Gå til innhold

Laptop datatilbud, noen som har litt peil..?

Marvil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gid Intel kunne gjort det så enkelt. Dette er nok en fin måte å illustrere det på, men likevel er det gjort mye mer enn som så.

Uansett, en P-M 1,6GHz yter tilsvarende en P4 Mobile 2,4GHz, noen ganger litt bedre, andre ganger litt dårligere. Særlig i operasjoner som er nærmest direkte knyttet til klokkefrekvens har den naturlignok sine begrensninger. Dette er forøvrig vanligvis tallknusing, noe ikke alt for mange driver med på en laptop i alle fall, og de som gjør det vet hva de gjør...

For de aller fleste forhold vil en P-M 1,6 GHz være kjapp nok. Dersom du trenger en maskin som *må* være kraftigere, kjøper du en stasjonær boks bygget for det du skal bruke den til.

Ellers yter en P-M 1,4GHz vanligvis tilsvarende en P4 Mobile 2,0GHz, en P-M 1,7GHz yter omtrent tilsvarende en P4-M 2,6 Ghz. Hvor mange leverandører som leverer denne vet jeg ikke, men den finnes i hvert fall i Intel sitt sortiment... Uansett - dette er generelle tall, det er ikke noe problem å lage situasjoner der den ene eller andre vil være bedre.

Det som ikke er til å kommer bort fra, er i alle fall at P-M har et langt lavere strømforbruk! Mens IBM T40(p) har fra 5-7,5 timers levetid på batteriet, alt etter om du har standard eller high-capasity batteri, hadde IBM T30 basert på P4 Mobile sjelden mer enn tre timer på batteri tilsvarende standard-batteriet til T40. Dessuten betyr lavere strømforbruk lavere varmeutslipp, og lavere støynivå.

Ellers finnes det også som noen har vært inne på en god del bærbare basert på stasjonære P4 prosessorer. Disse er som oftest kjennetegnet ved svært høy ytelse til bærbare å være, nokså høyt støynivå og lav batteritid. For enkelte er dette ikke noe problem, da de har bærbar først og fremst for å kunne jobbe på samme maskin hjemme og på jobben, men plugger seg på strømnettet når de jobber uansett. Dessuten er støynivået så vidt jeg har skjønt høyt til bærbare å være, men sammenliknet med mange stasjonære maskiner er det ikke unormalt høyt (det er forøvrig bare hva jeg har hørt, jeg har selv ikke brukt noen slike, så jeg har ikke erfart dem selv).

Hva slags teknologi som ligger i bunnen av disse prosessorene gidder jeg ikke gå nærmere inn på, spesielt interesserte kan lese selv på www.intel.com . Men forhåpentligvis har dette klargjort en del for dem som lurer på dette med prosessorer i bærbare PCer.

Bra svar du gav :woot: Men personelig er jeg skuffa,trodde de pentium M cpu ene skulle yte bedre,spesielt med tanke på at jeg har en lapp incoming med en 1,4 i :grine: ,mskina er topp bortsett fra cpu en.

Lenke til kommentar
Bra svar du gav :woot:  Men personelig er jeg skuffa,trodde de pentium M cpu ene skulle yte bedre,spesielt med tanke på at jeg har en lapp incoming med en 1,4 i :grine: ,mskina er topp bortsett fra cpu en.

En P-M 1.4 er mer enn nok kraft. Den yter i de fleste tilfeller som en P4M ~2.4. En tommelfingerregel er å legge til 1GHz på P-M CPUene så får du tilsvarende ytelse hos en P4M.

Har en P-M 1.6 i maskinen min, og jeg sidestiller den med min stasjonære maskin hjemme som er en P4 2.66GHz. De er helt like å sitte på under vanlig arbeid, men i spilling så vinner min stasjonære, da den har et litt bedre skjermkort (ti4200 vs. firegl9000m i laptoppen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...