Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ingen ledige vindu-seter på bussen

Anbefalte innlegg

Aner ikke hvor det er best å poste dette. Dette er sikkert feil.

Men, om det ikke er noen ledige dobbel-seter, og du må sitte ved siden av noen for sitteplass, spør du da feks "kan jeg sette meg her?", eller bare setter deg?

Jeg har i all tid spurt, mest for å utfordre meg selv til å klare å prate med fremmede. Men jeg ser veldig mange som bare setter seg. Selv har jeg ingen problemer med det om noen setter seg ved siden av meg uten å spørre.

Så, spør du, eller bare setter deg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre personen har betalt for to seter (tviler på at noen gjør det), så ser jeg ingen problemer med å bare sette seg ned uten å spørre. Personen har ikke rett på setet.

Om du vil være høflig, eller gjøre det bare for å opprette en kontakt, så er det heller ikke noe feil med å spørre. Jeg tror mange setter pris på det.

Unntaket er jo også om de har poser/veske på setet. De har da heller ikke noen rett på setet, men man spør fremfor å kommandere med "flytt veska di" :-)

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Det kommer helt an på situasjonen, en turbuss, for eks oslo - hønefoss, da spør du gjerne om det er ledig der. På en bybuss gir jeg faen.

Lenke til kommentar

Jeg spør om personen kan flytte seg slik at jeg kan få hele dobbeltsetet for meg selv.

I det minste har jeg lekt med tanken om å prøve dette. Ellers bare setter jeg meg rett ned uten å vise noen menneskelige trekk.

Hadde jeg sittet på vindusplass og en person hadde bedt meg om å flytte meg, så hadde jeg sett på personen som et rasshøl og sagt noe sånt som "drøm videre", "drit og dra", "det kan du bare drite i", "glem det" e.l. Hadde personen bare satt seg ned uten å si noe ville jeg som regel ikke enset personen noe særlig, så lenge ikke personen hadde vært til bry på noen måte. En sånn oppførsel er direkte frekk.

jeg går alltid bort til den personen som har satt en sekk eller en handlepose i setet ved siden av og ber dem flytte den så jeg kan sitte. Mens de som sitter med ledig sete uten å legge noe i det får sitte i fred.

Hva er poenget? Er det et ledig sete, hvorfor plage andre unødvendig? Ser det er noen idioter som gjør dette, f.eks. på T-banen. Det hender at jeg handler på vei hjem, og da kan det hende jeg har ting med meg. Det skal sies at jeg er godt vant med høytrafikkert kollektivtrafikk, så jeg rydder som regel vekk tingene mine hvis det er mye folk, slik at flest mulig får sitte. Klart, har jeg mye med meg kan det fort bli litt trøblete. Har jeg bare med meg treningssekken har jeg stort sett denne på fanget uansett. Da bruker jeg den som støtte når jeg spiller på mobilen (har lange T-baneturer til/fra jobb) slik at jeg slipper å bøye nakken så mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spør om det er ledig, kan være personen venter på en venn, slektning eller annet. Er så utrolig høflig når noen bare deiser ned rett ved siden av.

Og et lite tips til folk, de eldre er ofte greiest å sitte ilag med, fordi de kan sette igang å prate om gamle dager, krigen og hvordan landsdeler så ut i gamler dager. Dette er sjelden vare så spiss ørene :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

jeg går alltid bort til den personen som har satt en sekk eller en handlepose i setet ved siden av og ber dem flytte den så jeg kan sitte. Mens de som sitter med ledig sete uten å legge noe i det får sitte i fred.

Hva er poenget? Er det et ledig sete, hvorfor plage andre unødvendig? Ser det er noen idioter som gjør dette, f.eks. på T-banen. Det hender at jeg handler på vei hjem, og da kan det hende jeg har ting med meg. Det skal sies at jeg er godt vant med høytrafikkert kollektivtrafikk, så jeg rydder som regel vekk tingene mine hvis det er mye folk, slik at flest mulig får sitte. Klart, har jeg mye med meg kan det fort bli litt trøblete. Har jeg bare med meg treningssekken har jeg stort sett denne på fanget uansett. Da bruker jeg den som støtte når jeg spiller på mobilen (har lange T-baneturer til/fra jobb) slik at jeg slipper å bøye nakken så mye.

Selvfølgelig utøves det et skjønn, har vedkommende mye med seg så er det en ting. Noe annet er folk som setter seg ytterst, eller legger hva enn dem får til, til og med jakken sin bare i setet ved siden av. Jeg gjør det for å motarbeide nordmenns frykt for å sitte ved siden av hverandre :p

• Liker 2
Lenke til kommentar

Selvfølgelig utøves det et skjønn, har vedkommende mye med seg så er det en ting. Noe annet er folk som setter seg ytterst, eller legger hva enn dem får til, til og med jakken sin bare i setet ved siden av. Jeg gjør det for å motarbeide nordmenns frykt for å sitte ved siden av hverandre :p

Å sette seg ytterst på en rad slik at ledige seter er mot vinduet er bare tull, særlig på f.eks. en langdistansebuss, T-bane og tog uten plassreservering. Men likevel, hvis motivasjonen er å motarbeide nordmenns frykt for å sitte ved siden av hverandre blir det mye av det samme som å tro på julenissen. Mest sannsynlig er irritasjon det eneste du oppnår hos den du gjør det på, du blir et hinder i andres liv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Aner ikke hvor det er best å poste dette. Dette er sikkert feil.

Men, om det ikke er noen ledige dobbel-seter, og du må sitte ved siden av noen for sitteplass, spør du da feks "kan jeg sette meg her?", eller bare setter deg?

Jeg har i all tid spurt, mest for å utfordre meg selv til å klare å prate med fremmede. Men jeg ser veldig mange som bare setter seg. Selv har jeg ingen problemer med det om noen setter seg ved siden av meg uten å spørre.

Så, spør du, eller bare setter deg?

Jeg ber folk om og flytte seg frivillig, eller jeg må hjelpe dem vekk, slik at jeg kan sitte.

Lenke til kommentar

Løfte dem vekk.

Det der kan fort sees på som en provokasjon. Mange kan nok bli ganskes sinte hvis man blir forsøk løftet vekk, som du sier. Men hvis det er en ledig plass, hvorfor skal de flytte seg, eller bli løftet bort?

Edit: eller var det der et trollesvar?

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Løfte dem vekk.

Det der kan fort sees på som en provokasjon. Mange kan nok bli ganskes sinte hvis man blir forsøk løftet vekk, som du sier. Men hvis det er en ledig plass, hvorfor skal de flytte seg, eller bli løftet bort?

Edit: eller var det der et trollesvar?

Det gjør da ikke noe om folk blir sinte, da må jeg hjelpe dem ennå mer bare. (du forstår at jeg bare kødder håper jeg) :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...