fa2001 Skrevet 20. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2015 (endret) Hei, Jeg har kjøpt noen Shure SE 215 øretelefoner for litt siden. De er meget sensitive, og isolerer godt for støy utenfra, så jeg merker masse støy fra spesielt mobilen (HTC One M7), men også laptopen.. [Med støy så mener jeg stort sett en suselyd] Det går hardt utover musikkopplevelsen. Vil gjerne løse dette på en billig og effektiv måte (hodetelefonene kostet ca 800). Hva kan jeg gjøre da? Noe av dette? Kjøpe en volumkontroll eller attenuator, feks på clas ohlson. Regner med at hvis jeg kan skru opp lyden på mobilen, så blir støyen relativt lavere i forhold. Nå bruker jeg bare det laveste volumet fra mobilen, det er fortsat høyt. Men -- går dette utover lydkvaliteten? Kjøpe dac+hodetelefonforsterker. Finnes det noen som tar digitalt signal fra mobilen? MP3-spiller. Jeg er ikke spesielt stor spotify/radiobruker, så det er en mulighet. Nye hodetelefoner. Er villig til å oppgradere hvis det hjelper. Ny mobil. Det er snart på tide å bytte ut HTCen, men kan jeg forvente noen bedre lyd på nye mobiler? Beklager å stille så mange spørsmål. Er ikke meningen at noen skal gå gjennom og svare på alt, men håper å få noen tips kanskje. Endret 20. januar 2015 av fa2001 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 20. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2015 (endret) Billigste er nok en attenuator. Siden IEM er lettdrevne (derav støyen) mister du ikke så mye kvalitet. En DAC kan være greit men da bør du sjekke om det lar seg overføre digitalt. Lite poeng å forsterke opp støyen. På E17 må jeg opp på Gain 12 dB og volum på ca 18 før jeg merker egenstøy ved bruk av IEM. Da er det snakk om uten påført signal. HTC er kjent for rimelig kraftig forsterker i forhold til andre produsenter. Endret 21. januar 2015 av vidor Lenke til kommentar
TGB Skrevet 21. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2015 (endret) Hekter jeg Shure SE846 på en kraftig forsterker (har prøvd flere, ingen er støyfrie) uten noe kilde får jeg litt svak sus (ingen diff på volum på forsterker). Bruker jeg iphone eller ipad er det fullstendig støyfritt (innen hørbart område). Men det bør ikke være støy fra telefon eller rett fra pc på normalt volum. Anbefaler å teste ørepluggene på flere enheter (prøv ut hvordan det høres ut ved å bare koble dem til en tilfeldig iphone eller samsung telefon - du kjenner sikkert noen som eier en slik). For å finne ut om problemet ligger på ørepluggene dine eller telefon/laptop. Edit: Ifølge spesifikasjoner så burde Shure SE846 gi mer støy enn SE215, og jeg har ikke merket noe til støy (jeg er _veldig_ følsom for sus og støy) ved normal bruk på telefon, nettbrett og direkte i PC uten ekstern DAC/hodetelefonforsterker. Endret 21. januar 2015 av TGB Lenke til kommentar
vidor Skrevet 21. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2015 (endret) Testa det på en laptop, iPhone 3G og en Samsung Droid. iPhone 3G høres best ut, men den stenger av lydutgangen når den ikke er bruk. Med en gang jeg f.eks åpner voicerecorder så kommer bakgrunnstøyen uten at den gjenspeiler mic. Det er minst støy på Droiden og mest på laptopen. Nivået er rimelig lavt. Den som har desidert lavest støy er E17. Støyen er umerkelig før gain settes på 12 dB og volumet er skrudd opp en del. Har også et par Sennheiser MX-5 med innebygget attenuator og den tar effektivt støyen. Kan være lurt å kjøpe en som er variabel slik at du får en god ratio på SNR uten at det blir for lavt. De fleste forsterkere er ikke designet for at du skal dempe så veldig mye. Endret 21. januar 2015 av vidor Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 21. januar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. januar 2015 (endret) Takk for svar! Skal sjekke med en annen mobil senere i dag... Fikk ikke prøvd med en mobil, men testet med en mac mini på jobben. Det hørtes bra ut, hørte ikke noe støy, og mer "liv" i lyden. Så planen er å sjekke nøye når jeg skal kjøpe neste mobil, og bestille en eller annen volumkontroll nå. Endret 21. januar 2015 av fa2001 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå