Gå til innhold

Colorspace i lagarith (med tanke på senere h.264)

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et kjapt spørsmål anngående colorspace for lagarith of h.264. Det er en stund siden jeg hold på med dette, så jeg er litt usikker...

Jeg har en bunch med gamle opptak som eg vil arkivere, og disse ble i sine dager tatt opp uncompressed/RGB, så det virker naturlig å arkivere med lagarith inntil jeg gjør noe videre med dem så de ikke tar opp hundrevis av GB pr. fil

Spørsmålet er : Hva er optimal colorspace innstilling for lagarith med hennsyn til at filene før eller siden skal bli til h.264 komprimerte filer som sin endelige form? Jeg vil kaste så mye colorspace info som h.264 uansett ikke kan bruke, men ikke mer... Jeg TROR h.264 bruker YV12? I så fall har lagarith et valg for dette - så det ville vært ideelt (og potensiellt ikke påkrevd noen ekstra colorspace convertering ved senere encoding). Er dette korrekt?

På forhånd takk :)

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde lett kjørt YV12 om jeg var i beit for arkivplass for ferdigredigerte opptak. Du kan jo kjøre en god encode til h.264 fra original og YV12 og se kvalitetsforskjellen selv. Har du tenkt å tukle mye med rådataene dine senere hadde jeg heller beholdt originalfilene og lagret det på en arkivdisk og nettbackup.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...