Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dokumentasjon lånekassen

Studenten!

Anbefalte innlegg

Siste spm, hovedproblemet er vel egentlig at faren min sto på denne adressen i folkeregisteret til oktober. På lånekassen står det at:

Du blir ansett for å bo sammen med foreldrene dine når du

a) Bor i samme hus som foreldrene dine. Unntaket er hvis du og foreldrene dine bo i hver deres boenhet i et hus med mer enn fire selvstendige og klart atskilte boenheter.

b) Bor i en boenhet som hører til huset der foreldrene dine bor.

Er du gift eller har barn du forsørger og bor sammen med, får du gjort om lån til stipend selv om du bor sammen med foreldrene dine.

Bor jeg sammen med foreldrene mine når faren min står på samme adresse i fokeregisteret? Ja, han sto på adressen i folkeregisteret, men han bodde på landstedet sitt og var aldri her.

EDIT:

Ser også at dette står på lånekassen:

Har du ikke samme folkeregistrerte adresse som foreldrene dine?

Dersom du har meldt flytting til folkeregisteret, og foreldrene dine bor så langt unna lærestedet ditt at du ikke kan pendle daglig, kan du sende oss en e-post på Dine sider, hvor du kort forklarer dette.

Bor foreldrene dine så nær lærestedet ditt at det er mulig å pendle til og fra hver dag, må du sende inn dokumentasjon på at du bor alene.

Faren min og moren min bor like ved hverandre. I følge google maps vil det ta 2 timer med kollektivtransport per vei fra foreldrene mine til skolen. Dette forutsetter at jeg kjører bil de første 7 km til bussen, noen som blir vanskelig i og med at jeg ikke har bil. Det seneste jeg kan ta hjem går kl 2 noe som er vanskelig i og med at jeg ofte har forelesning til kl 2 og mellom 2 og 5. Vil dette gå under kategorien ´´kan ikke pendle daglig´´? Da kan jeg jo bare sende inn scrrenshot fra kollektivtraffik og et brev som beskriver problemet. Synspunkter?

Endret av TheNarsissist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siste spm, hovedproblemet er vel egentlig at faren min sto på denne adressen i folkeregisteret til oktober. På lånekassen står det at:

Du blir ansett for å bo sammen med foreldrene dine når du

a) Bor i samme hus som foreldrene dine. Unntaket er hvis du og foreldrene dine bo i hver deres boenhet i et hus med mer enn fire selvstendige og klart atskilte boenheter.

b) Bor i en boenhet som hører til huset der foreldrene dine bor.

Er du gift eller har barn du forsørger og bor sammen med, får du gjort om lån til stipend selv om du bor sammen med foreldrene dine.

Bor jeg sammen med foreldrene mine når faren min står på samme adresse i fokeregisteret? Ja, han sto på adressen i folkeregisteret, men han bodde på landstedet sitt og var aldri her.

EDIT:

Ser også at dette står på lånekassen:

Har du ikke samme folkeregistrerte adresse som foreldrene dine?

Dersom du har meldt flytting til folkeregisteret, og foreldrene dine bor så langt unna lærestedet ditt at du ikke kan pendle daglig, kan du sende oss en e-post på Dine sider, hvor du kort forklarer dette.

Bor foreldrene dine så nær lærestedet ditt at det er mulig å pendle til og fra hver dag, må du sende inn dokumentasjon på at du bor alene.

Faren min og moren min bor like ved hverandre. I følge google maps vil det ta 2 timer med kollektivtransport per vei fra foreldrene mine til skolen. Dette forutsetter at jeg kjører bil de første 7 km til bussen, noen som blir vanskelig i og med at jeg ikke har bil. Det seneste jeg kan ta hjem går kl 2 noe som er vanskelig i og med at jeg ofte har forelesning til kl 2 og mellom 2 og 5. Vil dette gå under kategorien ´´kan ikke pendle daglig´´? Da kan jeg jo bare sende inn scrrenshot fra kollektivtraffik og et brev som beskriver problemet. Synspunkter?

Det har ingenting å si om faren din er folkeregistrert hos deg eller ikke. Begge foreldrene dine kunne til og med vært folkeregistrert hos deg ettersom det ikke gjør noe at du er folkeregistrert med foreldrene dine selv om du bor et annet sted når du er student.

"Borteboer" begrepet er jo egentlig veldig lett. Det går bare ut på om du bodde med foreldrene dine eller ikke.

Faren bodde ikke i dette huset, neivel, da oppfyller du kravene til borteboer.

Årsaken til at de kommer med det første alternativet der er nok fordi hvis foreldrene dine er folkeregistrert på Alta og du bor med folkeregistrert adresse i Bergen er det innlysende at du er borteboer, da holder det at du forklarer dette til de.

Eneste du trenger å gjøre er å forklare situasjonen slik den er. De har også saksbehandlere på telefon, så det går sikkert ann å bli satt over til de og be de lese brevet du har skrevet, og om de mener det du har skrevet holder som informasjon eller om du bør skrive enda mer utfyllende informasjon.

Endret av Hjeleset
Lenke til kommentar

Hei, har sendt nytt brev til dem nå og regner med at det ordner seg. Takk for svar :)

Så bra! Det da ordet det seg nok.

Lånekassen er utrolig hyggelige folk, de gjør jo kun dette for å ta de som jukser til seg støtten.

Endret av Hjeleset
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...