Gå til innhold

Tips til problemstilling i foto?

Gjest medlem-371526

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-371526

Hei!

Jeg skal til å utføre en praktisk bacheloroppgave i foto og har valgt portrettbilder som tema. Jeg trenger tips til en problemstilling. Jeg tenker i utgangspunktet å ta portrettbilder av mennesker men jeg har ikke komt så langt i planleggingen enda så derfor er ikke dette helt bestemt. Problemstillingen kan handle om alt mulig innen for portrettfoto, trenger inspirasjon og tips! Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For og få proporsjonene riktig burde du bruke en brennvidde på ca. 100mm "fullformat", det igjen betyr ca. 80mm på et cropkamera.

Og les deg opp på tredeling/det gylne snitt og ha mer luft foran ansiktet hvis du skrår ansiktet. litt luft over er heller ikke dumt. tar du bildet litt nedenfor blir motivet mer "mektig/stor" og litt ovenfra "svak/liten".

Eller så se på portrettbilder og les kritikken de har fått, se selv hva du liker eller ikke liker med de bildene.

Et tips er og se på bildene her på bildekritikken og åpne de, les kritikken på disse bildene, du kan også klikke på "gå til forumstråden" da kan du på enkelte fotografer finne demmes hjemmeside og der finne et større utvalg fra spesifiserte fotograf.

Men alt dette burde du nok allerede vite :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Gjest medlem-371526

For og få proporsjonene riktig burde du bruke en brennvidde på ca. 100mm "fullformat", det igjen betyr ca. 80mm på et cropkamera.

Og les deg opp på tredeling/det gylne snitt og ha mer luft foran ansiktet hvis du skrår ansiktet. litt luft over er heller ikke dumt. tar du bildet litt nedenfor blir motivet mer "mektig/stor" og litt ovenfra "svak/liten".

Eller så se på portrettbilder og les kritikken de har fått, se selv hva du liker eller ikke liker med de bildene.

Et tips er og se på bildene her på bildekritikken og åpne de, les kritikken på disse bildene, du kan også klikke på "gå til forumstråden" da kan du på enkelte fotografer finne demmes hjemmeside og der finne et større utvalg fra spesifiserte fotograf.

Men alt dette burde du nok allerede vite :)

Dette vet jeg nok fra før av ja, og dette har også ingenting med spørsmålet mitt å gjøre. :)

Lenke til kommentar

Hvis jeg har skjønt det riktig så vil du ha et tema eller noe i den stilen? Hva med portrett av folk som har skjegg. Du kan jo avtale å møte de flere ganger gjennom oppgaven din å fotografere de for å se hvor mye det har vokst, eller hvis du kan overtale de til å barbere seg så kan du ta før og etter bilder. Kanskje til og med forskjellige stiler undervis i barberingen, for eksempel hel skjegg --> goatee --> helt glatt barbert.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-371526

Hvis jeg har skjønt det riktig så vil du ha et tema eller noe i den stilen? Hva med portrett av folk som har skjegg. Du kan jo avtale å møte de flere ganger gjennom oppgaven din å fotografere de for å se hvor mye det har vokst, eller hvis du kan overtale de til å barbere seg så kan du ta før og etter bilder. Kanskje til og med forskjellige stiler undervis i barberingen, for eksempel hel skjegg --> goatee --> helt glatt barbert.

Ja du har skjønt det! Takk for tipset! Jeg liker ideen din om det å fotografere gjennom tiden, men temaet skjegg er ikke noe for min bacheloroppgave.

Flere tips tas i mot med stor takk!

Lenke til kommentar

Jeg tror noe av oppgaven med oppgaven din er å finne din egen oppgave. Hvis du setter deg ned og er kreativ og konsentrert, så finner du sikkert frem til en oppgave som er helt din egen og ikke en annens. Kanskje det tar noen timer å finne den oppgaven, men når du har funnet den, så er du ganske sikkert mer fornøyd enn om noen annen finner den...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette vet jeg nok fra før av ja, og dette har også ingenting med spørsmålet mitt å gjøre. :)

Beklager at jeg ikke skjønte dette, det var linjen "Problemstillingen kan handle om alt mulig innen for portrettfoto" jeg tolket litt bokstavelig, men sånn som jeg forstår det nå så er det ikke fremstillingen av et portrett du vil ha hjelp til men heller inspirasjon til å finne et emne/tema og fotografere til din bacheloroppgave.
Lenke til kommentar

Syns portretter blir mest spennende med mennesker som har litt ballast, som har vært gjennom litt i livet, og hvor dette er blitt fanget og oppleves gjennom bildeformatet. Eller hva med å bare gjøre det enkelt og ta selvportretter "gjennom gode og dårlige dager"?

Lenke til kommentar

Jeg tror noe av oppgaven med oppgaven din er å finne din egen oppgave.

Det er jeg helt enig i, men ser ikke noe galt i å samle ideer ved å spørre på forumet. De fleste "egne" ideer trigges jo av noe man ser eller hører noe og så lager sin egen vri på det.

Andre kilder til inspirasjon kan være å søke etter portretter og relaterte temaer på sider som 1x, 500px, flicr osv.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig med rogkas. Om det skal være noe poeng med en slik oppgave, må man ha noe å si, noe man bryr seg om, eller noe man vil sette fokus på. Om man bygger en oppgave rundt villkårlige idéer fra et forum istedenfor noe som kommer fra en selv, så mister det verdien helt. Dette blir som om en forfatter finner ut at han skal skrive en roman, men lurer på hva den skal handle om.

Så spørsmålet går egentlig tilbake til ####. Hva bryr du deg om? Hvilke verdier og holdninger har du? Har du saker du brenner for? Irriterer deg over? Feminisme, mangelfull bemanning i eldrehjem, glansbilde-ungdommen som strever med prestasjonspress, at ribbe koster 19kr kiloen, behandlingen av rusmisbrukere, forguding av kjendiser? Er det viktigere å ha iPhone 6 og 2xu-tights enn å være et godt menneske?

Endret av Dysfunctional
Anonymisert innlegg
Lenke til kommentar

Tilbake i videregående så laga jeg denne for en oppgave:

184970_10150152311626654_976101_n.jpg?oh

Og dette er egentlig noe jeg har hatt lyst til å gjennomføre på nytt, nå når jeg kan litt mer om foto.

Jeg syns denne problemstillingen setter publikums tanker til å fly. En mann skal miste sitt liv - trist det. Men hva med han som skal ta et liv? Hvis du bevist viser øynene hans, så kan du skape enda flere tanker. For hvem har det egentlig værst? Kan tolkes på fantastisk mange måter. Håper dette er litt inspirasjon iallefall? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...