Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skattelistene er fortsatt ute

Anbefalte innlegg

For de som ønsker skattelistene også etter at de er tatt vekk fra nette så er det mulig å kjøpe dem og ha dem på sin egen maskin. Jeg snakket med firmaet som selger dem og de selger lista for hele norge for ca. kr. 20.000.-.

Skal man ha en enkel by eller kommune/fylke blir prisen adskillig lavere.

...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er tydeligvis uenig med flertallet her, da jeg mener utlegging av skattelistene har et viktig formål utover det å spionere på naboen. Skattelistene på nett er et viktig verktøy i lønnsforhandlinger, og fungerer som en pekepinn på om folk på arbeidsplassen får lik lønn for likt arbeid.

Nå kan man lett finne ut hvor man ligger i lønn i forhold til kollegaer, og sammenlikne i forhold til innsats, utdanning og kvalifikasjoner. I denne sammenhengen, er de eneste som har noe å frykte de som vet at de er overbetalte.

Hvis man finner ut at man jobber med en som er faglig inkompetent, men som tjener langt bedre enn deg fordi han er utrolig flink til å sleike sjefen oppetter ryggen, har man mulighet til å kreve å få bedre lønn selv, eller evt. begynne å se seg om etter andre arbeidsplasser som vet å lønne etter innsats.

Samtidig er det sånn at de som har høy lønn, får et større press på seg til å yte bedre innsats ettersom alle vet hva de tjener. Høy lønn blir i større grad noe man må gjøre seg fortjent til.

Lenke til kommentar
Skattelistene på nett er et viktig verktøy i lønnsforhandlinger, og fungerer som en pekepinn på om folk på arbeidsplassen får lik lønn for likt arbeid.

Dette blir jo helt feil. Skattelistene viser netto lønn etter fradrag for renteutgifter, reise til og fra arbeid, fagforeningskontingen, utgifter til barnepass, pensjonsforsikring osv.

Mye gjeld = høye renteutgifter = lavere skattbar inntekt.

Lenke til kommentar
Skattelistene på nett er et viktig verktøy i lønnsforhandlinger, og fungerer som en pekepinn på om folk på arbeidsplassen får lik lønn for likt arbeid.

Dette blir jo helt feil. Skattelistene viser netto lønn etter fradrag for renteutgifter, reise til og fra arbeid, fagforeningskontingen, utgifter til barnepass, pensjonsforsikring osv.

Helt feil blir det ikke. Man får en relaitivt god pekepinn. Og hvis man feks. står oppført med formue, så sier det seg selv at det er ikke snakk om store gjeldsfradag på skatten.

Lenke til kommentar

Trur nok heller eg vil stole på dei statistikkane som SSB, fagforeingar og bransjeorganisasjonar utarbeider. Og du kan godt ha store renteutgifter sjølv om du har netto formue.

Eller om ein kollega hadde tent 40000 på aksjar i fjor, og eg stormar inn til sjefen og krever svar på kvifor han dusten der tente 40k meir enn meg?

Skattetala bør vere offentleg tilgjengeleg om du går og spør på ligningskontoret, men ikkje ligge søkbart på nettet. Det blir berre misunning og latterleggjering ut av det.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig hensikten med at dette skal være offentlig?

Eva Jolie uttalte at offentliggjøring av skattelister var det beste verktøyet mot hvitvasking og juks med penger (selv om "verstingene" selvsagt er nullskatteytere, da de har funnet andre mer effektive måter å ta ut "lønn" på).

Alle burde kunne stå for hva de tjener.

Personlig synes jeg det som er finest med skattelistene er å finne ut hvor gamle folk er. Inntil i år har hele fødselsdatoen stått også, ikke bare fødselsår.

Det er selvsagt at det er partiet Høyre som er forkjemperen for at skattelistene ikke skal offentliggjøres.

Lenke til kommentar

Jeg vil si det sånn at de som ikke vil ha disse opplysningene offentlig, har noe å skjule. Da sier all fornuft at det fortsatt bør være offentlig tilgjengelig.

Før øvrig er det interessant å se at det er pengepartiene (Høyre of Frp) som vil skjule disse opplysningene.

Lenke til kommentar

På noen av skattelistene på nett, bl.a denne på SOL, er det mulig å beregne reell inntekt dersom man vet skatteklassen (91% av befolkningen er i skatteklasse I).

Her får man et estimat på personinntekten (pensjonsgivende inntekt, som er grunnlaget for beregning av trygdeavgiften og eventuell toppskatt) til ordinære lønnsmottakere.

Lenke til kommentar

Jeg må bare si meg enig i det enkelte andre her har uttrykt: Få skattelistene bort fra nettet permanent! Dessuten mener jeg at hele svineriet ikke burde være lagt ut i det hele tatt. Det får faenmeg (unnskyld uttrykket moderator) være grenser for norsk kikkermentalitet. Jeg blir egentlig rett og slett forbannet av hele tankegangen. Holder det ikke med se og hør for kikkerne blandt oss?

edit: trykkleif

Lenke til kommentar
Ser at det fortsatt er noen som bryter loven om

maks 3 uker.

Er ingen lover som forbyr dette. Tar en god stund før lover trer i kraft.

Uansett. Ordningen med kun 3 uker er like tullete som at det ikke er lov å selge øl etter klokka 18 på lørdager. Tydeligvis noen som har for mye makt og liker å bestemme over folk.

Hvordan ville det ha gått med utelivsbransjen viss butikkene skulle ha solgt tingene til halve prisen til samme tidspunkt. Synes ikke det er noe dumt jeg

Lenke til kommentar
Uansett. Ordningen med kun 3 uker er like tullete som at det ikke er lov å selge øl etter klokka 18 på lørdager. Tydeligvis noen som har for mye makt og liker å bestemme over folk.

Hvordan ville det ha gått med utelivsbransjen viss butikkene skulle ha solgt tingene til halve prisen til samme tidspunkt. Synes ikke det er noe dumt jeg

:wow:

Hva med resten av kloden? Har ikke de utelivsbransje? Til tross for mindre begrensinger i alkoholtilgangen. Har hørt mange artige argumenter i alkoholdebatten , men dette må være noe av det morsomste jeg har hørt :lol:

Lenke til kommentar
Loven om 3 uker gjelder i år.

Jeg gjentar, siden du ikke skjønte det av første innlegg: Du finner ikke denne såkalte "loven" på Lovdata.

Loven ble fjernet fra lovdata etter 3 uker :)

Om man kaller det en lov, forskrift el.l. er ikke det viktigste. Poenget er at det fra i år er endringer på dette, og at det bare skal være offentlig innsyn i tre uker.

Ikke minst her på forumet rettes det kraftig skyts mot alt offentlig (til og med nødvendig) hemmelighold, mens privat kan man få lov til å drive med hva man vil...

Jeg legger større vekt på åpenhet og korrupsjonsbekjempelse, og mener at man ikke burde ha noe å skjule i forhold til skattelistene. Jeg står for den inntekten jeg har! ;)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er meget bra at skattelistene er offentlige og tilgjengelig på internett.

Grunnen til at der er slik er for at en skal kunne sjekke om skattesystemet fungerer, og som de andre sier med lønn osv.

Jeg er enig i at fødselsdato/år og bosted ikke er nødvendig å offentliggjøre.

Det kan sikkert være et problem med missbruk av krimminelle (og evt. mobbere "far min tjener mer enn far din").

Og da kunne det kanskje vert aktuelt med en form for adgangskontroll, søke om tilgang el? (18 års grense?)

svas: Noen som selger hele listen for 20.000?

Dette vil jeg mer en gjerne vite hvem er, send meg en PM.

Du får jo hele listen gratis av skatteetaten, dersom du har behov for den og oppfyller sikkerhetskravene og meldeplikten.

Lenke til kommentar

Skattelistene bør ikke ligge på nettet, tenk på hva idretttslag som finansirte driften med salg av skattelister i bokform taper, fordelen med skattelistene er jo at nå kan vi være litt snille å legge matpakker på trappa til folk med 0 i inntekt og formue, anonymt selvsagt. *grin*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...