Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vil 802.3 LACP kunne doble nettverksytelsen mellom én PC og NAS?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et Synology DS414 NAS som støtter linkaggregering. Vil jeg kunne få 2Gbit hastighet fra NAS-et til PC-en (Windows 7) om jeg bruker to nettverkskabler og LACP-kompatibelt utstyr hele veien?

Noen sier at det ikke er mulig, andre sier at det er mulig. Vil gjerne høre fra noen som har erfaring med dette selv. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs litt hvordan NAS-en støtter å dele trafikk mellom linkene i LACP-bundlingen. Om det kun er source/dest IP/MAC NAS-en støtter fungerer det ikke med trafikk fra NAS-en til switchen, da NAS-en kun vil sende på en link. Samme motsatt vei om switchen kun støtter source/dest IP/MAC.

Lenke til kommentar

Her er en post fra et annet forum som underbygger påstanden min:

Understand that LAG or LACP does not multiplex the communications across all members of the LAG to achieve higher bandwidth. The rule is communications between any two actors can not exceed the speed of your fastest link. In this case 1 GbE. Think of a LAG as being a multi-lane highway. The speed limit is 70 MPH regardless of the number of lanes. Between your modeling workstation and server is only 2 actors so the can never go faster than 1 GbE.

Lenke til kommentar

Eneste måten å få 2 gbit mellom 2 klienter er å kjøre flere tcp\ip sesjoner samtidig, som f.eks filezilla gjør over ftp. Vanlig filkopiering vil ikke virke med mindre du starter flere.

Jeg har testet dette selv.

Det skal også være støttet med SMB 3.0 (Win8 \ Server 2012)og da skal det fungere med vanlig filkopiering, dette har jeg ikke testet.

Såvidt jeg vet støtter de fleste nas bare SMB 2.

Endret av ZanZel
Lenke til kommentar

SMB/NFS/whatever fildelingsprotokoll går over et høyere OSI-lag enn LACP foregår på.

LACP velger å plassere en frame på en av flere LACP-linker. På enkel hardware (les "billig managed switch/billig NAS") har man normalt sett følgende alternativ til lastbalanseringen:

* source MAC

* source IP

* destination MAC

* destination IP

Ved overføring mellom NAS og en enkelt PC vil da alle disse feltene her konstant være like. Det vil gjøre at LACP dytter alle sesjonene mellom PC-en og NAS-en på samme link. Maks oppnålig hastighet blir da 1Gbit/s.

Lenke til kommentar

Samba som de fleste NASer benytter seg av, støtter bare en enkelt tråd, og dette fungerer dårlig med LACP.

Men du skal i teorien få det til om du bytter til NFS, nå vet jeg ikke om NFS klienten du får til Windows er av såpass kvalitet at dette vil fungere bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...