AnonymDiskusjon Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Hei, Jeg er student på en høyskole hvor jeg tar en Bachelor grad innenfor IT, der jeg går første året. Dette studiet var ikke noe for meg likevel, på den måten så gikk ikke jeg opp til alle eksamenene slik som utdanningsplanen sier. Derfor har jeg nå fått over 60 studiepoeng i forsinkelse. Jeg fikk 30 studiepoeng i forsinkelse i høst semesteret 2014, og jeg kommer til å få 30 nye studiepoeng i forsinkelse nå etter vårsemesteret 2015. Problemet er at jeg sendte en epost til Lånekassen for en stund siden, der jeg spurte om hvor mye forsinkelse jeg hadde i oktober 2014, men nå har jeg fått svar etter 3 måneder (januar 2015), og da viste det seg at jeg hadde noe forsinkelse fra før av, fordi jeg tok noen fag som privatist, men jeg tok ikke eksamen i alle fagene osv. Nå mister jeg retten til utdanningstøtte fra og med høsten 2015. Jeg vil automatisk bli tvunget til å avbryte nåværende studie etter sommeren, samt at jeg mister muligheten til å ta det studiet som jeg har lyst til å ta (Nautikk) til høsten 2015. Jeg har forsøkt å søke jobb i over 40 butikker, men det er håpløst å få noe som helst. Dessuten så går det ikke an å finansiere studiet 100% med bare jobbing uten at det går ut over studiet. Eller spesielt for for de som er litt skolesvak slik som meg. Hvilke muligheter finnes det for meg? Kan jeg søke om trygd fra NAV? Med vennlig hilsen, Anonymdiskusjon Anonymous poster hash: 77bd9...f1a Anonymous poster hash: 77bd9...f1a Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Du har i utgangspunktet ikke rett på støtte fra NAV så lenge du er under utdannelse. I praksis betyr det at om du betaler semesteravgift, mister du retten til hjelp fra NAV til og med dato for siste eksamen i semesteret (eventuelt utsatt eksamen). Hvilke muligheter du har? Du kan ta noen studiepoeng! Meld deg opp i noe du synes er interessant der du studerer nå, eller finn noe på nett. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2015 Problemet er når sommeren kommer, så stopper utbetalingene fra lånekassen og jeg får dermed ikke råd til å betale for husleien og har heller ikke råd til å studere videre. De mulighetene som jeg ser er enten at jeg går på trygd fra NAV etter at vårsemesteret er over. Eller at jeg kan se om jeg kan få læreplass innen byggebransjen igjen. Jeg gikk i lære over et år, men så sluttet jeg fordi jeg gikk lei og meistrivdes før jeg flyttet. Men problemet er at det er vanskelig å få læreplass i denne byen, fordi det har jeg fått oppgitt av opplæringskontoret, siden det ikke er noe særlig behov for lærlinger i det yrket som jeg kan begynne i lære i (rørleggerfaget). Det er heller ikke mulig å få jobb i dagligvare fordi det har jeg allerede forsøkt, og jeg kan ikke trylle frem jobb. Jeg er avhengig av at arbeidsgivere vil ansette meg. Dermed gjenstår NAV. Så jeg må vite om jeg har rett på trygd etter end vårsemester, og eventuelt hvor lang saksbehandlingstid det er å forvente. Det er ikke mulig å ta noen emner her på denne høyskolen, det er drepende kjedelig. Og jeg er nok ikke strukturert for å ta noe på Internett. Anonymous poster hash: 77bd9...f1a Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Den definitivt enklaste løysninga er å ta nokre studiepoeng, du har uansett ikkje jobb så dette er det enklaste. Dessutan, dersom du no gir opp å studere og heller vil finne deg ein jobb så blir det veldig hardt å komme seg inn på studier igjen seinare då du blir nødt til å spare opp nok penger til å komme deg gjennom det fyrste semesteret utan studielån. Alt du trenger er å bestå nok fag til å få eit etterslep som er under 60 studiepoeng. Litt avhengig av kor stort etterslepet frå før du starta på bachelorgraden er så er dette snakk om berre 1 eller 2 små fag. Alternativt så må du skaffe deg ein jobb, om nødvendig så må du være forberedt på å flytte ein plass der du får deg jobb. 2 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Jeg kjenner ikke alle detaljene om ditt liv. Men slik jeg forstår situasjonen anbefaler jeg følgende: 1. Trekk deg fra alle eksamener du er meldt opp til våren 2015. Meld fra til høyskolen om at du ikke lenger skal studere. Det er en sjanse for at du også kan få tilbake semesteravgiften for våren 2015. 2. Meld fra til Lånekassen om at du har avbrutt studiene. (Dette har du forøvrig plikt til uansett.) Du vil da ikke lenger ha rett til støtte. Pass på å få en bekreftelse fra Lånekassen snarest om at du ikke har rett til støtte. 3. (Usikker) Jeg kan ikke finne regelen på Lånekassens sider, men jeg mener å huske at det er mulig å "angre" på å ha søkt og mottatt støtte for et semester hvis du tilbakebetaler hele lånet du har fått det semesteret før semesteret er ferdig. Spør Lånekassen om dette. Hvis du alt har brukt opp alt eller deler av utbetalingen for januar kan det bli hardt å betale tilbake. Men husk at du uansett ikke kan ha formue for punkt 5, så det er ingen grunn til å ikke betale tilbake så mye du kan. 4. Meld deg arbeidsledig. (Og fortsett å søke jobber.) 5. Søk om sosialhjelp hos NAV. Sosialhjelp forutsetter, kort sagt, at du ikke har eller kan skaffe inntekt, og ikke har formue. Pass på å gjøre det klart at du trenger penger fort, slik at du ikke blir sittende uten penger til mat i en måned. NAV vil antakelig blant annet forlange dokumentasjon på at du ikke kan/vil få penger fra Lånekassen. (Men du trenger ikke nødvendigvis vente med å søke til du har dokumentasjonen klar.) Hvis alt går etter planen får du da penger fra NAV til strøm, husleie og livsopphold. Dette vil sannsynligvis være mer enn du ville fått fra Lånekassen, og de må ikke betales tilbake. Som "bruker" i NAV-systemet vil du også kunne benytte deg av - og av og til være nødt til å benytte deg av - ulike tilbud for arbeidsledige. Enkelte kurs/tiltak kan kanskje være nyttige. Det er også en hypotetisk mulighet for at NAV hjelper deg med å finne en jobb. Og hvis jeg husker rett om Lånekassens regler, og du klarer å betale tilbake lånet du har fått for våren 2015, så vil du ikke være 30 studiepoeng ekstra i minus og kan om ønskelig begynne å studere til høsten. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Hvis du ikke ønsker å avbryte studiene så kan du melde deg opp til andre fag (enkelt emner) slik at du totalt sett har 60 poeng eller mindre i forsinkelse. Google plankefag eller tilsvarende for alternativer. Eventuelt avbryter du studiene og skaffer deg jobb. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2015 Den definitivt enklaste løysninga er å ta nokre studiepoeng, du har uansett ikkje jobb så dette er det enklaste. Dessutan, dersom du no gir opp å studere og heller vil finne deg ein jobb så blir det veldig hardt å komme seg inn på studier igjen seinare då du blir nødt til å spare opp nok penger til å komme deg gjennom det fyrste semesteret utan studielån. Alt du trenger er å bestå nok fag til å få eit etterslep som er under 60 studiepoeng. Litt avhengig av kor stort etterslepet frå før du starta på bachelorgraden er så er dette snakk om berre 1 eller 2 små fag. Alternativt så må du skaffe deg ein jobb, om nødvendig så må du være forberedt på å flytte ein plass der du får deg jobb. Det er ikke så lett å ta studiepoeng på denne høyskolen, fordi det er drepende kjedelig. Enten så forutsetter emnet at et annet emne er bestått, eller så bygger emnet på et annet emne, eller så er ikke emnet tilgjengelig for mitt utdanningsprogram (pga delvis overlapping), eller så krever emnet et annet opptaks krav som jeg ikke tilfredsstiller (emner for ingeniør (krav om R2, Fysikk 1 osv)). Resten er uinteressant. Jeg har en forsinkelse på over 60 studiepoeng nå og vil få en forsinkelse på over 90 studiepoeng nå til sommeren. (60 studiepoeng forsinkelse for dette skoleåret, samt jeg hadde tydeligvis 30 eller mer i forsinkelse fra før av pga et forkurs der jeg ikke gikk opp til eksamen i alle fag, og heller tok privatist eksamen i enkelte fag istedet). Jeg kan fortsette å studere senere dersom jeg finner læreplass, for da kan jeg bare fullføre læretiden, og på slutten ta opp et forbrukslån på 100.000kr noe som kan finansiere hele mitt første år på Nautikk senere. Da kan jeg består 60 studiepoeng, og bare har rundt 30 studiepoeng i forsinkelse igjen, og da kan jeg be om utdanningsstøtte fra Lånekassen fra og med andre skoleår. Det beste er å finne seg en jobb dersom mulig, eller gå til NAV. Anonymous poster hash: 77bd9...f1a Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2015 Jeg kjenner ikke alle detaljene om ditt liv. Men slik jeg forstår situasjonen anbefaler jeg følgende: 1. Trekk deg fra alle eksamener du er meldt opp til våren 2015. Meld fra til høyskolen om at du ikke lenger skal studere. Det er en sjanse for at du også kan få tilbake semesteravgiften for våren 2015. 2. Meld fra til Lånekassen om at du har avbrutt studiene. (Dette har du forøvrig plikt til uansett.) Du vil da ikke lenger ha rett til støtte. Pass på å få en bekreftelse fra Lånekassen snarest om at du ikke har rett til støtte. 3. (Usikker) Jeg kan ikke finne regelen på Lånekassens sider, men jeg mener å huske at det er mulig å "angre" på å ha søkt og mottatt støtte for et semester hvis du tilbakebetaler hele lånet du har fått det semesteret før semesteret er ferdig. Spør Lånekassen om dette. Hvis du alt har brukt opp alt eller deler av utbetalingen for januar kan det bli hardt å betale tilbake. Men husk at du uansett ikke kan ha formue for punkt 5, så det er ingen grunn til å ikke betale tilbake så mye du kan. Jeg vet ikke om det er mulig å unngå 30 studiepoeng i forsinkelse ved å gjøre slik som du sier i punkt 1-3, ved å slutte på skolen og si ifra til Lånekassen, og betale tilbake utdanningsstøtte for dette semesteret osv. Jeg har brukt opp pengene allerede. Hvis jeg melder fra til skolen og Lånekassen om at jeg har sluttet, så finner Studentsamskipnaden ut at jeg ikke er student lengre og da kaster de meg ut av denne hybelen også. 4. Meld deg arbeidsledig. (Og fortsett å søke jobber.) 5. Søk om sosialhjelp hos NAV. Sosialhjelp forutsetter, kort sagt, at du ikke har eller kan skaffe inntekt, og ikke har formue. Pass på å gjøre det klart at du trenger penger fort, slik at du ikke blir sittende uten penger til mat i en måned. NAV vil antakelig blant annet forlange dokumentasjon på at du ikke kan/vil få penger fra Lånekassen. (Men du trenger ikke nødvendigvis vente med å søke til du har dokumentasjonen klar.) Hvis alt går etter planen får du da penger fra NAV til strøm, husleie og livsopphold. Dette vil sannsynligvis være mer enn du ville fått fra Lånekassen, og de må ikke betales tilbake. Som "bruker" i NAV-systemet vil du også kunne benytte deg av - og av og til være nødt til å benytte deg av - ulike tilbud for arbeidsledige. Enkelte kurs/tiltak kan kanskje være nyttige. Det er også en hypotetisk mulighet for at NAV hjelper deg med å finne en jobb. Og hvis jeg husker rett om Lånekassens regler, og du klarer å betale tilbake lånet du har fått for våren 2015, så vil du ikke være 30 studiepoeng ekstra i minus og kan om ønskelig begynne å studere til høsten. Dette du sier høres bra ut, men da er jeg veldig avhengig av ekstremt kort saksbehandlingstid fra NAV. Jeg kan betale tilbake de pengene som jeg har fått fra Lånekassen dette semester med kredittkort. Men jeg vil uansett fortsatt være over 60 studiepoeng forsinket. Fordelen er at jeg ikke trenger å ta opp et så stort forbrukslån for å dekke et helt skoleår med studier. Nå trenger jeg bare å finansiere et semester istedet. Jeg må ringe NAV og få innsikt i hvor mye jeg kan regne med å få samt saksbehandlingstid. Anonymous poster hash: 77bd9...f1a Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2015 Hvis du ikke ønsker å avbryte studiene så kan du melde deg opp til andre fag (enkelt emner) slik at du totalt sett har 60 poeng eller mindre i forsinkelse. Google plankefag eller tilsvarende for alternativer. Eventuelt avbryter du studiene og skaffer deg jobb. Jeg skrev litt om dette med andre fag nettopp. Det er ikke så lett å ta andre fag. Jobb eller NAV er den beste løsningen. Men den aller beste løsningen er å få tak i en læreplass, men slik som noen andre nevnte i denne tråden så må jeg sikkert regne med å flytte da. Anonymous poster hash: 77bd9...f1a Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 (endret) Jeg må ringe NAV og få innsikt i hvor mye jeg kan regne med å få samt saksbehandlingstid. (Ikke stol for mye på hva NAV forteller deg. De vil helst betale ut minst mulig penger.) De statlige "veiledende retningslinjene" for sosialhjelp gir en sats på 5700 per måned for enslige. I tillegg får du (vanligvis) dekket husleie og strøm. https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/rundskriv-a-12014---statlige-veiledende-retningslinjer-for-okonomisk-stonad-2015/id2356559/?regj_oss=10 Det er kommunene, ikke staten, som betaler ut sosialhjelp, og de faktiske satsene varierer fra kommune til kommune. Hver søker skal vurderes individuelt, så det er ikke sikkert NAV vil gi deg noe eksakt tall før du faktisk har søkt og levert dokumentasjon. Hvis du gjør det klart at du overhodet ikke har penger til for eksempel mat skal saksbehandlingstiden være svært kort. For Oslo fant jeg følgende: "Vanlig saksbehandlingstid er fjorten dager. Hvis du søker om nødhjelp, har du rett på skriftlig vedtak samme dag, senest dagen etter." http://www.ombudet.oslo.kommune.no/sosialkontoret_okonomisk_sosialhjelp/ Endret 21. januar 2015 av Ståle Nordlie Lenke til kommentar
Jedi Jordal Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Den definitivt enklaste løysninga er å ta nokre studiepoeng, du har uansett ikkje jobb så dette er det enklaste. Dessutan, dersom du no gir opp å studere og heller vil finne deg ein jobb så blir det veldig hardt å komme seg inn på studier igjen seinare då du blir nødt til å spare opp nok penger til å komme deg gjennom det fyrste semesteret utan studielån. Alt du trenger er å bestå nok fag til å få eit etterslep som er under 60 studiepoeng. Litt avhengig av kor stort etterslepet frå før du starta på bachelorgraden er så er dette snakk om berre 1 eller 2 små fag. Alternativt så må du skaffe deg ein jobb, om nødvendig så må du være forberedt på å flytte ein plass der du får deg jobb. Det er ikke så lett å ta studiepoeng på denne høyskolen, fordi det er drepende kjedelig. Enten så forutsetter emnet at et annet emne er bestått, eller så bygger emnet på et annet emne, eller så er ikke emnet tilgjengelig for mitt utdanningsprogram (pga delvis overlapping), eller så krever emnet et annet opptaks krav som jeg ikke tilfredsstiller (emner for ingeniør (krav om R2, Fysikk 1 osv)). Resten er uinteressant. Jeg har en forsinkelse på over 60 studiepoeng nå og vil få en forsinkelse på over 90 studiepoeng nå til sommeren. (60 studiepoeng forsinkelse for dette skoleåret, samt jeg hadde tydeligvis 30 eller mer i forsinkelse fra før av pga et forkurs der jeg ikke gikk opp til eksamen i alle fag, og heller tok privatist eksamen i enkelte fag istedet). Jeg kan fortsette å studere senere dersom jeg finner læreplass, for da kan jeg bare fullføre læretiden, og på slutten ta opp et forbrukslån på 100.000kr noe som kan finansiere hele mitt første år på Nautikk senere. Da kan jeg består 60 studiepoeng, og bare har rundt 30 studiepoeng i forsinkelse igjen, og da kan jeg be om utdanningsstøtte fra Lånekassen fra og med andre skoleår. Det beste er å finne seg en jobb dersom mulig, eller gå til NAV. Anonymous poster hash: 77bd9...f1a Hva du enn ender opp med å gjøre så IKKE ta opp forbrukslån! Det er SKYHØYE renter på slike lån og uten jobb vil det være svært vanskelig å betale tilbake lånet. Om du kan få lærlingplass igjen eller klarer å finne en jobb så er jo det det beste. Hvis ikke så gå til NAV for hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå