Gå til innhold

Win/XP

jirre

Anbefalte innlegg

Jeg har drevet med innstallasjon av ny driver for mitt skjermkort (opptil flere ganger) og synest at det fungerte fint. Men til å begynne med når jeg gikk inn i kontrollpanel/skjerm/MSI Clock, fikk jeg feilmeldingen invalid pNvuClockInit.

Nå derimot får jeg feilmeldingen Load nvgpio.dll fail i en boks som heter "test". Denne meldingen kommer også hver gang jeg "booter" maskinen. Jeg har to maskiner og denne filen eksisterer ikke på noen av dem. Er det noen andre som kanskje har denne filen?

Jeg blir gærn! Nå går jeg rett og slett en lang søndagstur og så får de av dere som har noe å bidra med forsøke å få opp humøret mitt igjen, når jeg kommer tilbake. Dette var trasige greier. :grumpy:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm, avinstallerte du den gamle driveren før du installerte den nye?

Jeg må nok svare med både ja og nei. I utgangspunktet sendte jeg inn et skjermkort pga feil, og så fikk jeg et nytt i retur (Asus inn og MSI i retur). Jeg fikk derfor ikke avinstallert drivere før jeg satt inn nytt kort. Så installerte jeg driverne til det nye kortet (oppdateringer også). Alt så ut til å være i skjønneste orden inntil jeg oppdaget den første feilmeldingen.

Deretter ble jeg anbefalt å avinstallerere driverne og installere på nytt. Avinstalleringen så ut til å fungere greit. Maskinen kom opp og hadde funnet ny maskinvare og spurte om drivere. Forsøkte også å benytte Nasty Fil Remover men fikk ikke det programmet til å starte. La så inn driveren nvidia.winxp_2k_52.16. Forsøkte flere ganger og nå hadde jeg fått den andre feilmeldingen.

Siste gang jeg avinstallerte og bootet opp hadde den fordømte maskinen, som seg hør og bør, oppdaget ny maskinvare. Deretter gikk den noen sekunder i tenkeboksen før den kom opp og fortalt at ny maskinvare var klar til bruk. Altså hadde den på egen hånd funnet driver selv om jeg hadde avinstallert driverne. Er det rart jeg blir gærn! :(

Nå er jeg tom for ideer og har mest lyst til å kaste hele dritten. :shrug:

Det skal da vel ikke være slik, det må da være noe jeg kan gjøre. Denne dagen er ødelagt allerede, bare med tanken på den der feilmeldingen. :grumpy:

Hva gjør jeg nå? :woot:

Lenke til kommentar

Takk sofTest, jeg skal prøve på nytt i ettermiddag.

Det ligger noe MSI greier inne på Add/Remove som jeg ikke får avinstallert. Filen er på ca 45MB og dukker opp selv om jeg avinstallerer den. Jeg får ingen feilmeldinger under avinstalleringen men like fordømt dukker den opp igjen. Ligger det noe her?

Lenke til kommentar

Det fungerer fortsatt ikke, feilmeldingen Load nvgpio.dll fail kommer fortsatt. :shrug:

Måtte inn i sikkerhetsmodus for å få avinstallert alt i Add/Remove programmer. Den filen på ca 47MB måtte da gi tapt.

Fant ut at jeg manglet NET Framework slik at Nasty Fil Remover og Detonator RIP fungerte ikke til å begynne med. Gjett om disse ble kjørt når jeg først fikk dem til å fungerere. Garanterer at det ikke var en eneste nVidia fil igjen på maskinen.

Tja, hva gjør man så? Det ville være for lettvindt å bare gå å henge seg, ikke sant? :grumpy:

Lenke til kommentar

Jeg takker for tipsene, men jeg får nok ikke forsøkt noe før tidligst i morgen kveld.

Det tar ikke mange minuttene nå å fjerne nVidia filer. Ja, jeg har blitt rene resern på nVidia filer. Så lenge det fortsatt finnes tips å få, skal ingen ting være uprøvd. ;)

Det som bekymrer meg er at jeg forsøkte med original drivern som fulgte med skjermkortet (den som ligger på CDen) og nå får jeg også samme feil melding med denne driveren. Det gjorde jeg ikke til å begynne med og da begynner jeg å bli bekymret for at jeg på en eller annen måte har ødelagt noe i windows. :)

Vi får se, dere har i hvert fall holdt meg i livet et par dager til, så takk for tips. Har dere flere så bare post dem, jeg er tilbake i morgen kveld (forhåpentligvis).

Lenke til kommentar

Nye forsøk, men uten at problemet er løst.

Når jeg kjørte "regsvr32.exe /u nvgpio.dll" skjedde det ikke noe. Programmet fant ikke filen.

Derimot så fant "regedit" filen og da fjernet jeg den like godt.

Men jeg får feilmeldingen akkurat som før. :gretten:

Plutselig gjorde jeg en ny oppdagelse, og det var at hvis jeg logget meg inn som en av de andre brukerne, (har opprettet 3 brukere + en gjest), så var det ingen av de andre brukerne som fikk denne feilmeldingen. Jeg fikk ikke tid til å forske noe særlig rundt dette (pga Arsenal-Kiev kampen) men jeg så en forskjell på menyen under "Skjerm" i "Kontrollpanelet". På min bruker var det to MSI arkfaner som ingen av de andre brukerne hadde (blant annet denne "MSI Clock" arkfanen som forårsaker feilmeldingen hver gang den åpnes). Ingen av de andre brukerne hadde foresten antydninger til MSI arkfaner under "Skjerm" menyen. Jeg har vel fått dem pga at det var jeg som installerte driveren til skjermkortet.

Jeg vet ikke om dette sier dere noe særlig mer, men bare post hvis dere tror dere har noen råd å komme med :ide:

Lenke til kommentar

Fordi om du søker etter nvgpio.dll i regedit, så er det ikke sikkert du finner det som laster denne filen. Dette fordi den kan bli lastet av en annen fil. Tror det er på tide med en registervask. Først start i sikkerhetsmodus og avinstaller eventuelle drivere til skjermkortet du nå har inne. Restart i sikkerhetsmodus, og kjør EasyCleaner. Merk at det er ikke uten risiko å kjøre denne typen programmer, og les nedenforstående note om forhåndsregel i XP.

Q1. Is EasyCleaner compatible with Windows versions....?

A1. EasyCleaner does NOT cause any problems on following operating systems: Windows 95/98/2000/NT 4 (or newer). There is a known problem in Windows ME & XP, that is when the registry scan is ran and all the items are deleted, Windows help system doesn't work anymore. The workaround to this problem is just to ADD the word help to the skip-list. Even if you DO delete some important info, there is certainly NO NEED TO RE-install Windows. BECAUSE EasyCleaner always creates backups (with default options) which can be restored easily. I also offer a fix file with these 4 entries listed ready to be imported back to the registry, see the download center. See help for more information!

Lenke til kommentar

Risiko og risiko? :lol:

Nå begynner jeg å bli tøffere. :) Skal jeg tørre å kjøre registervask, ja det tør jeg. Starter i kveld så hvis dere ikke hører fra meg på en stund så er det nok registervasken som pågår.

Jeg håper at dette fremkommer klart og tydelig ...ADD the word help to the skip-list... slik at jeg skjønner at det er skip-listen jeg har forran meg og hvor jeg skal skrive help.

Det værste som kan skje er at jeg må laste inn XP på nytt med all den jobben som følger etterpå, ikke sant?

Takker for alle tips :!:

Lenke til kommentar

Jeg håper at dette fremkommer klart og tydelig ...ADD the word help to the skip-list... slik at jeg skjønner at det er  skip-listen jeg har forran meg og hvor jeg skal  skrive help.

Det er riktig. Ser nå også at du kjører norsk XP, så jeg ville nok puttet inn hjelp også, for sikkerhets skyld.

Det værste som kan skje er at jeg må laste inn XP på nytt med all den jobben som følger etterpå, ikke sant?

Det er riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...