig bra. (Jeg ohmet aldri subben da jeg mistenkte at det var flere spoler på den, og at det kom kun en kabel ut ifra den. I tillegg var den skrudd godt fast så vi åpnet ikke kassen. Vi hadde derfor uansett ikke blitt så mye klokere ved måling og vi visste uansett at Gladen sin forsterker ikke var optimal.) Jeg kan forstå hvorfor Elutstyr ikke vil påta seg ansvar her. Den vanligste årsaken til brent spole er at man bruker en forsterker som er underdimensjonert i forhold til høyttalerne. Én utgang på en 4-kanals forsterker koblet til et 15" element er en dårlig kombinasjon. Når du selv sier det ikke var nok futt i dette oppsettet, så tyder det på at du har tynt forsterkeren ganske hardt. Lenke til kommentar
Njercco Skrevet 21. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2015 Jeg har kjørt med 4- kanal fotsterkeren i cirka 1år, det var elutstyr som koblet til en anbefalt forsterker og da brente subben. Lenke til kommentar
Elutstyr.no Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Kunne du sendt meg en mail på janove krøllalfa elutstyr.no? Jeg kan sende deg noen forslag på løsning som jeg håper du vil bli fornøyd med. Skal innom jobben etterpå og sjekker hva vi har inne av utstyr så sender jeg et forslag i kveld eller i morgen i løpet av formiddagen. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg cossiemk1 Skrevet 24. januar 2015 Populært innlegg Del Skrevet 24. januar 2015 Helt utrolig! Jeg synes Elutstyr strekker seg mer enn langt her, og det etter at du anklager DEM for å ha brent suben din. Er du såpass døv at du ikke hører når et elementer sliter såpass at spolen brenner, da burde du vurdere høreaparat, eller få deg et "lyttekurs" så du vet hvordan det skal og ikke skal høres ut 11 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå