ChiaroScuro Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Den katolske kirken har vært gjennom en vanskelig tid. - Pedofile "prester" - Hemmelighold av pedofile overgrep utført av pedofile prester. Jeg har nå sett Hellige-penger "Holy money", og jeg er stum. Mulig at dette er kjent stoff for alle, men det er nytt for meg. Derfor spør jeg:"Er det faktiske feil i dokumentaren?" Hvis ikke - Kan en katolsk kirke tillates i Norge? Er det forskjell på den katolske og den protestantiske kirke? 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 (endret) Er det forskjell på den katolske og den protestantiske kirke? Tja, den norske kirke finansieres idag ved pengeutpressing, av troende og ikke-troende, som utføres av Staten på kirkens vegne, den katolske derimot finansieres hovedsaklig av frivillige bidrag fra de troende. Endret 20. januar 2015 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 Er det forskjell på den katolske og den protestantiske kirke? Den katolske kirke har tradisjonelt vært opptatt av åpenlys prakt og storhet. Noen troende blir frastøtt av dette, mens andre sier det er noe de har savnet i den protestantiske kirke. Tror bl.a. Pater Pollestad har uttalt at han følte seg mer hjemme i Vatikanet, med dens prakt. Iallfall var det en katolsk kirke i utlandet som han besøkte. Man har også personer som Frans av Assisi, som gjorde opprør mot pengevesenet og foretrakk å eie så lite som mulig. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 Om man kler aldri så mye gull på en lort, så blir den ikke annet enn en lort Og det finnes nok folk med godhetens utstråling, men den trenger så klart ingen kunstige forsterkninger Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Rikdommen og overdådigheten i den katolske kirke er bare nok en stor selvmotsigelse og undergraver jo deres egen tro. Spesielt når man kombinerer det med utallige overgrep og alle løgnene, selv om det dessverre gjelder religion i sin helhet og ikke er forebehold den katolske kirke. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Jeg gidder ikke å diskutere kirkens økonomi her, men vil bare gratulere kirkens kritikere med en overlegen logikk: Det er nemlig et uttrykk for uovertruffen finhet i logikken når man konstaterer at kirken har blitt forrådt av noen prester og biskoper, og så synes at da bør kirken holdes ansvarlig for forrædernes handlinger. Så gratulerer med en overlegen sans for både logikk og rettferdighet - jeg bøyer meg i støvet. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 (endret) Tja, den norske kirke finansieres idag ved pengeutpressing, av troende og ikke-troende, som utføres av Staten på kirkens vegne, den katolske derimot finansieres hovedsaklig av frivillige bidrag fra de troende. Den katolske kirken i Norge får i utgangspunktet like mye støtte per medlem som Den norske kirke. (Og har derfor god motivasjon til å registrere flest mulig medlemmer: http://www.dagbladet.no/2014/11/03/nyheter/innenriks/politikk/samfunn/den_katolske_kirke/36056485/ ) Endret 9. februar 2015 av Ståle Nordlie 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå